In this study, it was aimed to determine the academic achievement of the students and the permanency of the knowledge by using the REACT strategy of the contextual learning and teaching method in teaching the subject of special quadrilaterals in vocational high schools. The study utilized a quasi-experimental design with a control group in which pre-test and post-test were applied. The research was conducted with 85 students studying in the 10th grade of the Map-Land Registry-Cadastre department of two vocational high schools in the country in the spring semester of the 2022-2023 academic year. Experimental and control groups were determined according to the results of the equalization test applied to the classes. The implementation part of the study was completed in six weeks. Six weeks after the end of the study, the permanency test was applied to both the experimental and control groups. Dependent groups t-test, independent groups t-test, and repeated measures ANOVA test were used to analyze the data obtained to reveal the scope of the research problem. As a result of the analysis, the mean academic achievement and permanency test scores of the experimental group students, in which the special quadrilaterals subject was taught using the REACT strategy of the contextual learning and teaching method, showed a significant difference compared to the control group. Some suggestions were made according to the results obtained.
Contextual learning and teaching react strategy academic achievement special quadrilaterals vocational high school
Bu çalışmada, meslek liselerinde, özel dörtgenler konusunun öğretiminde, bağlamsal öğrenme ve öğretme yönteminin REACT stratejisi kullanılarak öğretiminin, öğrencilerin akademik başarısının ve bilgilerin kalıcılığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ön test ve son testin uygulandığı ve kontrol grubu olan yarı deneysel şemadan yararlanılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde ülke içindeki iki meslek lisesinin Harita-Tapu-Kadastro alanın 10. sınıfında öğrenim gören 85 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Sınıflara uygulanan denkleştirme testi sonuçlarına göre deney ve kontrol grupları belirlenmiştir. Çalışmanın uygulama bölümü altı haftada tamamlanmıştır. Çalışma bittikten altı hafta sonrada kalıcılık testi hem deney hem kontrol grubuna uygulanmıştır. Araştırma probleminin kapsamını ortaya koymak için elde edilen verilerin analizinde bağımlı guruplar t-testi, bağımsız gruplar t-testi, tekrarlı ölçümler ANOVA testi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, bağlamsal öğrenme ve öğretme yönteminin REACT stratejisi kullanılarak özel dörtgenler konusunun öğretiminin yapıldığı deney grubu öğrencilerinin akademik başarı ve kalıcılık testi puan ortalamaları, kontrol grubuna göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Elde edilen sonuçlara göre bazı önerilerde bulunulmuştur.
Bağlamsal öğrenme ve öğretme react stratejisi akademik başarı özel dörtgenler meslek lisesi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 15, 2025 |
Publication Date | August 30, 2025 |
Submission Date | January 8, 2025 |
Acceptance Date | June 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 2 |