Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF THE THIRD GRADER SCIENCE CURRICULUM IMPLEMENTED IN 2014-2015 ACADEMIC YEAR

Year 2021, , 249 - 274, 31.12.2021
https://doi.org/10.35346/aod.977703

Abstract

In this research, it is aimed to evaluate the Third Grade Science Curriculum, which was put into practice for the first time in the 2014-2015 academic year, in terms of classroom teachers. Another aim is to determine the level of learning the concepts in the science lesson that the third year students encounter for the first time and to get the views of these students' parents about the implementation of the science lesson. For these aims, the participants of the research are 25 classroom teachers, 586 third grade students and 15 parents of students from randomly selected five schools located in two districts of Istanbul Province in Turkey in the 2016-2017 academic year.
In the study, a 47-items Classroom Teachers Questionnaire (CTQ) was given to the classroom teachers, a 26-items Science Concepts Information Form (SCIF) containing the concepts they had seen in the science lesson for the third grade students, and the parents were asked five questions the Written View Taking Form (WVTF) about the application of the science lesson that their children encountered for the first time that using these both quantitative and qualitative data were collected. Descriptive statistics were used in the analysis of quantitative data, and content analysis was used in the analysis of qualitative data. According to the results of the study, teachers stated the opinion that “agree” on average regarding the dimensions of acquisitions, subject area-content and measurement and assessment, in other words, they stated their views that it is appropriate, whereas they stated, “neutral” on average regarding the dimension of learning-teaching process in the questionnaire. In other words, they stated that they did not have any positive or negative views on this dimension of the curriculum. According to the findings obtained from the information form that applied to students, about 95% of students were found to be interested in science lessons. According to the findings obtained from parents, the majority of the parents stated that the introduction of the science lesson in the third grades is suitable for their children. In addition, they mentioned that the importance of using laboratories in the teaching of science subject. As a result of the research, it is recommended to conduct studies with large samples, involving different participants such as school principals, field experts, science teachers, in order to implement the program effectively.

References

  • Aybek, B. ve Aslan, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin ilkokul 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 883-894.
  • Bakırcı, H., Artun, H. ve Şenel, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı fen öğretiminin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi (gök cisimlerini tanıyalım). YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 514-543.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başar, T. (2016). İlkokul 3.sınıf fen bilimleri dersi öğretim programı’nın değerlendirilmesi. Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Çiftçi, S., Saban, A., Nur-Gündüz, S. ve Olaç, F. T. (2015). İlkokul üçüncü sınıf öğretmenlerinin üçüncü sınıf fen bilimleri dersine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 333-347.
  • Çiftçioğlu, R. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çoban, A. (2003). Fen bilgisi dersinin ilköğretim programları ve liselere giriş sınavı açısından değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10, 60-65.
  • Dağlı, H. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan fen eğitiminin içeriği konusunda öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Duban, N. (2016). Sınıf öğretmenlerinin ilkokul fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 11(3), 981-984.
  • Duschl, R., Schweıngruber, H. ve Shouse, A. (2007). Taking science to school: Learning and teaching science in grades. National Academies Press.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Güney, M. Y. ve Aydın, A. (2020). Fen eğitimi araştırmalarına güncel bakış: Okul öncesi öğretmen adaylarının fene yönelik tutumları (1. Baskı), (Ed.: Dökme, İ., & Benzer, S.). Akademisyen Kitabevi.
  • Güven, G. (2016). 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademi.
  • Koca, H. (2015). İlkokul fen bilimleri dersi öğretim programlarına (2005 ve 2013) yönelik stratejik planlama: Swot analizi. Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Miles, M., Huberman, M. ve Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. European Journal of Science Education. Los Angeles: Sage Puplication, Thousand Oaks.
  • Onwuegbuzie, A. J. ve Leech, N. L. (2004). Enhancing the interpretation of significant findings: the role of mixed methods research. The Qualitative Report, 9(4), 770-792.
  • Özcan, H., Oran, Ş. ve Arık, S. (2018). Fen bilimleri dersi 2013 ve 2017 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 5(2), 156-166.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London, England: Sage Publications, Inc.
  • Soylu, H. (2004). Fen öğretiminde yeni yaklaşımlar (Keşif yoluyla öğrenme). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şentürk, Ö. (2017). İlkokul 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şentürk, Ö. ve Berk, Ş. (2019). İlkokul 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49, 143-165.
  • Tatar, Ö. (2007). 4. ve 5. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tüysüz, C. ve Balıkçı, Ç. (2016). Sınıf öğretmenlerinin 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36), 169-180.
  • Ünişen, A. ve Kaya, E. (2015). Fen bilimleri dersinin ilkokul üçüncü sınıf programına alınmasıyla ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 546-571.
  • Yaşar, Ş., Ayas, A. P., Kaptan, F. ve Gücüm, B. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Sözkesen Matbaacılık.
  • Yıldırım, N. ve Güngör-Akgün, Ö. (2015). İlkokul 3. sınıf öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri dersine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 199-218.

2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2021, , 249 - 274, 31.12.2021
https://doi.org/10.35346/aod.977703

Abstract

Bu araştırmada, öncelikle 2014-2015 eğitim-öğretim yılında ilk defa uygulamaya konulan Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın sınıf öğretmenleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Diğer bir amaç ise, üçüncü sınıf öğrencilerinin ilk defa karşılaştıkları fen bilimleri dersindeki kavramları öğrenme düzeylerinin tespit edilmesi ve bu öğrenci velilerinin dersin uygulanması hakkındaki görüşlerinin alınmasıdır. Bu amaçlar doğrultusunda araştırmanın katılımcılarını; 2016-2017 eğitim-öğretim yılı, İstanbul İlinin iki ilçesinde bulunan ve rastgele seçilmiş beş devlet okulunda görev yapan 25 sınıf öğretmeni, 586 üçüncü sınıf öğrencisi ve 15 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırmada, sınıf öğretmenlerine 47 maddelik Sınıf Öğretmenleri Anket Formu (SÖAF), üçüncü sınıf öğrencileri için fen bilimleri dersinde görmüş oldukları kavramları içeren 26 maddelik Fen Kavramları Bilgi Formu (FKBF) ve velilere ise çocuklarının ilk defa karşılaştıkları fen bilimleri dersinin uygulanışı ile ilgili olarak beş sorudan oluşan Yazılı Görüş Alma Formu (YGAF) uygulanarak, hem nicel hem de nitel veriler toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistik, nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğretmenler kendilerine uygulanan anketin program kazanımı, konu alanı-içerik ve ölçme ve değerlendirme boyutlarına ilişkin ortalama olarak “katılıyorum” başka bir deyişle, bu boyutların uygun olduğu yönünde görüş belirtirken, anketteki öğrenme-öğretme süreci boyutuna ilişkin ise ortalama olarak “kararsızım” başka bir deyişle, programın bu boyutuna yönelik olumlu ya da olumsuz her hangi bir görüşlerinin olmadığını belirtmişlerdir. Öğrencilere uygulanan bilgi formundan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin %95’inin üçüncü sınıfta gördükleri fen bilimleri dersine karşı ilgili oldukları tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrenci velilerinden elde edilen bulgulara göre ise, velilerin çoğunluğu üçüncü sınıflarda fen bilimleri dersinin konulmasının çocukları için uygun olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca, fen bilimleri konularının öğretiminde laboratuvar kullanılmasının öneminden bahsetmişlerdir. Araştırmanın sonucunda, programın etkin uygulanabilmesi için okul müdürleri, alan uzmanları, fen bilimleri öğretmenleri gibi farklı katılımcıların yer aldığı ve geniş örneklemli araştırmaların yapılması önerilmektedir.

References

  • Aybek, B. ve Aslan, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin ilkokul 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 883-894.
  • Bakırcı, H., Artun, H. ve Şenel, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı fen öğretiminin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi (gök cisimlerini tanıyalım). YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 514-543.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Başar, T. (2016). İlkokul 3.sınıf fen bilimleri dersi öğretim programı’nın değerlendirilmesi. Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi Yayınları.
  • Çiftçi, S., Saban, A., Nur-Gündüz, S. ve Olaç, F. T. (2015). İlkokul üçüncü sınıf öğretmenlerinin üçüncü sınıf fen bilimleri dersine ilişkin görüşleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 333-347.
  • Çiftçioğlu, R. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çoban, A. (2003). Fen bilgisi dersinin ilköğretim programları ve liselere giriş sınavı açısından değerlendirilmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10, 60-65.
  • Dağlı, H. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan fen eğitiminin içeriği konusunda öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Duban, N. (2016). Sınıf öğretmenlerinin ilkokul fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 11(3), 981-984.
  • Duschl, R., Schweıngruber, H. ve Shouse, A. (2007). Taking science to school: Learning and teaching science in grades. National Academies Press.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Güney, M. Y. ve Aydın, A. (2020). Fen eğitimi araştırmalarına güncel bakış: Okul öncesi öğretmen adaylarının fene yönelik tutumları (1. Baskı), (Ed.: Dökme, İ., & Benzer, S.). Akademisyen Kitabevi.
  • Güven, G. (2016). 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademi.
  • Koca, H. (2015). İlkokul fen bilimleri dersi öğretim programlarına (2005 ve 2013) yönelik stratejik planlama: Swot analizi. Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).
  • Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Miles, M., Huberman, M. ve Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. European Journal of Science Education. Los Angeles: Sage Puplication, Thousand Oaks.
  • Onwuegbuzie, A. J. ve Leech, N. L. (2004). Enhancing the interpretation of significant findings: the role of mixed methods research. The Qualitative Report, 9(4), 770-792.
  • Özcan, H., Oran, Ş. ve Arık, S. (2018). Fen bilimleri dersi 2013 ve 2017 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 5(2), 156-166.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London, England: Sage Publications, Inc.
  • Soylu, H. (2004). Fen öğretiminde yeni yaklaşımlar (Keşif yoluyla öğrenme). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şentürk, Ö. (2017). İlkokul 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şentürk, Ö. ve Berk, Ş. (2019). İlkokul 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 49, 143-165.
  • Tatar, Ö. (2007). 4. ve 5. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tüysüz, C. ve Balıkçı, Ç. (2016). Sınıf öğretmenlerinin 3. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36), 169-180.
  • Ünişen, A. ve Kaya, E. (2015). Fen bilimleri dersinin ilkokul üçüncü sınıf programına alınmasıyla ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 546-571.
  • Yaşar, Ş., Ayas, A. P., Kaptan, F. ve Gücüm, B. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Sözkesen Matbaacılık.
  • Yıldırım, N. ve Güngör-Akgün, Ö. (2015). İlkokul 3. sınıf öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri dersine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 199-218.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Bedir Yöney 0000-0002-6562-4071

Abdullah Aydın 0000-0003-2805-9314

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Bedir Yöney, M., & Aydın, A. (2021). 2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Anadolu Öğretmen Dergisi, 5(2), 249-274. https://doi.org/10.35346/aod.977703
AMA Bedir Yöney M, Aydın A. 2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. AOD. December 2021;5(2):249-274. doi:10.35346/aod.977703
Chicago Bedir Yöney, Merve, and Abdullah Aydın. “2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 5, no. 2 (December 2021): 249-74. https://doi.org/10.35346/aod.977703.
EndNote Bedir Yöney M, Aydın A (December 1, 2021) 2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Anadolu Öğretmen Dergisi 5 2 249–274.
IEEE M. Bedir Yöney and A. Aydın, “2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, AOD, vol. 5, no. 2, pp. 249–274, 2021, doi: 10.35346/aod.977703.
ISNAD Bedir Yöney, Merve - Aydın, Abdullah. “2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 5/2 (December 2021), 249-274. https://doi.org/10.35346/aod.977703.
JAMA Bedir Yöney M, Aydın A. 2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. AOD. 2021;5:249–274.
MLA Bedir Yöney, Merve and Abdullah Aydın. “2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi, vol. 5, no. 2, 2021, pp. 249-74, doi:10.35346/aod.977703.
Vancouver Bedir Yöney M, Aydın A. 2014-2015 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILINDA UYGULAMAYA KONULAN ÜÇÜNCÜ SINIF FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. AOD. 2021;5(2):249-74.