Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 737 - 767, 30.08.2025

Abstract

References

  • Açıkgöz, Ö., Aslan, A., & Günay, A. (2022). Evaluation of the level of problem solving skills of Turkish higher education graduates in technology-rich environments. Educational technology research and Development, 70(5), 1893-1910. https://doi.org/10.1007/s11423-022-10120-0
  • Adem, S. (2021). Farklı stratejilerle zenginleştirilmiş 5E modeline dayalı fen öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Harf Eğitim Yayınları.
  • Baki, A. (2019). Matematiği öğretme bilgisi. (2. Bs.). Pegem Akademi.
  • Baki, A., Çatlıoğlu, H., Coştu, S., & Birgin, O. (2009). Conceptions of high school students about mathematical connections to the real-life. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1402-1407. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.247
  • Balta, N., Mason, A. J., & Singh, C. (2016). Surveying Turkish high school and university students’ attitudes and approaches to physics problem solving. Physical Review Physics Education Research, 12(1), 010129. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.12.010129
  • Baltacı, S. (2014). Dinamik matematik yazılımının geometrik yer kavramının öğretiminde kullanılmasının bağlamsal öğrenme boyutundan incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Baltacı, S., & Baki, A. (2017). Bağlamsal öğrenme ortamı oluşturmada GeoGebra yazılımının rolü: Elips örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 429- 449.
  • Baltacı, S., & Baki, A. (2018). Parabol kavramının öğretiminde dinamik matematik yazılımının bağlamsal öğrenme ortamının oluşmasında rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 1-28. https://doi.org/10.19171/uefad.450022
  • Başaran-Zehra, F. (2023). Mesleki ihtiyaçlarla ve bağlamlarla ilişkilendirilmiş mesleki matematik dersinin değerlendirilmesi: Harita Ve Kadastro Programı Örneği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Trabzon Üniversitesi. Berns, R. G., & Erickson, P. M. (2001). Contextual teaching and learning: preparing students for the new economy. (5. sayı). The National Center for Career and Technical Education.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (18. Baskı). PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A.
  • CORD (The Center for Occupational Research and Development), (1999). Cord Algebra 1: Mathematics in Context. South-Western Educational Publishing.
  • Coştu, S. (2009). Matematik öğretiminde bağlamsal öğrenme ve öğretme yaklaşımına göre tasarlanan öğrenme ortamlarında öğretmen deneyimleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Crawford, L. M. (2001). Teaching contextually: research, rationale and technique or ımproving student motivation and achievement in mathematics and science. Leading Change in Education, 4, 2-17.
  • Çatlıoğlu, H. (2010). Matematik öğretmeni adaylarıyla bağlamsal öğrenme ve öğretme deneyiminin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Çoban, Ö., & Yiğit Koyunkaya, M. (2022). The role of inquiry in the process of constructing the hierarchical relationship of special quadrilaterals, Trakya Journal of Education, 12(2), 1006-1035.
  • Demircioglu, H., Demircioglu, G., & Calık, M., (2009), Investigating the effectiveness of storylines embedded within a context-based approach: the case for the periodic table, Chemistry Education Research and Practice 10, 241–249.
  • Demircioğlu, H., Vural, S., & Demircioğlu, G. (2012). “REACT” stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Erçoban, M. (2018). 7. sınıf cebir öğrenme alanında REACT stratejisinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Erdoğan-Karaş, Ö., & Gül, Ş. (2019). ‘Hücre ve Bölünmeler’ ünitesinin react stratejisiyle öğretiminin tutum ve motivasyona etkisi. International Journal of Turkish Education Sciences, 2019(13), 30-50. https://doi.org/10.46778/goputeb.578264
  • Günter, T. (2018). The effect of the REACT strategy on students’ achievements with regard to solubility equilibrium: using chemistry in contexts. Chemistry Education Research and Practice.19, 1287-1306. https://doi.org/10.1039/C8RP00087E
  • Hennessy, S. (1993). Situated cognition and cognitive apprenticeship: implications for classroom learning. Studies in Science Education, 22(1), 1-41. https://doi.org/10.1080/03057269308560019
  • Herlina, E. (2022). The implementation of REACT strategy in training students’ higher order thinking skills (HOTS). TA’DIB Journal, 25(1), 47-57.
  • Holland, L. A. (2008). Initial instruction in a mathematics classroom: Learning in a contextual setting [ Unpublished master’s thesis]. North Carolina State University.
  • Hudson, C. C., & Dennis, D. H. (2007). Workforce Education and Two Important Viewpoints. Journal of Industrial Teacher Education, 44(2), 89-98.
  • Hull, D. (1999). Teaching mathematics contextually: The cornerstone of tech prep. CORD Communications, Inc.
  • Hodgen, J., Wake, G., & Dalby, D. (2017). Mathematics in the successful technical education of 16-19 year olds. Gatsby.
  • Ingram, S. J. (2003). The effects of contextual learning ınstruction on science achievement of male an female tenth grade students [ Unpublished doctoral dissertation]. University of South Alabama.
  • Karamustafaoğlu, O., & Tutar, M. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretimde REACT stratejisinin kullanımı hakkında görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. (33.bs). Nobel Yayıncılık.
  • Karslı-Baydere, F., & Yanmaz, E. A. (2021). Bağlam temelli öğrenme yaklaşımının REACT stratejisine göre geliştirilen öğretim materyalleri ile ilgili 7. Sınıf öğrencilerinin görüşleri: Aynalar ve ışığın soğrulması. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 45-62. https://doi.org/10.25272/j.2149-8385.2021.7.1.05
  • Karslı, F., & Yiğit, M. (2015). Lise 12. sınıf öğrencilerinin alkanlar konusundaki kavramsal anlamalarına bağlam temelli öğrenme yaklaşımının etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 43-61. https://doi.org/10.17679/iuefd.16124860
  • Keleş, İ. H., & Dede, H. (2020). React stratejisiyle “saf maddeler, karışımlar ve karışımların ayrılması” konularının öğretimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1657-1675. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-618735
  • Keskin, F., & Çam, A. (2019). Yaşam temelli react stratejisinin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve fen okuryazarlığına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(1), 38-59. https://doi.org/10.21764/maeuefd.375043
  • Kılıç, M. A. (2015). Bağlamsal öğrenme ve öğretme yaklaşımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına, matematiğe yönelik tutumlarına ve matematiği günlük hayat problemlerine transfer etmelerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Kirman-Bilgin, A. (2015). “Maddenin yapısı ve özellikleri” ünitesi kapsamında REACT stratejisine yönelik tasarlanan öğretim materyallerinin etkililiğinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Levinson, R. (Ed.). (1993). Teaching Science. Routledge. Navarra, A. (2003). Teacher training on contextual mathematics: A successful project in Brazil. CORD International.
  • Navarra, A. (2006). Achieving pedagogical equity in the classroom. CORD Publishing.
  • Özçelik, D. A. (2011). Ölçme ve Değerlendirme. (4. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Özdemir, S. (2021). Bağlam temelli öğretimin beşinci sınıf örüntü kavramının öğrenimine katkısının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Özer, M., & Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6(1), 1-7. https://doi.org/10.1057/s41599-020-0409-4
  • Perin, D., & Hare, R. (2010). A contextualized reading-writing intervention for community college students. Community College Research Center.
  • Saka, A. Z. (2011). Investigation of student-centered teaching applications of physics student teachers. International Journal of Physics and Chemistry Education, 3(SI), 51–58. https://doi.org/10.51724/ijpce.v3iSI.122
  • Stone III, J. R., Alfeld, C., & Pearson, D. (2008). Rigor and relevance: Enhancing high school students’ math skills through career and technical education. American Educational Research Journal, 45(3), 767-795.
  • Tatlı, A., & Bilir, V. (2021). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri üzerine REACT stratejisinin etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (43), 120-144. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.824326
  • Tekin, H. (1991). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (21. Baskı). Yargı Yayınevi.
  • Ültay, N. (2012). Asit ve baz konusuyla ilgili REACT stratejisine ve 5E modeline göre etkinliklerin geliştirilmesi, uygulanması ve karşılaştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Ültay, N., & Çalık, M. (2011). Asitler ve bazlar konusu ile ilgili örnekler üzerinden 5E modelini ve REACT stratejisini ayırt etmek. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 199-220.
  • Yıldırım, G., & Gültekin, M. (2017). İlkokul 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde bağlam temelli öğrenme uygulamaları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 81-101.
  • Yıldız, A., & Baltacı, S. (2016). Reflections from the analytic geometry courses based on contextual teaching and learning through GeoGebra software. The Online Journal of New Horizons in Education (TOJNED), 6(4), 155-166.

The Effect of Teaching Special Quadrilaterals with the REACT Strategy of Contextual Learning and Teaching Method on the Academic Achievement 10th-Grade Vocational High School Students

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 737 - 767, 30.08.2025

Abstract

In this study, it was aimed to determine the academic achievement of the students and the permanency of the knowledge by using the REACT strategy of the contextual learning and teaching method in teaching the subject of special quadrilaterals in vocational high schools. The study utilized a quasi-experimental design with a control group in which pre-test and post-test were applied. The research was conducted with 85 students studying in the 10th grade of the Map-Land Registry-Cadastre department of two vocational high schools in the country in the spring semester of the 2022-2023 academic year. Experimental and control groups were determined according to the results of the equalization test applied to the classes. The implementation part of the study was completed in six weeks. Six weeks after the end of the study, the permanency test was applied to both the experimental and control groups. Dependent groups t-test, independent groups t-test, and repeated measures ANOVA test were used to analyze the data obtained to reveal the scope of the research problem. As a result of the analysis, the mean academic achievement and permanency test scores of the experimental group students, in which the special quadrilaterals subject was taught using the REACT strategy of the contextual learning and teaching method, showed a significant difference compared to the control group. Some suggestions were made according to the results obtained.

References

  • Açıkgöz, Ö., Aslan, A., & Günay, A. (2022). Evaluation of the level of problem solving skills of Turkish higher education graduates in technology-rich environments. Educational technology research and Development, 70(5), 1893-1910. https://doi.org/10.1007/s11423-022-10120-0
  • Adem, S. (2021). Farklı stratejilerle zenginleştirilmiş 5E modeline dayalı fen öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Harf Eğitim Yayınları.
  • Baki, A. (2019). Matematiği öğretme bilgisi. (2. Bs.). Pegem Akademi.
  • Baki, A., Çatlıoğlu, H., Coştu, S., & Birgin, O. (2009). Conceptions of high school students about mathematical connections to the real-life. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1402-1407. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.247
  • Balta, N., Mason, A. J., & Singh, C. (2016). Surveying Turkish high school and university students’ attitudes and approaches to physics problem solving. Physical Review Physics Education Research, 12(1), 010129. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.12.010129
  • Baltacı, S. (2014). Dinamik matematik yazılımının geometrik yer kavramının öğretiminde kullanılmasının bağlamsal öğrenme boyutundan incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Baltacı, S., & Baki, A. (2017). Bağlamsal öğrenme ortamı oluşturmada GeoGebra yazılımının rolü: Elips örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 429- 449.
  • Baltacı, S., & Baki, A. (2018). Parabol kavramının öğretiminde dinamik matematik yazılımının bağlamsal öğrenme ortamının oluşmasında rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 1-28. https://doi.org/10.19171/uefad.450022
  • Başaran-Zehra, F. (2023). Mesleki ihtiyaçlarla ve bağlamlarla ilişkilendirilmiş mesleki matematik dersinin değerlendirilmesi: Harita Ve Kadastro Programı Örneği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Trabzon Üniversitesi. Berns, R. G., & Erickson, P. M. (2001). Contextual teaching and learning: preparing students for the new economy. (5. sayı). The National Center for Career and Technical Education.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (18. Baskı). PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A.
  • CORD (The Center for Occupational Research and Development), (1999). Cord Algebra 1: Mathematics in Context. South-Western Educational Publishing.
  • Coştu, S. (2009). Matematik öğretiminde bağlamsal öğrenme ve öğretme yaklaşımına göre tasarlanan öğrenme ortamlarında öğretmen deneyimleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Crawford, L. M. (2001). Teaching contextually: research, rationale and technique or ımproving student motivation and achievement in mathematics and science. Leading Change in Education, 4, 2-17.
  • Çatlıoğlu, H. (2010). Matematik öğretmeni adaylarıyla bağlamsal öğrenme ve öğretme deneyiminin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Çoban, Ö., & Yiğit Koyunkaya, M. (2022). The role of inquiry in the process of constructing the hierarchical relationship of special quadrilaterals, Trakya Journal of Education, 12(2), 1006-1035.
  • Demircioglu, H., Demircioglu, G., & Calık, M., (2009), Investigating the effectiveness of storylines embedded within a context-based approach: the case for the periodic table, Chemistry Education Research and Practice 10, 241–249.
  • Demircioğlu, H., Vural, S., & Demircioğlu, G. (2012). “REACT” stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Erçoban, M. (2018). 7. sınıf cebir öğrenme alanında REACT stratejisinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Erdoğan-Karaş, Ö., & Gül, Ş. (2019). ‘Hücre ve Bölünmeler’ ünitesinin react stratejisiyle öğretiminin tutum ve motivasyona etkisi. International Journal of Turkish Education Sciences, 2019(13), 30-50. https://doi.org/10.46778/goputeb.578264
  • Günter, T. (2018). The effect of the REACT strategy on students’ achievements with regard to solubility equilibrium: using chemistry in contexts. Chemistry Education Research and Practice.19, 1287-1306. https://doi.org/10.1039/C8RP00087E
  • Hennessy, S. (1993). Situated cognition and cognitive apprenticeship: implications for classroom learning. Studies in Science Education, 22(1), 1-41. https://doi.org/10.1080/03057269308560019
  • Herlina, E. (2022). The implementation of REACT strategy in training students’ higher order thinking skills (HOTS). TA’DIB Journal, 25(1), 47-57.
  • Holland, L. A. (2008). Initial instruction in a mathematics classroom: Learning in a contextual setting [ Unpublished master’s thesis]. North Carolina State University.
  • Hudson, C. C., & Dennis, D. H. (2007). Workforce Education and Two Important Viewpoints. Journal of Industrial Teacher Education, 44(2), 89-98.
  • Hull, D. (1999). Teaching mathematics contextually: The cornerstone of tech prep. CORD Communications, Inc.
  • Hodgen, J., Wake, G., & Dalby, D. (2017). Mathematics in the successful technical education of 16-19 year olds. Gatsby.
  • Ingram, S. J. (2003). The effects of contextual learning ınstruction on science achievement of male an female tenth grade students [ Unpublished doctoral dissertation]. University of South Alabama.
  • Karamustafaoğlu, O., & Tutar, M. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretimde REACT stratejisinin kullanımı hakkında görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. (33.bs). Nobel Yayıncılık.
  • Karslı-Baydere, F., & Yanmaz, E. A. (2021). Bağlam temelli öğrenme yaklaşımının REACT stratejisine göre geliştirilen öğretim materyalleri ile ilgili 7. Sınıf öğrencilerinin görüşleri: Aynalar ve ışığın soğrulması. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 45-62. https://doi.org/10.25272/j.2149-8385.2021.7.1.05
  • Karslı, F., & Yiğit, M. (2015). Lise 12. sınıf öğrencilerinin alkanlar konusundaki kavramsal anlamalarına bağlam temelli öğrenme yaklaşımının etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 43-61. https://doi.org/10.17679/iuefd.16124860
  • Keleş, İ. H., & Dede, H. (2020). React stratejisiyle “saf maddeler, karışımlar ve karışımların ayrılması” konularının öğretimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1657-1675. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-618735
  • Keskin, F., & Çam, A. (2019). Yaşam temelli react stratejisinin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve fen okuryazarlığına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(1), 38-59. https://doi.org/10.21764/maeuefd.375043
  • Kılıç, M. A. (2015). Bağlamsal öğrenme ve öğretme yaklaşımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına, matematiğe yönelik tutumlarına ve matematiği günlük hayat problemlerine transfer etmelerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Kirman-Bilgin, A. (2015). “Maddenin yapısı ve özellikleri” ünitesi kapsamında REACT stratejisine yönelik tasarlanan öğretim materyallerinin etkililiğinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Levinson, R. (Ed.). (1993). Teaching Science. Routledge. Navarra, A. (2003). Teacher training on contextual mathematics: A successful project in Brazil. CORD International.
  • Navarra, A. (2006). Achieving pedagogical equity in the classroom. CORD Publishing.
  • Özçelik, D. A. (2011). Ölçme ve Değerlendirme. (4. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Özdemir, S. (2021). Bağlam temelli öğretimin beşinci sınıf örüntü kavramının öğrenimine katkısının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Özer, M., & Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6(1), 1-7. https://doi.org/10.1057/s41599-020-0409-4
  • Perin, D., & Hare, R. (2010). A contextualized reading-writing intervention for community college students. Community College Research Center.
  • Saka, A. Z. (2011). Investigation of student-centered teaching applications of physics student teachers. International Journal of Physics and Chemistry Education, 3(SI), 51–58. https://doi.org/10.51724/ijpce.v3iSI.122
  • Stone III, J. R., Alfeld, C., & Pearson, D. (2008). Rigor and relevance: Enhancing high school students’ math skills through career and technical education. American Educational Research Journal, 45(3), 767-795.
  • Tatlı, A., & Bilir, V. (2021). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri üzerine REACT stratejisinin etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (43), 120-144. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.824326
  • Tekin, H. (1991). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (21. Baskı). Yargı Yayınevi.
  • Ültay, N. (2012). Asit ve baz konusuyla ilgili REACT stratejisine ve 5E modeline göre etkinliklerin geliştirilmesi, uygulanması ve karşılaştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Ültay, N., & Çalık, M. (2011). Asitler ve bazlar konusu ile ilgili örnekler üzerinden 5E modelini ve REACT stratejisini ayırt etmek. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 199-220.
  • Yıldırım, G., & Gültekin, M. (2017). İlkokul 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde bağlam temelli öğrenme uygulamaları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 81-101.
  • Yıldız, A., & Baltacı, S. (2016). Reflections from the analytic geometry courses based on contextual teaching and learning through GeoGebra software. The Online Journal of New Horizons in Education (TOJNED), 6(4), 155-166.

Özel Dörtgenler Konusunun Bağlamsal Öğrenme ve Öğretme Yönteminin REACT Stratejisi ile Öğretiminin Onuncu Sınıf Meslek Lisesi Öğrencilerinin Akademik Başarısına Etkisi

Year 2025, Volume: 13 Issue: 2, 737 - 767, 30.08.2025

Abstract

Bu çalışmada, meslek liselerinde, özel dörtgenler konusunun öğretiminde, bağlamsal öğrenme ve öğretme yönteminin REACT stratejisi kullanılarak öğretiminin, öğrencilerin akademik başarısının ve bilgilerin kalıcılığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ön test ve son testin uygulandığı ve kontrol grubu olan yarı deneysel şemadan yararlanılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde ülke içindeki iki meslek lisesinin Harita-Tapu-Kadastro alanın 10. sınıfında öğrenim gören 85 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Sınıflara uygulanan denkleştirme testi sonuçlarına göre deney ve kontrol grupları belirlenmiştir. Çalışmanın uygulama bölümü altı haftada tamamlanmıştır. Çalışma bittikten altı hafta sonrada kalıcılık testi hem deney hem kontrol grubuna uygulanmıştır. Araştırma probleminin kapsamını ortaya koymak için elde edilen verilerin analizinde bağımlı guruplar t-testi, bağımsız gruplar t-testi, tekrarlı ölçümler ANOVA testi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, bağlamsal öğrenme ve öğretme yönteminin REACT stratejisi kullanılarak özel dörtgenler konusunun öğretiminin yapıldığı deney grubu öğrencilerinin akademik başarı ve kalıcılık testi puan ortalamaları, kontrol grubuna göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Elde edilen sonuçlara göre bazı önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Açıkgöz, Ö., Aslan, A., & Günay, A. (2022). Evaluation of the level of problem solving skills of Turkish higher education graduates in technology-rich environments. Educational technology research and Development, 70(5), 1893-1910. https://doi.org/10.1007/s11423-022-10120-0
  • Adem, S. (2021). Farklı stratejilerle zenginleştirilmiş 5E modeline dayalı fen öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Harf Eğitim Yayınları.
  • Baki, A. (2019). Matematiği öğretme bilgisi. (2. Bs.). Pegem Akademi.
  • Baki, A., Çatlıoğlu, H., Coştu, S., & Birgin, O. (2009). Conceptions of high school students about mathematical connections to the real-life. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1402-1407. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.247
  • Balta, N., Mason, A. J., & Singh, C. (2016). Surveying Turkish high school and university students’ attitudes and approaches to physics problem solving. Physical Review Physics Education Research, 12(1), 010129. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.12.010129
  • Baltacı, S. (2014). Dinamik matematik yazılımının geometrik yer kavramının öğretiminde kullanılmasının bağlamsal öğrenme boyutundan incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Baltacı, S., & Baki, A. (2017). Bağlamsal öğrenme ortamı oluşturmada GeoGebra yazılımının rolü: Elips örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 429- 449.
  • Baltacı, S., & Baki, A. (2018). Parabol kavramının öğretiminde dinamik matematik yazılımının bağlamsal öğrenme ortamının oluşmasında rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 1-28. https://doi.org/10.19171/uefad.450022
  • Başaran-Zehra, F. (2023). Mesleki ihtiyaçlarla ve bağlamlarla ilişkilendirilmiş mesleki matematik dersinin değerlendirilmesi: Harita Ve Kadastro Programı Örneği [Yayımlanmamış doktora tezi]. Trabzon Üniversitesi. Berns, R. G., & Erickson, P. M. (2001). Contextual teaching and learning: preparing students for the new economy. (5. sayı). The National Center for Career and Technical Education.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (18. Baskı). PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem A.
  • CORD (The Center for Occupational Research and Development), (1999). Cord Algebra 1: Mathematics in Context. South-Western Educational Publishing.
  • Coştu, S. (2009). Matematik öğretiminde bağlamsal öğrenme ve öğretme yaklaşımına göre tasarlanan öğrenme ortamlarında öğretmen deneyimleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Crawford, L. M. (2001). Teaching contextually: research, rationale and technique or ımproving student motivation and achievement in mathematics and science. Leading Change in Education, 4, 2-17.
  • Çatlıoğlu, H. (2010). Matematik öğretmeni adaylarıyla bağlamsal öğrenme ve öğretme deneyiminin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Çoban, Ö., & Yiğit Koyunkaya, M. (2022). The role of inquiry in the process of constructing the hierarchical relationship of special quadrilaterals, Trakya Journal of Education, 12(2), 1006-1035.
  • Demircioglu, H., Demircioglu, G., & Calık, M., (2009), Investigating the effectiveness of storylines embedded within a context-based approach: the case for the periodic table, Chemistry Education Research and Practice 10, 241–249.
  • Demircioğlu, H., Vural, S., & Demircioğlu, G. (2012). “REACT” stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Erçoban, M. (2018). 7. sınıf cebir öğrenme alanında REACT stratejisinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kocaeli Üniversitesi.
  • Erdoğan-Karaş, Ö., & Gül, Ş. (2019). ‘Hücre ve Bölünmeler’ ünitesinin react stratejisiyle öğretiminin tutum ve motivasyona etkisi. International Journal of Turkish Education Sciences, 2019(13), 30-50. https://doi.org/10.46778/goputeb.578264
  • Günter, T. (2018). The effect of the REACT strategy on students’ achievements with regard to solubility equilibrium: using chemistry in contexts. Chemistry Education Research and Practice.19, 1287-1306. https://doi.org/10.1039/C8RP00087E
  • Hennessy, S. (1993). Situated cognition and cognitive apprenticeship: implications for classroom learning. Studies in Science Education, 22(1), 1-41. https://doi.org/10.1080/03057269308560019
  • Herlina, E. (2022). The implementation of REACT strategy in training students’ higher order thinking skills (HOTS). TA’DIB Journal, 25(1), 47-57.
  • Holland, L. A. (2008). Initial instruction in a mathematics classroom: Learning in a contextual setting [ Unpublished master’s thesis]. North Carolina State University.
  • Hudson, C. C., & Dennis, D. H. (2007). Workforce Education and Two Important Viewpoints. Journal of Industrial Teacher Education, 44(2), 89-98.
  • Hull, D. (1999). Teaching mathematics contextually: The cornerstone of tech prep. CORD Communications, Inc.
  • Hodgen, J., Wake, G., & Dalby, D. (2017). Mathematics in the successful technical education of 16-19 year olds. Gatsby.
  • Ingram, S. J. (2003). The effects of contextual learning ınstruction on science achievement of male an female tenth grade students [ Unpublished doctoral dissertation]. University of South Alabama.
  • Karamustafaoğlu, O., & Tutar, M. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretimde REACT stratejisinin kullanımı hakkında görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-12.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler. (33.bs). Nobel Yayıncılık.
  • Karslı-Baydere, F., & Yanmaz, E. A. (2021). Bağlam temelli öğrenme yaklaşımının REACT stratejisine göre geliştirilen öğretim materyalleri ile ilgili 7. Sınıf öğrencilerinin görüşleri: Aynalar ve ışığın soğrulması. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 45-62. https://doi.org/10.25272/j.2149-8385.2021.7.1.05
  • Karslı, F., & Yiğit, M. (2015). Lise 12. sınıf öğrencilerinin alkanlar konusundaki kavramsal anlamalarına bağlam temelli öğrenme yaklaşımının etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 43-61. https://doi.org/10.17679/iuefd.16124860
  • Keleş, İ. H., & Dede, H. (2020). React stratejisiyle “saf maddeler, karışımlar ve karışımların ayrılması” konularının öğretimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1657-1675. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020.20.58249-618735
  • Keskin, F., & Çam, A. (2019). Yaşam temelli react stratejisinin altıncı sınıf öğrencilerinin akademik başarısına ve fen okuryazarlığına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(1), 38-59. https://doi.org/10.21764/maeuefd.375043
  • Kılıç, M. A. (2015). Bağlamsal öğrenme ve öğretme yaklaşımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına, matematiğe yönelik tutumlarına ve matematiği günlük hayat problemlerine transfer etmelerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Kirman-Bilgin, A. (2015). “Maddenin yapısı ve özellikleri” ünitesi kapsamında REACT stratejisine yönelik tasarlanan öğretim materyallerinin etkililiğinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Levinson, R. (Ed.). (1993). Teaching Science. Routledge. Navarra, A. (2003). Teacher training on contextual mathematics: A successful project in Brazil. CORD International.
  • Navarra, A. (2006). Achieving pedagogical equity in the classroom. CORD Publishing.
  • Özçelik, D. A. (2011). Ölçme ve Değerlendirme. (4. Baskı). Pegem A Yayıncılık.
  • Özdemir, S. (2021). Bağlam temelli öğretimin beşinci sınıf örüntü kavramının öğrenimine katkısının incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Özer, M., & Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6(1), 1-7. https://doi.org/10.1057/s41599-020-0409-4
  • Perin, D., & Hare, R. (2010). A contextualized reading-writing intervention for community college students. Community College Research Center.
  • Saka, A. Z. (2011). Investigation of student-centered teaching applications of physics student teachers. International Journal of Physics and Chemistry Education, 3(SI), 51–58. https://doi.org/10.51724/ijpce.v3iSI.122
  • Stone III, J. R., Alfeld, C., & Pearson, D. (2008). Rigor and relevance: Enhancing high school students’ math skills through career and technical education. American Educational Research Journal, 45(3), 767-795.
  • Tatlı, A., & Bilir, V. (2021). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri üzerine REACT stratejisinin etkisi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (43), 120-144. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.824326
  • Tekin, H. (1991). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (21. Baskı). Yargı Yayınevi.
  • Ültay, N. (2012). Asit ve baz konusuyla ilgili REACT stratejisine ve 5E modeline göre etkinliklerin geliştirilmesi, uygulanması ve karşılaştırılması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Ültay, N., & Çalık, M. (2011). Asitler ve bazlar konusu ile ilgili örnekler üzerinden 5E modelini ve REACT stratejisini ayırt etmek. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 199-220.
  • Yıldırım, G., & Gültekin, M. (2017). İlkokul 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde bağlam temelli öğrenme uygulamaları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 81-101.
  • Yıldız, A., & Baltacı, S. (2016). Reflections from the analytic geometry courses based on contextual teaching and learning through GeoGebra software. The Online Journal of New Horizons in Education (TOJNED), 6(4), 155-166.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Koray Çamel 0000-0003-0727-2546

F. Berna Benli 0000-0003-3421-371X

Early Pub Date August 15, 2025
Publication Date August 30, 2025
Submission Date January 8, 2025
Acceptance Date June 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 2

Cite

APA Çamel, K., & Benli, F. B. (2025). The Effect of Teaching Special Quadrilaterals with the REACT Strategy of Contextual Learning and Teaching Method on the Academic Achievement 10th-Grade Vocational High School Students. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 737-767. https://doi.org/10.18506/anemon.1616016