Abstract
En eski dönemlerden itibaren insanlar tarafından akarsular üzerine inşa edilen
bentler ve baraj gölleri vasıtasıyla suların biriktirilerek içme, sulama ve benzer
amaçlarla kullanılmasına yönelik birçok çalışma yapılmışve yapılmaya devam
etmektedir. Türkiye Cumhuriyeti’nde su kaynaklarının daha verimli ve etkin
kullanımıile ilgili ilk çalışmalar Mustafa Kemal Atatürk döneminde başlamışve ilk
yapılan baraj Çubuk Barajıolmuştur. Baraj, Ankara’nın başkent ilan edilmesinden
sonra, şehrin hızla artan nüfusunun su ihtiyacınıkarşılamak, şehri besleyen tarım
alanlarında sulama amaçlıkullanmak, su taşkınlarınıönlemek ve şehirde gelişmeye
başlayan sanayi tesislerinin artan sugereksinimlerini gidermek amacıyla inşa
edilmiştir. 1929 yılında yapılan etüt çalışmalarının ardından 1930 yılıMayıs ayında
başlayan baraj inşaatı1936 yılıNisan ayında tamamlanmıştır. Çubuk Barajı, 3
Kasım 1936 tarihinde Başbakan İsmet İnönü’nün katıldığıresmi bir törenle hizmete
açılmıştır. Daha sonra baraj yamaçlarına Atatürk konaklamasıiçin köşk yapıldığı
ve zaman zaman Atatürk’ün baraj gölünde motorlu tekneyle gezintiler yaptığı
bilinmektedir. Yapıldığıdönemde Ankara’ya 12 kilometre uzaklıkta olan ve Çubuk
Çayıüzerine inşa edilen barajın temelden yüksekliği 58 metre, kapasitesi de 5.6
hektometreküptür. Bu çalışmada Cumhuriyetin ilk yıllarında kalkınma ve
sanayileşme seferberliğinin bir parçasıolan Çubuk Barajıile ilgili; ihalesinin
yapılmasından bağlantıyollarının inşasına, baraj yapımında kullanılan bazı
parçaların yurt dışından getirilmesinden açılıştörenine, sosyal tesislerin yapılması
ve çevre düzenlenmesine kadar tüm konular Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi’nde yer
alan belgeler, resmi kurumların yayınlarıve basında çıkan haberler esas alınarak
değerlendirilecek ve barajla ilgili genel bir tasvir çizilmeye çalışılacaktır.