Tedris,
kaza ve fetva görevlerini ifa eden Osmanlı ilmiye sınıfı mensuplarının eğitim
basamakları ve onların ilmiye tarikindeki hareketliliği ilmiye sisteminin
işleyişi açısından oldukça önemlidir. Tarihi süreç içerisinde çeşitli
değişikliklere uğrayan ilmiye sınıfını ve müderris atamalarını takip etmenin en
sağlıklı yöntemi, söz konusu atama kayıtlarını toplu olarak içeren defterleri
incelemekle elde edilecektir. Kadıaskerlerin yetkisi dahilindeki atama
kayıtlarını içeren Ruznamçeler, ilmiye sınıfını oluşturan ulemânın ilmiye
sınıfı içerisindeki hareketliliğini gösteren en önemli kaynaklardandır. Bu
sebeple ilmiye sınıfının kariyer sistemini anlayabilmek için üyelerinin kayıtları
içeren ruznamçelerden elde edilen verilerin değerlendirilmesi ve kullanılması
kaçınılmazdır.
Bu
çalışmada Kadıasker Damatzâde Mustafa Rasih Efendi’ye ait Ruznamçe içerisindeki
müderris atamaları ele alınmıştır. Damadzâde, klasik dönem yapılanmasının
değişmeye başladığı, ulemânın siyasi çekişmelere taraf olduğu bir dönemde,
XVII. Yüzyılın ikinci yarısında görev yapmıştır. Onun görev süresi olan Aralık
1670-Nisan 1672 tarihleri arasında müderris atamalarına ilişkin kayıtlar
üzerinde fikir yürütülebilecek kadar bulunmaktadır. Bu sebeple Mustafa Rasih
Efendi’nin Ruznamçesi araştırmaya konu edinmiştir.
Bu
çalışmada, XVII. yüzyılın ikinci yarısında müderris olarak göreve başlayan
Osmanlı ulemâsının mülazımlikten itibaren ilmiye sistemi içerisinde katettiği
kariyer basamaklarını, bu basamaklar arasındaki geçirdiği süreleri,
müderrislikten-müderrisliğe ve müderrislikten-kadılığa hareketleri incelenmiş, bu hareketlilikle ilgili istatistiki veriler
elde edilmiş, aynı zamanda işleyiş hakkında yorumlarda bulunulmuştur. Ayrıca
tedris görevi ile kaza görevini yerine getiren görevliler arasında görev
yönünden benzerlikler ve farklılıklar ortaya konulmuş, bu görevlilerin tedris
ve kaza görevleri arasındaki geçiş imkan ve usulleri ele alınmıştır. Böylece
müderris ve kadı atamaları özelinde ilmiye sınıfının genel işleyişinin
anlaşılmasına ve tarih içerisindeki sürecine ışık tutulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 3 |
Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.