Violence is a phenomenon that has existed since the creation of mankind. Violence is one of the biggest social problems of today and it is extremely important that how violence defined by individuals. In particular, the level of knowledge and opinions of teachers who will raise future generations about the concept of violence is important. For this reason, the subject of violence is included in the Sexual Health Information Education course in the science teaching training program of universities. The aim of this study is to determine the views of university students about the concept of violence. The study was designed as a phenomenology which is one of the qualitative research designs. The study group consisted of 48 university students of a state university established in the Central Anatolia Region. The study group was formed by conveince sampling method. During the research process, semi-structured interviews were conducted with university students. As a result of the research, university students defined violence as “physical and psychological damages applied by one person on another in order to exert pressure or set up superiority”. As a result of this study conducted with a limited number of students, it is recommended to focus on studies with broad participation on the causes of violence against women.
Şiddet insanoğlunun yaratılışından bu yana varlığını sürdüren bir olgudur. Günümüzün en büyük toplumsal problemlerinin başında gelen şiddet kavramının bireyler tarafından nasıl tanımlandığı son derece önemlidir. Özellikle, gelecek nesilleri yetiştirecek öğretmenlerin şiddet kavramına yönelik bilgi ve görüşlerinin ne düzeyde olduğu önem arz etmektedir. Bu nedenle üniversitelerin fen bilgisi öğretmenliği lisans programında Cinsel Sağlık Bilgileri Eğitimi dersi kapsamında şiddet konusu yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının (üniversite öğrencilerinin) şiddet kavramına yönelik görüşlerini belirlemektir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden olgu bilim çalışması şeklinde planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İç Anadolu Bölgesindeki bir devlet üniversitesinin 48 öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir örnekleme metodu ile oluşturulmuştur. Araştırma sürecinde üniversite öğrencileri ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre, üniversite öğrencileri şiddeti “baskı kurmak veya üstünlük sağlamak için bir kimsenin başka bir kimseye verdiği fiziksel ve psikolojik zararlardır” şeklinde tanımlamıştır. Sınırlı sayıda öğrenci ile yapılan bu çalışma sonucunda, şiddet kavramına yönelik daha geniş katılımlı çalışmalara ağırlık verilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |