There is not much research on psychological violence perpetrated by teachers against students. This study aims to determine the words, attitudes and behaviors of teachers that high school students perceive as psychological violence. It is also hoped to expand the perspectives of teachers, students and parents on the phenomenon of psychological violence and thus raise awareness about the perception of psychological violence both in educational institutions and in society. In the study, phenomenology method is adopted and a semi-structured interview form is used as a data collection tool. The study group consists of 25 high school students selected by simple random sampling. The students answer questions about what teacher words, attitudes and behaviors they perceive as psychological violence, in which situations teachers resort to them, how they feel and react when they encounter such situations, and how they think teachers should be. The research shows that all of the participant students have been subjected to psychological violence by their teachers and most students have chosen to remain silent. It is also determined that they perceive the words, attitudes and behaviors that make fun of failure, insult, humiliate, offend and discriminate as psychological violence. The students state that teachers who use psychological violence should receive psychological support and training. They think that teachers should be respectful and understanding, should be able to empathize, should have strong communication skills, should have the ability to speak effectively and shouldn’t discriminate against students,
Okulda psikolojik şiddet denildiğinde, daha çok öğrencinin öğrenciye gösterdiği şiddet ya da yöneticilerin öğretmene şiddeti akla gelmektedir. Öğretmenin öğrenciye uyguladığı psikolojik şiddet ile ilgili çok fazla araştırma yoktur. Yapılan bu araştırma ile lise öğrencilerinin psikolojik şiddet olarak algıladıkları öğretmen söz, tutum ve davranışlarını tespit etmek amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin görüşleri doğrultusunda elde edilen bulgular ile öğretmen, öğrenci ve velilerin psikolojik şiddet olgusuna dair bakış açılarını genişletmek ve böylece hem eğitim kurumlarında hem de toplumda psikolojik şiddet algısına dair farkındalık yaratmak umulmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim benimsenmiş, veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma grubu, basit rastgele örnekleme türü ile seçilen 25 lise öğrencisidir. Öğrenciler, psikolojik şiddet olarak algıladıkları öğretmen söz, tutum ve davranışlarının ne olduğu, öğretmenlerin bunlara hangi durumlarda başvurduğu, böyle durumlarla karşılaştıklarında ne hissettikleri, nasıl tepki verdikleri ve öğretmenlerin nasıl olması gerektiği ile ilgili düşüncelerini içeren soruları yanıtlamışlardır. Araştırmanın sonucunda, katılımcı öğrencilerin tamamının öğretmenleri tarafından psikolojik şiddete maruz kaldığı, bu durumlarda çoğunun sessiz kalıp kabullenme yolunu seçtikleri, en çok başarısızlıkla dalga geçen, hakaret içeren, aşağılayan, rencide edici, küçük düşürücü ve ayırım yapılmasına yönelik söz, tutum ve davranışları psikolojik şiddet olarak algıladıkları tespit edilmiştir. Öğrenciler, psikolojik şiddet uygulayan öğretmenlerin psikolojik destek almaları ve eğitim görmeleri gerektiğini belirtmişlerdir. Öğrenci bakış açısına göre bir öğretmenin sahip olması gereken en önemli özellikler; saygılı ve anlayışlı olması, empati yapabilmesi, iletişimi kuvvetli olması, öğrenciler arasında ayırım yapmaması, öğrenciyi her konuda dinlemesi ve etkili konuşma yeteneğine sahip olmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | May 20, 2023 |
Acceptance Date | September 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023 |