This study systematically examines the practical function of the concept of ʿilla (the rationales underlying linguistic rules) within Arabic morphology (ṣarf), specifically its role in the formation of the fourteen conjugational paradigms of the sulāsī mujarrad māḍī verb (triliteral simple past tense verb). Aiming to address a gap in the literature, the research focuses on the applicability of ʿilla in language teaching rather than purely theoretical debates. Analysis based on classical ṣarf sources (al-Amthila, Marāḥ al-arvāḥ, al-Maqṣūd and their commentaries) reveals that ʿilal such as taḥfīf (ease of articulation), tashbīh (analogical assimilation), farq (preventing semantic confusion), aṣāla (structural integrity), and munāsaba (phonetic compatibility) are decisive in constructing māḍī forms. For instance, the fatḥah vowel sign in ḍaraba (ضَرَبَ) is explained by “balance” and “proximity to sukūn” rationales; the addition of alif in ḍarabnā (ضَرَبْنَا)prevents confusion with ḍarabna (ضَرَبْنَ) (farq ʿilla). The findings demonstrate that ʿilal have a critical function in ensuring the morphological consistency of the language, offering an analytical learning model as an alternative to rote memorization, and in pursuit of the logical foundations of rules. The study highlights the efficacy of an ʿilla-based methodology in Arabic language education and provides a framework for research on other verb conjugations and nominal forms.
Bu çalışma, Arap dilbiliminde “illet” kavramının (dil kurallarının ardındaki rasyonel gerekçeler) sarf ilmindeki pratik işlevini, özellikle sülâsî mücerred mâzî fiilin on dört çekim formunun oluşum sürecindeki rolünü sistematik olarak incelemektedir. Literatürdeki boşluğu doldurmayı hedefleyen araştırma, illetin salt teorik tartışmalardan ziyade dil öğretimindeki uygulanabilirliğine odaklanır. Klasik sarf kaynakları (el-Emsile, Merâhü’l-ervâh, el-Maksûd ve bunların şerhleri) temel alınarak yürütülen analiz, mâzî formların yapılandırılmasında tahfîf (telaffuz kolaylığı), teşbih (benzetme), fark (anlam karışıklığını önleme), asâlet (yapısal tutarlılık) ve münâsebet (fonetik uyum) gibi illetlerin belirleyici olduğunu ortaya koyar. Örneğin, daraba (ضَرَبَ) formundaki fetha harekesi “denge” ve “sükûna yakınlık” illetleriyle; darabnâ (ضَرَبْنَا) formundaki elif eklenmesi ise darabne (ضَرَبْنَ) ile karışıklığı engelleme (fark illeti) amacıyla açıklanır. Bulgular, illetlerin dilin morfolojik tutarlılığını sağlamada, ezberci yaklaşıma alternatif analitik bir öğrenme modeli sunmada ve kuralların mantıksal temellerini kavramada kritik işleve sahip olduğunu kanıtlar. Çalışma, Arapça dil eğitiminde illet temelli metodolojinin etkinliğini vurgulayarak diğer fiil çekimlerine ve isim formlarına yönelik araştırmalar için çerçeve sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Arabic Language and Rhetoric |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 17, 2025 |
Submission Date | May 31, 2025 |
Acceptance Date | June 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |