It is very important when and how the religious commands and prohibitions laid down by Islamic jurisprudence were introduced. Especially in the 2nd century of the Hijri, the process of the codification of the religious sciences and the process of theologization began, and in this process, many concepts that are not found in the Qur'an, such as the concept of ‘ablution’, emerged. Although the majority of commentators stated that the ‘mutahharoon’ in the verse ‘Only the pure touch it’ (al-Waqqa 58/79) are angels, some scholars interpreted ‘mutahharoon’ as humans, ignoring the historical context of the verse. Such interpretations have emerged as a result of the post-Sahabah process of addressing the Qur'an as a ‘Mushaf’. Since it was not easy to establish the relationship between the revelation, which turned into a ‘Book’ with this process, and the phenomenon, it was inevitable that some passages of the Qur'an were subjected to forced interpretations. Thus, verses whose contextual relationship could not be established correctly were accepted as evidence for the prohibition of touching the Qur'an without ablution. In this study, first, the relationship between the concept of “kitābun meknūn” and other concepts in the same field of meaning is discussed, and then the problem of being addressed to the Qur'an as a Mushaf in establishing the correct relationship between the verses is pointed out. It has been analyzed that the relevant verses are not accurate evidence for the issuance of this prohibition.
Tafsir Qur Surat al-Waqiqa verse 79 Kitābun Meknūn Ablution.
İslam fıkhının ortaya koyduğu dini emir ve yasakların, ne zaman ve nasıl ihdas edildiği oldukça önemlidir. Özellikle hicri 2. asırda dini ilimlerin tedvini ve ıstılahlaşma süreci başlamış, bu sürece bağlı olarak, ‘abdest’ kavramı gibi Kur’an’da bulunmayan birçok kavram ortaya çıkmıştır. Müfessirlerin çoğunluğu, ‘Ona ancak temiz olanlar dokunur.’ (Vâkıa 56/79) âyetinde ‘mutahharûn’un melekler olduğunu belirtmesine rağmen, âyetin tarihsel bağlamı göz ardı edilerek bazı âlimler tarafından ‘mutahharûn’ insanlar olarak yorumlanmıştır. Bu gibi yorumlar, sahabe sonrasında Kur’an’a ‘Mushaf’ olarak muhatap olmanın neticesinde ortaya çıkmıştır. Bu süreç ile birlikte ‘Kitab’a dönüşen vahiy ile olgu arasındaki ilişkiyi kurmak kolay olmadığından, Kur’an’ın bazı pasajlarının, zorlama yorumlara tabi tutulması kaçınılmaz olmuştur. Böylelikle bağlamsal ilişkisi doğru kurulamayan âyetler, ‘abdestsiz Kur’an’a dokunma yasağı’nın delili kabul edilmiştir. Bu çalışmada önce “kitâbun meknûn” kavramının aynı anlam alanındaki diğer kavramlarla ilişkisi ele alınmış; sonra Kur’an’a Mushaf olarak muhatap olmanın, âyetler arasındaki doğru ilişkiyi kurmada ortaya çıkardığı probleme dikkat çekilmiştir. İlgili âyetlerin, bu yasağın ihdasında isabetli delil olmadığı anlaşılmıştır.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur. / It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tafsir |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 17, 2025 |
Submission Date | May 11, 2025 |
Acceptance Date | June 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |