Biomimicry has
emerged as a result of technological developments inspired by nature. The
concept of biomimicry was first introduced by Janine Benyus in 1997. Biomimicry
consists of the words bio and mimicry. Bio means life, nature or life, while
mimicry means imitation. In this age, all individuals are expected to be
curious, investigative and productive. For this reason, individuals are
required to be involved in educational processes that encourage them to ask
questions, research, produce and invent, and to reveal their talents and
interests in these issues. Biomimicry, on the other hand, brings students
closer to nature and makes them look at nature from another perspective.
creative thinking, productivity, etc. supports many skills. In this context, conducting
biomimicry courses in STEM education, which is becoming widespread in schools
or independently, will make important contributions to raising children who are
sensitive to nature, producing, developing and directing the future for the
development of science and technology. In this study, which is based on
document analysis, detailed explanations about the effect of biomimicry science
on the development of 21st century skills in students, its connection with STEM
education and its future are given in the context of literature.
Doğadan esinlenerek
teknolojik gelişmelerin sağlanması sonucunda biyomimikri bilimi ortaya
çıkmıştır. Biyomimikri terimi ilk defa 1997 yılında Janine Benyus tarafından
ortaya atılmıştır. Biyomimikri terimi, biyo ve mimikri kelimelerinden
oluşmaktadır. Biyo, yaşam, doğa ya da hayat anlamlarına gelirken, mimikri ise
taklit anlamına gelmektedir. İçinde bulunduğumuz çağda, tüm bireylerden
meraklı, araştırmacı ve üretici olması beklenmektedir. Bu sebeple, bireylerin
soru sormalarını, araştırmalarını, üretmelerini ve buluş yapmalarını teşvik
edici ve bu konulardaki yetenek ve ilgilerini ortaya çıkarıcı eğitim
süreçlerine dâhil olmaları gerekli görülmektedir. Biyomimikri bilimi ise,
öğrencileri doğaya yaklaştırarak doğaya başka bir gözle bakmalarını sağlayıp,
21. yüzyıl becerileri olan yaratıcı düşünme, üretkenlik, vb. pek çok beceriyi
desteklemektedir. Bu bağlamda okullarda yaygınlaşmakta olan STEM eğitimi
içerisinde veya bağımsız olarak biyomimikri derslerinin yapılması, doğaya
duyarlı, bilim ve teknolojinin gelişmesi için üreten, kendini bu yönde
geliştiren, geleceğe yön veren çocukları yetiştirebilmemizde önemli katkılar
sağlayacaktır. Doküman incelemesine dayalı olarak oluşturulan bu araştırmada
biyomimikri biliminin öğrencilerde 21. yüzyıl becerilerinin gelişimine yönelik
etkisi, STEM eğitimi ile olan bağlantısı ve geleceği konusunda literatür
bağlamında detaylı açıklamalara yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |