This study aimed to explore undergraduate students’ perceptions of online assessment. It used a mixed-method research design to investigate students' perceptions of online assessments with quantitative methods and the challenges and their proposed solutions with qualitative methods. Within the scope of this study, perceptions of students were compared according to variables of computer skill level and owning computers/tablets with the correlational research design. The study sample comprises 200 students in English Language and Literature department. Online Assessment Perception Inventory developed by Alsalhi et al.(2022) was used to collect the data. Also, semi-structured interviews were held with the participants to explore the challenges and proposed solutions addressing these challenges. According to the research findings, significant differences were revealed in participants’ perceptions of online assessment regarding computer skill levels and computer-owning variables. Additionally, students’ perceptions towards online assessment were at high averages despite some negative perceptions at specific points. Qualitative data analysis showed that students ha negative connotations with online assessment. In addition, the difficulties experienced by the students in the online assessment process and their proposed solutions were revealed as a result of the qualitative data analysis. Finally, implications for online evaluation were drawn based on the results obtained.
Bu çalışma, lisans öğrencilerinin çevrimiçi değerlendirmeye ilişkin algılarını araştırmayı amaçlamıştır. Çalışmada karma yöntem araştırma deseni kullanılarak öğrencilerin çevrimiçi değerlendirmeye ilişkin algıları nicel yöntemlerle, karşılaştıkları zorluklar ve çözüm önerileri ise nitel yöntemlerle incelenmiştir. Bu çalışma kapsamında, öğrencilerin algıları bilgisayar beceri düzeyi ve bilgisayar/tablet sahibi olma değişkenlerine göre korelasyonel araştırma deseni ile karşılaştırılmıştır. Çalışmanın örneklemini İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümünde okuyan 200 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplamak için Alsalhi ve diğerleri (2022) tarafından geliştirilen Çevrimiçi Değerlendirme Algısı Envanteri kullanılmıştır. Ayrıca, zorlukları ve bu zorluklara yönelik çözüm önerilerini keşfetmek için katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, katılımcıların çevrimiçi değerlendirmeye ilişkin algılarında bilgisayar beceri düzeyleri ve bilgisayar sahibi olma değişkenleri açısından önemli farklılıklar ortaya çıkmıştır. Ayrıca, öğrencilerin çevrimiçi değerlendirmeye yönelik algıları, belirli noktalarda bazı olumsuz algılara rağmen yüksek ortalamalarda seyretmiştir. Nitel veri analizi, öğrencilerin çevrimiçi değerlendirmeyle ilgili olumsuz çağrışımlara sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca, öğrencilerin çevrimiçi değerlendirme sürecinde yaşadıkları zorluklar ve çözüm önerileri de nitel veri analizi sonucunda ortaya çıkmıştır. Son olarak, elde edilen sonuçlara dayanarak çevrimiçi değerlendirmeye yönelik çıkarımlarda bulunulmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | March 1, 2024 |
Acceptance Date | November 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 3 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.