In this
study it is aimed to determine the opinions of students about GMOs before and after
trip was conducted out-of-school learning environment. This is a descriptive
study revealing the opinions of the students on a socio-sceintific issue. Total
21 seventh grade students attending a middle school during 2014-2015 academic
year participated in the study. During the research process, field trips were
organized to TUBITAK Marmara research center.
The data of the research was gathered with a open-ended question form
about GMOs developed by the researcher. This data collection tool was applied
to students before and after the field trip. The data from open-ended questionnaire
were analyzed with content analysis method.The results of the study revealed
that the students think while GMOs are beneficial as it helps the production,
they are harmful due to the threats on human health.It was found out that most
of students expressed that GMOs have positive effects on people, animals and
plants both before and after trip. It is observed that,after their visit to out-of-school
learning environment, students not only start expressing themselves in a more
detailed way, but also they come up with new information. In addition to this
study; studies could be done in order to determine the level of knowledge and ideas of and middle school students, who
are future adults and decision makers about socio-scientific subjects such as
nuclear power plants, global warming, alternative energy sources.
Genetically Modified Organisms (GMO’s) Socio-Scientific Issues Out-of-School Learning Environments
Bu
çalışmada okul dışı öğrenme ortamına yapılan ziyaret öncesi ve sonrasında öğrencilerin
GDO hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma
sosyobilimsel bir konu hakkında öğrencilerin görüşlerini ortaya çıkaran
betimsel bir araştırmadır. Araştırmaya 2014-2015 eğitim-öğretim yılında bir
ortaokulda öğrenim görmekte olan toplam 21 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır.
Araştırma sürecinde TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezine bir ziyaret
düzenlenmiştir. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen GDO’ya
yönelik açık uçlu soru formundan elde edilmiştir. Bu veri toplama aracı ziyaret
öncesinde ve sonrasında olmak üzere iki kez uygulanmıştır. Elde edilen veriler
içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin GDO’nun
öncelikli olarak üretimi kolaylaştırmaya katkı sağladığı için yararlı olduğunu,
insan sağlığı üzerine yaratabileceği olumsuz etkilere dayalı olarak ise zararlı
olduğunu düşündükleri tespit edilmiştir. Ayrıca uygulama öncesinde ve
sonrasında öğrencilerin çoğunluğunun
GDO’ların insanlar, hayvanlar ve bitkiler üzerinde pozitif etkilerine dayalı
ifadelere daha fazla yer verdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin okul dışı öğrenme ortamına yapılan
ziyaret sonrasında var olan görüşlerini daha ayrıntılı ve yeni bilgiler
ekleyerek ifade ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmaya ek olarak;
geleceğin yetişkinleri ve karar mercileri olacak olan ortaokul öğrencilerinin
nükleer santral, küresel ısınma, alternatif enerji kaynakları gibi
sosyobilimsel konular hakkında bilgi düzeylerini ve düşüncelerini tespit etmeye
yönelik çalışmalar yapılabilir.
Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) Sosyobilimsel Konular Okul dışı öğrenme ortamları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |