Research Article
BibTex RIS Cite

Understanding of Consumption in Social Media: Shopping Practices of Individuals on Instagram

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 265 - 274, 30.04.2024
https://doi.org/10.18506/anemon.1448154

Abstract

With the introduction and development of new media into human life, individuals began to spend most of their time in social media platforms. Over time, it has changed many things from users' communication processes to their perceptions and shopping practices. Instagram, the most widely used social media platform, has also changed a lot since its debut. From its first point of origin, photo sharing, Instagram has now turned into a preferred medium for shopping by individuals. In this study, Instagram platform, which is thought to shape consumption habits among social media platforms, is discussed. The study tried to determine how social media changes and transforms consumption habits with the example of shopping on Instagram. In the study, interviews were conducted with 10 Instagram users between the ages of 25-40 living in Izmir, using the in-depth interview technique. Looking at the results of the study, it was determined that education and income level were not determinants in Instagram shopping. Instagram has become the most used and shopping medium of recent times, and it has been found that this number is gradually increasing.

References

  • Ariely, D. & Norton, I. M. (2009). “Conceptual Consumption”. Annual Review of Psychology, 60, 475-499.
  • Arslan, R. & Ökten, A. (1994). Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi. Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu (Çev. Hazal Deliceçaylı & Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çelik, N. (2013). “Thorstein Veblen’in Gösterişçi Tüketim Yaklaşımı: Niğde Üniversitesi İdari Personeli Örneği”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 34, 171-203.
  • Eğrioğlu, F. (2020). Tüketim Psikolojisi. Tüketme Şükret Farklı Disiplinlerden Tüketim Kavramına Bakış (Ed: Gülbeniz Akduman) 25, 31.
  • Kara, O. (2023). We Are Social Dijital 2023 Global ve Türkiye Raporu Yayınlandı! (Erişim: 10.01.2024). https://omgiletisim.com/we-are-social-dijital-2023-global-ve-turkiye-raporu-yayinlandi/
  • Köksal, Y. & Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medya’nın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18.1, 323-337.
  • Latiff, Z. A. and Safiee, N. A. S. (2015). “New Business Set Up for Branding Strategies on Social Media – Instagram’’. Procedia Computer Science. 72. 13-23.
  • Sevencan, F., & Çilingiroğlu, N. (2007). Sağlık alanındaki araştırmalarda kullanılan niteliksel veri toplama yöntemleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1), 1-6.
  • Şentürk, Ü. (2012). Tüketim toplumu bağlamında boş zamanların kurumsallaştırdığı bir mekân: alışveriş merkezleri (AVM). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13), 63-77.
  • Yegen, C. (2015). Yurttaş Gazeteciliği Yapan Alternatif Medya Kuruluşu Örneklerinden Hareketle Gazeteciliğin Geleceği Üzerine Bir İnceleme. Twitter İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar, (Ed. Özge Uğurlu & Selva Ersöz Karakulakoğlu) Ankara: Heretik Yayıncılık, ss. 183-223.
  • Yegen, C. & Yanık, H. (2015) Yeni Medya ile Değişen Tüketim Anlayışı: Kadınların Instagram Üzerinden Alış-Veriş Pratiği. Ağdaki Şüphe (Ed. Tolga Kara& Ebru Özgen).

Sosyal Medya’da Tüketim Anlayışı: Bireylerin Instagram’daki Alış-Veriş Pratikleri

Year 2024, Volume: 12 Issue: 1, 265 - 274, 30.04.2024
https://doi.org/10.18506/anemon.1448154

Abstract

Yeni medyanın insan hayatına girmesiyle ve gelişmesiyle beraber bireyler zamanının çoğunu sosyal medya ortamlarında geçirmeye başlamıştır. Zamanla kullanıcıların iletişim süreçlerinden algılarına, alışveriş pratiklerine kadar pek çok şeyi değiştirmiştir. Sosyal medya platformları arasında en çok kullanılan Instagram’da ilk çıkışından bu yana birçok değişim göstermiştir. Instagram ilk çıkış noktası olan fotoğraf paylaşımından günümüze bireyler tarafından alışveriş için de tercih edilen bir mecraya dönüşmüştür. Bu çalışmada sosyal medya platformlardan tüketim alışkanlığına yön verdiği düşünülen Instagram platformu ele alınmaktadır. Çalışmada hedeflenen Instagram’da yapılan alış-veriş örneği ile sosyal medyanın tüketim alışkanlarını nasıl değiştirdiği ve dönüştürdüğünü tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak İzmir’de yaşayan 25-40 yaş aralığındaki 10 instagram kullanıcısı ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonucuna bakıldığında eğitim ve gelir düzeyinin Instagram alışverişlerinde belirleyici olmadığı tespit edilmiştir. Instagram son zamanların en çok kullanılan ve alışveriş yapılan mecrasına dönüşmüştür ve bu sayı gitgide arttığı bulgusuna ulaşılmıştır.

References

  • Ariely, D. & Norton, I. M. (2009). “Conceptual Consumption”. Annual Review of Psychology, 60, 475-499.
  • Arslan, R. & Ökten, A. (1994). Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi. Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu (Çev. Hazal Deliceçaylı & Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çelik, N. (2013). “Thorstein Veblen’in Gösterişçi Tüketim Yaklaşımı: Niğde Üniversitesi İdari Personeli Örneği”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 34, 171-203.
  • Eğrioğlu, F. (2020). Tüketim Psikolojisi. Tüketme Şükret Farklı Disiplinlerden Tüketim Kavramına Bakış (Ed: Gülbeniz Akduman) 25, 31.
  • Kara, O. (2023). We Are Social Dijital 2023 Global ve Türkiye Raporu Yayınlandı! (Erişim: 10.01.2024). https://omgiletisim.com/we-are-social-dijital-2023-global-ve-turkiye-raporu-yayinlandi/
  • Köksal, Y. & Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medya’nın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18.1, 323-337.
  • Latiff, Z. A. and Safiee, N. A. S. (2015). “New Business Set Up for Branding Strategies on Social Media – Instagram’’. Procedia Computer Science. 72. 13-23.
  • Sevencan, F., & Çilingiroğlu, N. (2007). Sağlık alanındaki araştırmalarda kullanılan niteliksel veri toplama yöntemleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1), 1-6.
  • Şentürk, Ü. (2012). Tüketim toplumu bağlamında boş zamanların kurumsallaştırdığı bir mekân: alışveriş merkezleri (AVM). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13), 63-77.
  • Yegen, C. (2015). Yurttaş Gazeteciliği Yapan Alternatif Medya Kuruluşu Örneklerinden Hareketle Gazeteciliğin Geleceği Üzerine Bir İnceleme. Twitter İletişim Çalışmalarında Dijital Yaklaşımlar, (Ed. Özge Uğurlu & Selva Ersöz Karakulakoğlu) Ankara: Heretik Yayıncılık, ss. 183-223.
  • Yegen, C. & Yanık, H. (2015) Yeni Medya ile Değişen Tüketim Anlayışı: Kadınların Instagram Üzerinden Alış-Veriş Pratiği. Ağdaki Şüphe (Ed. Tolga Kara& Ebru Özgen).
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Digital Advertising
Journal Section Research Article
Authors

Lale Barçın Aka 0000-0003-3420-3802

Publication Date April 30, 2024
Submission Date March 6, 2024
Acceptance Date April 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Aka, L. B. (2024). Sosyal Medya’da Tüketim Anlayışı: Bireylerin Instagram’daki Alış-Veriş Pratikleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 265-274. https://doi.org/10.18506/anemon.1448154

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.