Research Article
BibTex RIS Cite

Strategies for Supporting Critical Thinking Skills in Children by Preschool Teachers Scale: Validity and Reliability Study

Year 2024, Volume: 12 Issue: 2, 725 - 738, 30.08.2024
https://doi.org/10.18506/anemon.1507715

Abstract

Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin çocuklarda eleştirel düşünme becerilerini destekleme stratejilerini belirlemek için bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmada açımlayıcı faktör analizi (AFA) için 300, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) için 390 okul öncesi öğretmeni katılımcıyla çalışılmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmada ölçek 5’li likert tipli olup tek faktörden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Tek faktörlü yapının açıkladığı varyans oranı %69 olup bu faktöre ait faktör yükü değerleri 0.695 ile 0.894 arasında değişmektedir. Ölçeğin uyum istatistiği incelendiğinde RMSEA değeri .071 ve SRMR değeri de .061 olarak bulunurken, CFI değeri .99, NFI=.98, NNFI=.99 ve χ²/sd ise 2.84 olarak bulunmuştur. Ölçeğin esas uygulamasından elde edilen ölçme sonuçlarının güvenirliğine ilişkin hesaplanan Cronbach Alpha değeri .97 bulunurken Spearman Brown İki Yarı yöntemleri için elde edilen güvenirlik katsayısı 0.98 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuklarda Eleştirel Düşünme Becerilerini Destekleme Stratejileri Ölçeği”nin öğretmenlerin çocuklarda eleştirel düşünme becerilerini destekleme stratejilerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

Ethical Statement

Muş Alparslan Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulundan 17.11.2021 tarihli ve 29798 sayılı etik kurul izni alınmıştır.

References

  • Alkın Şahin S., & Gözütok, F. D. (2013). Eleştirel düşünmeyi destekleyen öğretmen davranışları envanteri (EDDÖDE): Geliştirilmesi ve uygulanması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 223-254.
  • Akbıyık, C., & Seferoğlu, S. S. (2002). Critical thinking dispositions and academic achievement. Unpublished Master Degree Thesis. Hacettepe University, Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Beyer, B.K. (1985). Critical thinking: What is it? "Social Education," 49, 270-276.
  • Brosseau-Liard, P. É. (2017). The roots of critical thinking: Selective learning strategies in childhood and their implications. Canadian Psychology/psychologie canadienne, 58(3), 263. https://doi.org/10.1037/cap0000114
  • Brown, T. A. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. Guilford Publications.
  • Bruning, R., Schraw, G., & Ronning, G. G. (1995). Cognitive psychology and instruction. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chandra, J. S. (2008). A Vygotskykian perspective on promoting critical thinking in young children through mother-child interaction (Yayımlanmamış doktora tezi). Murdoch Üniversitesi, Perth.
  • Crocker, L., & Algina, J. (2006). Introduction to classical and modern test theory. Belmont: Wadsworth Pub Co.
  • Costa, A.L. (Ed.). (1985). "Developing minds: A resource book for teaching thinking." Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Ennis, R. H. (1985). A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43(2), 44-48.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Facione, P. (2019). Top 10 Critical Thinking FAQs. Erişim adresi: www.researchgate.net.
  • Facione, P.A. (1984). Toward a theory of critical thinking. Liberal Education, 70, 253-261.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. London: Sage Publications Ltd.
  • Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (4th ed.). SAGE Publications.
  • Fisher, R. (2013). Creative dialogue: Talk for thinking in the classroom. Routledge.
  • Galinsky, E. (2019). Gelişen zihin: Her çocuğun ihtiyaç duyduğu yedi temel yaşam becerisi. (Çev. Kevser T. Yaralı ve Elifcan Cesur) Ankara: Nobel.
  • Gürkaynak, İ., Üstel, F., & Gülgöz, S. (2003). Eleştirel düşünme. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.
  • Halpern, D. F. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains: dispositions, skills structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, 53, 449-445.
  • Heyman, G. D. (2008). Children's critical thinking when learning from others. Current Directions in Psychological Science, 17(5), 344-347.
  • Kaloç, R. (2005). Orta öğretim kurumu öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ve eleştirel düşünme becerilerini etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karadağ, F., Demirtaş, Y. V., & Yıldız, T. (2017). 5-6 yaş çocuklar için felsefi sorgulama yoluyla eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi ölçeğinin geliştirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4), 1025-1037.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım
  • Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guilford Press.
  • Kuhn, D. (1999). A developmental model of critical thinking. Educational Researcher, 28(2), 16-26.
  • Kuhn, D., & Dean, Jr, D. (2004). Metacognition: A bridge between cognitive psychology and educational practice. Theory into practice, 43(4), 268-273. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4304_4
  • Kurnaz, A. (2013). Eleştirel düşünme öğretimi etkinlikleri planlama-uygulama ve değerlendirme. İstanbul: Eğitim Kitabevi.
  • León, J. M. (2015). A baseline study of strategies to promote critical thinking in the preschool classroom. GIST Education And Learning Research Journal, 10, 113-127
  • O'Reilly, C., Devitt, A., & Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom-a systematic literature review. Thinking skills and creativity, 101110.
  • Olson, D., & Astington, J. (1993). Thinking about thinking: Learning how to take statements and hold beliefs. Educational Psychologist. 28(1), 7-23.
  • Paul, R. (1990). Critical thinking. Rohnert Park, CA: Center for Critical Thinking and Moral Critique Sonoma State University.
  • Peter, E. E. (2012). Critical thinking: Essence for teaching mathematics and mathematics problem solving skills. African Journal of Mathematics and Computer Science Research, 5(3), 39-43. https://doi.org/10.5897/AJMCSR11.161
  • Polat, Ö., & Aydın, E. (2020). The effect of mind mapping on young children’s critical thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 38, 100743. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100743
  • Potts, B. (1994). Strategies for teaching critical thinking. Practical Assessment, Research & Evaluation 4(1), 3.
  • Rahmawati, E., & Harun, H. (2019). Developing instruments of teacher’s perception of critical thinking in elementary school. Journal of Education and Learning (EduLearn), 13(4), 559-566.
  • Ruggiero, W. R. (2019). Eleştirel düşünme için bir rehber. İstanbul: Alfa
  • O'Reilly, C., Devitt, A., & Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom-A systematic literature review. Thinking skills and creativity, 46, 101110. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101110
  • Özden, Y. (2008). Öğrenme ve öğretme. Pegem Yayıncılık.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement Error Studies at the National Center for Education Statistics.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Snyder, L. G., & Snyder, M. J. (2008). Teaching critical thinking and problem solving skills. The Journal of Research in Business Education, 50(2), 90.
  • Sternberg, R. J. (1985). Teaching critical thinking. Part 2: Possible solutions. Phi Delta Kappan, 67(4), 277-280.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using Multivariate Statistics (7th ed.). Pearson.
  • Tama, M. C. (1989). Critical thinking: Promoting it in the classroom. ERIC Clearing house.Erişim adresi: http://www.learn2study.org/teachers/critical.htm
  • Ten Dam, G., & Volman, M. (2004). Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies. Learning and instruction, 14(4), 359-379. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.01.005
  • Tozduman Yaralı, K. & Güngör Aytar, F. A. (2021). Öyküleştirme Yöntemiyle Oluşturulan Eğitim Programının Okul Öncesi Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim, 46 (205), 137-159. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8698
  • Tozduman Yaralı, K. (2020). Gelişimsel açıdan eleştirel düşünme ve çocuklarda eleştirel düşünmenin desteklenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 454-479. doi: 10.9779/pauefd.536546
  • Tozduman Yaralı, K. ve Güngör Aytar, F. A. (2018, Mayıs). Eleştirel düşünme perspektifinden okul öncesi eğitim programı. V. Uluslararası Avrasya Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Akdeniz Üniversitesi, Antalya. https://ejercongress.org/2018/ adresinden erişildi.
  • Tozduman Yaralı, K., & Güngör Aytar, F. A. (2020). The critical thinking skills test for 5-6 year-old children (CTTC): A study of validity and reliability. Elementary Education Online, 19(3), 1439-1449.
  • Walsh, G. Murphy, P., & Dunbar, C. (2007). Thinking skills in the early years: A guide for practitioners.Written in collaboration with the early years enriched curriculum evaluation Project team. Retrieved on October 25, 2018.
  • Tozduman Yaralı, K., & Özkan Kunduracı, H. K. (2024). Teachers’ Views and Strategies for Improving Children’s Critical Thinking Skills. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 801-827.

Strategies for Supporting Critical Thinking Skills in Children by Preschool Teachers Scale: Validity and Reliability Study

Year 2024, Volume: 12 Issue: 2, 725 - 738, 30.08.2024
https://doi.org/10.18506/anemon.1507715

Abstract

The aim of this study is to develop a measurement tool to determine the strategies of preschool teachers in supporting critical thinking skills in children. In the research, 300 preschool teachers participated in the exploratory factor analysis (EFA) and 390 preschool teachers participated in the confirmatory factor analysis (CFA). In the study conducted with a survey model, the scale is a 5-point Likert type and consists of a single factor. Exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were performed for the construct validity of the scale. The variance explained by the single-factor structure is 69%, with factor loadings ranging from 0.695 to 0.894. When the fit indices of the scale were examined, the RMSEA value was found to be 0.071, the SRMR value was 0.061, the CFI value was 0.99, the NFI was 0.98, the NNFI was 0.99, and the χ²/df was 2.84. The Cronbach's Alpha value, calculated for the reliability of the measurement results obtained from the main application of the scale, was found to be 0.97, while the reliability coefficient obtained for the Spearman-Brown Split-Half method was determined to be 0.98. As a result, it can be stated that the "Strategies for Supporting Critical Thinking Skills in Children by Preschool Teachers Scale" is a valid and reliable scale that can be used to determine the strategies of teachers in supporting critical thinking skills in children.

Ethical Statement

Ethical approval was obtained from the Muş Alparslan University Scientific Research and Publication Ethics Committee on November 17, 2021, with approval number 29798.

References

  • Alkın Şahin S., & Gözütok, F. D. (2013). Eleştirel düşünmeyi destekleyen öğretmen davranışları envanteri (EDDÖDE): Geliştirilmesi ve uygulanması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 223-254.
  • Akbıyık, C., & Seferoğlu, S. S. (2002). Critical thinking dispositions and academic achievement. Unpublished Master Degree Thesis. Hacettepe University, Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Beyer, B.K. (1985). Critical thinking: What is it? "Social Education," 49, 270-276.
  • Brosseau-Liard, P. É. (2017). The roots of critical thinking: Selective learning strategies in childhood and their implications. Canadian Psychology/psychologie canadienne, 58(3), 263. https://doi.org/10.1037/cap0000114
  • Brown, T. A. (2015). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. Guilford Publications.
  • Bruning, R., Schraw, G., & Ronning, G. G. (1995). Cognitive psychology and instruction. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chandra, J. S. (2008). A Vygotskykian perspective on promoting critical thinking in young children through mother-child interaction (Yayımlanmamış doktora tezi). Murdoch Üniversitesi, Perth.
  • Crocker, L., & Algina, J. (2006). Introduction to classical and modern test theory. Belmont: Wadsworth Pub Co.
  • Costa, A.L. (Ed.). (1985). "Developing minds: A resource book for teaching thinking." Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Ennis, R. H. (1985). A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43(2), 44-48.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Facione, P. (2019). Top 10 Critical Thinking FAQs. Erişim adresi: www.researchgate.net.
  • Facione, P.A. (1984). Toward a theory of critical thinking. Liberal Education, 70, 253-261.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. London: Sage Publications Ltd.
  • Field, A. (2013). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (4th ed.). SAGE Publications.
  • Fisher, R. (2013). Creative dialogue: Talk for thinking in the classroom. Routledge.
  • Galinsky, E. (2019). Gelişen zihin: Her çocuğun ihtiyaç duyduğu yedi temel yaşam becerisi. (Çev. Kevser T. Yaralı ve Elifcan Cesur) Ankara: Nobel.
  • Gürkaynak, İ., Üstel, F., & Gülgöz, S. (2003). Eleştirel düşünme. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.
  • Halpern, D. F. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains: dispositions, skills structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, 53, 449-445.
  • Heyman, G. D. (2008). Children's critical thinking when learning from others. Current Directions in Psychological Science, 17(5), 344-347.
  • Kaloç, R. (2005). Orta öğretim kurumu öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ve eleştirel düşünme becerilerini etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karadağ, F., Demirtaş, Y. V., & Yıldız, T. (2017). 5-6 yaş çocuklar için felsefi sorgulama yoluyla eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi ölçeğinin geliştirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4), 1025-1037.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım
  • Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guilford Press.
  • Kuhn, D. (1999). A developmental model of critical thinking. Educational Researcher, 28(2), 16-26.
  • Kuhn, D., & Dean, Jr, D. (2004). Metacognition: A bridge between cognitive psychology and educational practice. Theory into practice, 43(4), 268-273. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4304_4
  • Kurnaz, A. (2013). Eleştirel düşünme öğretimi etkinlikleri planlama-uygulama ve değerlendirme. İstanbul: Eğitim Kitabevi.
  • León, J. M. (2015). A baseline study of strategies to promote critical thinking in the preschool classroom. GIST Education And Learning Research Journal, 10, 113-127
  • O'Reilly, C., Devitt, A., & Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom-a systematic literature review. Thinking skills and creativity, 101110.
  • Olson, D., & Astington, J. (1993). Thinking about thinking: Learning how to take statements and hold beliefs. Educational Psychologist. 28(1), 7-23.
  • Paul, R. (1990). Critical thinking. Rohnert Park, CA: Center for Critical Thinking and Moral Critique Sonoma State University.
  • Peter, E. E. (2012). Critical thinking: Essence for teaching mathematics and mathematics problem solving skills. African Journal of Mathematics and Computer Science Research, 5(3), 39-43. https://doi.org/10.5897/AJMCSR11.161
  • Polat, Ö., & Aydın, E. (2020). The effect of mind mapping on young children’s critical thinking skills. Thinking Skills and Creativity, 38, 100743. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100743
  • Potts, B. (1994). Strategies for teaching critical thinking. Practical Assessment, Research & Evaluation 4(1), 3.
  • Rahmawati, E., & Harun, H. (2019). Developing instruments of teacher’s perception of critical thinking in elementary school. Journal of Education and Learning (EduLearn), 13(4), 559-566.
  • Ruggiero, W. R. (2019). Eleştirel düşünme için bir rehber. İstanbul: Alfa
  • O'Reilly, C., Devitt, A., & Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom-A systematic literature review. Thinking skills and creativity, 46, 101110. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2022.101110
  • Özden, Y. (2008). Öğrenme ve öğretme. Pegem Yayıncılık.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement Error Studies at the National Center for Education Statistics.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Snyder, L. G., & Snyder, M. J. (2008). Teaching critical thinking and problem solving skills. The Journal of Research in Business Education, 50(2), 90.
  • Sternberg, R. J. (1985). Teaching critical thinking. Part 2: Possible solutions. Phi Delta Kappan, 67(4), 277-280.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using Multivariate Statistics (7th ed.). Pearson.
  • Tama, M. C. (1989). Critical thinking: Promoting it in the classroom. ERIC Clearing house.Erişim adresi: http://www.learn2study.org/teachers/critical.htm
  • Ten Dam, G., & Volman, M. (2004). Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies. Learning and instruction, 14(4), 359-379. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.01.005
  • Tozduman Yaralı, K. & Güngör Aytar, F. A. (2021). Öyküleştirme Yöntemiyle Oluşturulan Eğitim Programının Okul Öncesi Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği. Eğitim ve Bilim, 46 (205), 137-159. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8698
  • Tozduman Yaralı, K. (2020). Gelişimsel açıdan eleştirel düşünme ve çocuklarda eleştirel düşünmenin desteklenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 454-479. doi: 10.9779/pauefd.536546
  • Tozduman Yaralı, K. ve Güngör Aytar, F. A. (2018, Mayıs). Eleştirel düşünme perspektifinden okul öncesi eğitim programı. V. Uluslararası Avrasya Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Akdeniz Üniversitesi, Antalya. https://ejercongress.org/2018/ adresinden erişildi.
  • Tozduman Yaralı, K., & Güngör Aytar, F. A. (2020). The critical thinking skills test for 5-6 year-old children (CTTC): A study of validity and reliability. Elementary Education Online, 19(3), 1439-1449.
  • Walsh, G. Murphy, P., & Dunbar, C. (2007). Thinking skills in the early years: A guide for practitioners.Written in collaboration with the early years enriched curriculum evaluation Project team. Retrieved on October 25, 2018.
  • Tozduman Yaralı, K., & Özkan Kunduracı, H. K. (2024). Teachers’ Views and Strategies for Improving Children’s Critical Thinking Skills. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 801-827.
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cognitive Development
Journal Section Research Article
Authors

Kevser Tozduman Yaralı 0000-0002-7765-0461

Sevinç Zeynep Kavruk 0000-0001-8611-492X

Görkem Ceyhan 0000-0001-9342-6876

Selvinaz Saçan 0000-0002-6894-4118

Early Pub Date August 29, 2024
Publication Date August 30, 2024
Submission Date June 30, 2024
Acceptance Date August 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Tozduman Yaralı, K., Kavruk, S. Z., Ceyhan, G., Saçan, S. (2024). Strategies for Supporting Critical Thinking Skills in Children by Preschool Teachers Scale: Validity and Reliability Study. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 725-738. https://doi.org/10.18506/anemon.1507715

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.