The main purpose of this study is to determine whether there is a significant difference between the frequency of
schoolwork, spent time on homework and the science achievement of secondary school 8th-grade students in
Turkey. Moreover, it is also determined whether there is a significant difference between participation of the extra
lessons, spent time on extra lessons and the science achievement. The data are based on findings of the TIMSS
2015 of students (N=6,079), which were published on the official IEA site. This study is a descriptive research. In
this study, parametric tests were used in evaluating the quantitative data. An ANOVA test and the correlation were
used. The results show that there is a positive and a meaningful relationship between the homework, tutoring and
the science achievement. The results show that there is a meaningful difference between the frequency of
schoolwork, spent time on homework, participation status of the extra lessons, spent time on extra lessons and the
science achievement. Suggestions have been made to increase the positive impact of homework and tutoring on
science achievement.
Bu
çalışmanın temel amacı ödevlerin verilme sıklığı, ödevlere ayrılan zaman,
kurslara katılma durumu ve süresi ile ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen
başarıları üzerinde anlamlı bir farklılığı olup olmadığını belirlemektir. Bu
çalışmada tabakalı örnekleme yöntemi sayesinde 2015 yılında seçilen 6079
sekizinci sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada kullanılan
Türkiye verileri, IEA kuruluşunun kendi resmi internet sitesinde yer alan TIMSS
(Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması) 2015’ten elde
edilmiştir. Ayrıca bu araştırma, betimsel bir çalışmadır. Ödevler ve kursla
ilgili seçilen öğrenci özellikleri ile fen başarısı arasında ilişkinin
istatiksel olarak anlamlı olup olmadıklarını ortaya koymak için ANOVA ile t-
testi kullanılmıştır. Sonuç olarak ödevlerin verilme sıklığı, ödevlere ayrılan
zaman, kurslara katılma durumu ve süresi ile fen başarısı arasında fark vardır.
Ödevlerin ve kursların fen başarısı üzerindeki olumlu etkisini arttırmak için
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |