Research Article
BibTex RIS Cite

THE FORCES THAT ARE EFFECTING GLOBAL COMPETITIVENES IN BUSINESSES AND TURQUALITY ACCORDING TO NATIONAL COMPETITIVE ADVANTAGE

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 190 - 211, 15.06.2020

Abstract

Features as being the first and only program in this field, of Turquality Program that is applied for giving competitiveness to Turkish companies in the global markets, reveals the importance of examining the national competitive advantage in terms of Turquality. The aim of this study is investigating the impact of the Turquality Program on to have national competitive advantage that is necessary for companies to compete in global markets. In the scope of the research, in-depth interviews have been made with three furniture companies who have well-known brands in the furniture industry in Turkey and are under Turquality. Also, analyze of the furniture export’s data that are at the scale of the World, Turkey and companies, has been made to examine multi-dimensional of relationship between Turquality Program and national competitive advantage. As a result of research, it has been determined that Turquality has limited effect in providing national competitive advantage to the companies within the program.

References

  • Alabay, M. N. (2010). Geleneksel pazarlamadan yeni pazarlama yaklaşımlarına geçiş süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15.2, 213-235.
  • Bakırtaş, İ. ve Öztürkler H. (2013). Küresel ekonominin genel özellikleri. N. Timur ve A. Özmen (Ed.). Stratejik Küresel Pazarlama içinde (32-55 ss.). Ankara: Efil Yayın Evi.
  • Baltacıoğlu, T. ve Kaplan, M. D. (2013). Küresel markalama stratejileri. N. Timur ve A. Özmen (Ed.). Stratejik Küresel Pazarlama içinde (304-323 ss.). Ankara, Efil Yayın Evi.
  • Başaran, Y. K. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5.47, 480-495.
  • Beceren, E. ve Y. Kumcular. (2016). Türkiye’nin Rusya karşısındaki rekabet gücü analizi: rekabet indeksi bileşenleri açısından bir değerlendirme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1, 60-81.
  • Bilge, F. A. (2004). Küresel rekabet ortamında rekabet üstü olabilmek için müşteri odaklı pazarlama stratejileri. (Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya). Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Keh6sQzap4ZTp8dqWPlH1LVySFAENePaWHLkDgsbch82K--FgZgotW7HWXt1z6cz
  • Çivi, E., İ. Erol, T. İnanlı ve E. D. Erol. (2008). Uluslararası rekabet gücüne farklı bakışlar. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4.1, 1-22.
  • Gürpınar, K. ve M. Sandıkçı. (2008). Uluslararası rekabetçilik analizinde Michael E. Porter’ın elmas modeli yaklaşımı: Türkiye’deki bazı endüstrilerdeki uygulanabilirliğinin ve sonuçlarının araştırılması. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8.15, 105-125.
  • Hollensen, S. (2008). Essentials of global marketing. Essex: Pearson Education.
  • Kaplan, B. (2015). Uluslararası girişimci kobilerde e-pazarlama odaklılık ve web sitesi kullanımı: Küresel doğan işletmeler üzerine bir araştırma. (Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul). Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WBc656i315e2eV6-EZV1ovoEbW5i3WvIjeIefv9fDhSap1xVV_2BLyM7FskrBWh8
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1.1, 62-80.
  • Keegan, J. W. ve M. C. Green. (2008). Global marketing (5th ed). New Jersey: Pearson / Prentice Hall.
  • Keegan, J. W. ve M. C. Green. (2015). Küresel pazarlama. (Çev. R. Tatlıdil), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2012).
  • Kılıç, S. (2015). Kappa testi. Journal of Mood Disorders, 5.3, 142-144.
  • Perlmutter, H. (1969). The tortuous evolution of multinational corporation. Columbia Journal of World Business, 4, 9-18.
  • Quelch, J.A. ve E.J. Hoff. (1986). Customizing global marketing. Harvard Business Review, 64.3, 59-68.
  • Sağlam, M. ve Pirtini, S. (2019). Uluslararası pazarlama karması stratejilerinin ihracat performansı üzerindeki etkisi: Sektörler arası karşılaştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18.35, 433-459.
  • Saylı, H., M. Kurt ve A. Baytok. (2006). Şebeke (network) organizasyon yapılarının rekabet gücü kazandırma rolü ve Afyonkarahisar mermer sektöründe örnek bir uygulama. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 31-46.
  • Schwab, K. ve M. E. Porter. (2006). The global competitiveness report 2006–2007: Prepared for World Economic Forum. Erişim adresi http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2006-07.pdf
  • Türk Dil Kurumu. Güncel Türkçe Sözlük. (2020, 30 Nisan). Erişim adresi http://sozluk.gov.tr/
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3.13, 101-116.
  • Yoshino, M. Y. ve U. S. Rangan. (1995). Strategic alliances: an entrepreneurial approach to globalization. Boston: Harvard Business School Press.
  • www.iso500.org.tr (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).
  • www.itkib.org.tr/tr/turquality-destekleri.html (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).
  • www.itso.org.tr (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).
  • www.trademap.org (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).
  • www.turquality.com (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).

İŞLETMELERDE KÜRESEL REKABETİ ETKİLEYEN GÜÇLER VE ULUSAL REKABET AVANTAJI AÇISINDAN TURQUALITY UYGULAMASI

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 190 - 211, 15.06.2020

Abstract

Türkiye’deki işletmelerin küresel pazarlarda rekabet edebilmesi için uygulanan Turquality Programı’nın alanında ilk ve tek olma özelliği, ulusal rekabet avantajının Turquality açısından incelenmesinin önemini ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın amacı, Turquality Programı’nın işletmelerin küresel pazarlarda rekabet edebilmeleri için gerekli olan ulusal rekabet avantajına sahip olmalarına etkisinin ortaya konmasıdır. Araştırma kapsamında, Turquality Programı’nda olan ve Türkiye mobilya sektöründe bilinen markalara sahip üç mobilya firması ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca, dünya, Türkiye ve firma ölçeklerinde mobilya ihracat verileri analiz edilerek, ulusal rekabet avantajı elde edilmesiyle Turquality Programı’nın arasındaki ilişkinin çok boyutlu incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırma sonucunda, Turquality’nin, program dâhilindeki işletmelere ulusal rekabet avantajı sağlamada sınırlı etkisi olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Alabay, M. N. (2010). Geleneksel pazarlamadan yeni pazarlama yaklaşımlarına geçiş süreci. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15.2, 213-235.
  • Bakırtaş, İ. ve Öztürkler H. (2013). Küresel ekonominin genel özellikleri. N. Timur ve A. Özmen (Ed.). Stratejik Küresel Pazarlama içinde (32-55 ss.). Ankara: Efil Yayın Evi.
  • Baltacıoğlu, T. ve Kaplan, M. D. (2013). Küresel markalama stratejileri. N. Timur ve A. Özmen (Ed.). Stratejik Küresel Pazarlama içinde (304-323 ss.). Ankara, Efil Yayın Evi.
  • Başaran, Y. K. (2017). Sosyal bilimlerde örnekleme kuramı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5.47, 480-495.
  • Beceren, E. ve Y. Kumcular. (2016). Türkiye’nin Rusya karşısındaki rekabet gücü analizi: rekabet indeksi bileşenleri açısından bir değerlendirme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1, 60-81.
  • Bilge, F. A. (2004). Küresel rekabet ortamında rekabet üstü olabilmek için müşteri odaklı pazarlama stratejileri. (Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya). Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Keh6sQzap4ZTp8dqWPlH1LVySFAENePaWHLkDgsbch82K--FgZgotW7HWXt1z6cz
  • Çivi, E., İ. Erol, T. İnanlı ve E. D. Erol. (2008). Uluslararası rekabet gücüne farklı bakışlar. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4.1, 1-22.
  • Gürpınar, K. ve M. Sandıkçı. (2008). Uluslararası rekabetçilik analizinde Michael E. Porter’ın elmas modeli yaklaşımı: Türkiye’deki bazı endüstrilerdeki uygulanabilirliğinin ve sonuçlarının araştırılması. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8.15, 105-125.
  • Hollensen, S. (2008). Essentials of global marketing. Essex: Pearson Education.
  • Kaplan, B. (2015). Uluslararası girişimci kobilerde e-pazarlama odaklılık ve web sitesi kullanımı: Küresel doğan işletmeler üzerine bir araştırma. (Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul). Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WBc656i315e2eV6-EZV1ovoEbW5i3WvIjeIefv9fDhSap1xVV_2BLyM7FskrBWh8
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1.1, 62-80.
  • Keegan, J. W. ve M. C. Green. (2008). Global marketing (5th ed). New Jersey: Pearson / Prentice Hall.
  • Keegan, J. W. ve M. C. Green. (2015). Küresel pazarlama. (Çev. R. Tatlıdil), Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi, 2012).
  • Kılıç, S. (2015). Kappa testi. Journal of Mood Disorders, 5.3, 142-144.
  • Perlmutter, H. (1969). The tortuous evolution of multinational corporation. Columbia Journal of World Business, 4, 9-18.
  • Quelch, J.A. ve E.J. Hoff. (1986). Customizing global marketing. Harvard Business Review, 64.3, 59-68.
  • Sağlam, M. ve Pirtini, S. (2019). Uluslararası pazarlama karması stratejilerinin ihracat performansı üzerindeki etkisi: Sektörler arası karşılaştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18.35, 433-459.
  • Saylı, H., M. Kurt ve A. Baytok. (2006). Şebeke (network) organizasyon yapılarının rekabet gücü kazandırma rolü ve Afyonkarahisar mermer sektöründe örnek bir uygulama. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 31-46.
  • Schwab, K. ve M. E. Porter. (2006). The global competitiveness report 2006–2007: Prepared for World Economic Forum. Erişim adresi http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2006-07.pdf
  • Türk Dil Kurumu. Güncel Türkçe Sözlük. (2020, 30 Nisan). Erişim adresi http://sozluk.gov.tr/
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3.13, 101-116.
  • Yoshino, M. Y. ve U. S. Rangan. (1995). Strategic alliances: an entrepreneurial approach to globalization. Boston: Harvard Business School Press.
  • www.iso500.org.tr (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).
  • www.itkib.org.tr/tr/turquality-destekleri.html (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).
  • www.itso.org.tr (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).
  • www.trademap.org (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).
  • www.turquality.com (Erişim tarihi: 30 Nisan 2020).
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Emre Cihad Sönmez

Serdar Pirtini

Göksel Ataman Berk

Publication Date June 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Sönmez, E. C., Pirtini, S., & Ataman Berk, G. (2020). İŞLETMELERDE KÜRESEL REKABETİ ETKİLEYEN GÜÇLER VE ULUSAL REKABET AVANTAJI AÇISINDAN TURQUALITY UYGULAMASI. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 3(1), 190-211.

 13582    13584    13587      13590      13594     13595     13598


   13969      14099       17154