Dengeli
ve sağlıklı beslenme temel insan
hakkıdır. Helal beslenme ise inanç hak ve özgürlüğünün temelini oluştrmaktadır.
İnsanoğlu hayatını veya yaşam şeklini kendi inanç sistemi ve dini vecibelerine
uygun bir şekle getirmek ister. Helal gıdalar İslamî beslenme kurallarına göre
izin verilen gıdalardır. Kur‘an ve hadisler ile belirlenen kurallara göre
hazırlanması gerekmekte olup hijyenik koşullarda üretilmiş olmalıdır.
Et,
vücudun besin ihtiyacını karşılamak üzere tüketilen gıda maddelerinden biridir.
İnsanlar, et elde etmek amacıyla hayvanlardan yararlanmaktadır. Bu sebeple çok
eski zamanlardan beri evcil hayvanlar
kesilerek; yabani hayvanlar ise avlanarak etinden yararlanılmaktadır.
Canlıların öldürülmesini uygun görmemelerinden ötürü bazı dinler ve felsefi
akımlar et yemeyi yasaklamışlardır. İslam Dininde ise, bazı sınırlamalar
dışında et ve diğer hayvansal gıdaların tüketilmesine izin verilmiştir.
Kur’an’a göre yasaklı gıdalar yalnızca domuz eti, akmış kan, Allah’tan başkası
adına kesilen hayvanlar ve ölmüş hayvan etidir. Kesilmeden ölmüş bir hayvanın
etinin yasaklanmış olmasından ötürü hayvan kesimi için gerekli kurallar, her
zaman için önemli fıkhî konulardan biri olmuştur. Müslümanlar ve özellikle de
gayr-i Müslimlerin hâkimiyeti altında bulunan ülkelerde yaşayan Müslümanlar
helal gıda ihtiyacı içindedirler ve Amerika ile Malezya ve Endonezya‘da
başlayan konuyla ilgili kurumlaşmalar, Avrupa‘da uyanmaya başlamış ve
globalleşme sebebiyle bütün Müslüman ülkelerde de ihtiyaç haline gelmiştir.
Maalesef dünyanın her yerinde Müslüman birisi gıda talebinde bulunduğu zaman
acaba helal mi haram mı endişesini taşımaya başlamıştır.
Helal
kesim ve helal et meselesi helal gıda meselesinin temelini
oluşturmaktadır. Çünkü dünya çapında
helal et ve yan ürünleri ticaretinin değeri çok büyüktür. Bu çalışmada helal
kesim ve helal et hakkında detaylı bilgi verilecektir.
Anahtar
kelimeler: Helal,
kesim, helal et,
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 2 |