Computers are regarded as an indispensable part of
daily and business life. In many occupations, people work by reading from
computer screens. This study intends to identify the optimum environment
conditions for reading on computer screens especially for academicians. To this
end, light level, music level, and font size were accepted as the factors
influencing reading, and four different levels were set for each. To identify the
factor levels that maximize the reading speed, Taguchi method, which produces
the optimal factor levels with minimum experiment, was used. L16(45)
orthogonal experimental design was employed during the experimental studies,
and the reading speed was selected as the performance measure. The results
revealed that low light level, maximum font type size, and low music volume are
the optimum reading conditions.
Bilgisayarların günlük hayatın
ve iş hayatının ayrılmaz bir parçası olduğu bilinmektedir. Birçok meslek
grubunda insanlar bilgisayar ekranından metin okuyarak çalışmaktadır. Bu
çalışmada, özellikle üniversitede çalışan akademisyenler için bilgisayar ekranından
yapacakları okumalarda en iyi ortam şartlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaçla, bilgisayardan yapılan okumaları etkileyen üç unsur ışık seviyesi, müzik
seviyesi ve punto büyüklüğü olarak ele alınmış ve her unsur için dört farklı
seviye belirlenmiştir. Unsurların okuma hızını en yüksek yapacak seviyelerini
belirlemek için az sayıda deneyle en iyi unsur seviyelerini tespit eden Taguchi
Yöntemi tercih edilmiştir. Çalışma esnasında L16(45)
ortogonal deney tasarım planı kullanılmış ve okuma hızı performans ölçütü
olarak belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre ekran ışık seviyesinin hafif,
punto büyüklüğünün en fazla ve müzik seviyesinin hafif olduğu ortamın yapılacak
okuma çalışması için ideal olduğu anlaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Submission Date | February 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |