Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi deneme alanında üç yıllık tarla denemeleri yürütülmüştür. Seri-82 buğday Triticum aestivum L. çeşidi ile yürütülen bu çalışmada, gelişme dönemleri ve yaprak alan indeksinin matematiksel modellemesi yapılmıştır. Gelişme dönemlerinin çıkış, kardeşlenme, sapa kalkma, bayrak yaprak, başaklanma, çiçeklenme ve fizyolojik olum simülasyon değerleri ile ölçüm değerlerinin karşılaştırılması ve uygulanan istatistiksel değerlendirmelerin göstergeleri; , tahmin edilen ve gerçek değerlerin birbirleriyle uyumlu olduğunu ortaya koymuştur. Benzer şekilde yaprak alan indeksine ilişkin tahmin edilen ve gerçek değerler arasındaki karşılaştırma sonucu elde edilen korelasyon katsayıları: 0.97-0.99, determinasyon katsayıları: 0.92-0.99 ve nispi hatalar: 12-58 arasında bulunmuştur
Field experiment were carried out to mathematical modelling of growth periods and leaf area index for three years with Seri-82 wheat cultivar Triticum aestivum L. in the University of Çukurova, Faculty of Agriculture Experimental Area. The values of simulation and real experimental values of the growth periods emergence, tillering, stem elongation, stag leaf, ear emergence, flowering, and physicological ripening, were compared to and applied statistical evaluations indications; correlation constants 0.97-1.00, determination constants 0.92-0.99 and relative deviations 8-58 were found. The model results and measurement values for growth periods were correlated well with each other. Similarly, correlation constants, determination constants and relative deviations between the values of simulation and real experimental values of the leaf area index were found 0.97-0.99, 0.92-0.99, 12-58, respectively
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2005 |
Submission Date | August 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 11 Issue: 03 |
Journal of Agricultural Sciences is published open access journal. All articles are published under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY).