Research Article
BibTex RIS Cite

Lâdik (Konya) Halıcılığının Günümüzdeki Durumu

Year 2012, Issue: 7, 42 - 73, 03.03.2012
https://doi.org/10.34242/akmbaris.2019.29

Abstract

Lâdik; Konya- Sarayönü’ne bağlı bir kasabadır.
Halıcılık sanatı açısından önemli bir merkezdir.
Lâdik halıları XVII. yüzyıl sonlarından itibaren
yaygınlaşmaya başlamıştır. Bu araştırma ile
yüzyıllardır varlığını sürdüren ve çeşitli yayınlarda yer alan Lâdik halıcılığının günümüzdeki
durumunu tespit etmek amaçlanmıştır. Günümüz Lâdik dokumalarının tür, teknik, renk, motif ve kompozisyon özellikleri alan araştırması
ve gözlem metodu ile çözüme kavuşturulmaya
çalışılmıştır. Ayrıca satış atölyelerinin problemleri, hammadde temini ve ürünlerin pazarlanması gibi önemli bilgiler belirlenmeye çalışılmıştır.

Bugün Konya Etnografya Müzesi, Vakıflar
Sahip Ata Müzesi, İstanbul Türk ve İslâm Eserleri gibi çeşitli müzelerde örnekleri bulunmaktadır. Bu araştırmada geleneksel özellik gösteren
Konya Etnografya Müzesi’nde bulunan örnekler
ile gelenekselliği kısmen devam ettiren son yüzyılda dokunan ve halen halkın kullandığı halıların teknik, desen, renk, malzeme özellikleri incelenmiştir. Son 50-60 yılda dokunan ve teknik,
malzeme, motif, kompozisyon ve renk açısından
farklılık gösteren ve günümüzde “Lâdik Halıları”
olarak adlandırılan örneklerle kıyaslanarak, bu el
sanatının yaşatılması ve gelenekselliğini koruması anlamındaki öneriler araştırmada önemle
vurgulanmıştır. 

References

  • Akan, Meral-Ünal, Nurşen (2009), “Konya Lâdik Halılarında Görülen ‘Lâdik Gülü’ Motifinin Analizi ve Çeşitli Biçimleri Üzerine Tespitler”, II. Uluslar arası Türk El Dokumaları Sempozyumu, Konya, s. 121-128.
  • Aslanapa, O. (1993), Türk Sanatı, İstanbul, İnkılap Kitapevi.
  • Aslanapa, O. (2005), Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İstanbul.
  • Barışta, Örcün (1995), “Sarayönü ve Lâdik’te Bulunan Türk Halılarından Bazı Örnekler”, Vakıflar Dergisi, XXV, Ankara, s. 211-234.
  • Barışta, Örcün (1999), “Karaman Taşkale Halılarından Örnekler”, Erdem, Halı Özel Sayısı: I, Cilt:10, S. 28, s. 44-48.
  • Deniz, Bekir (2000), Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara.
  • Deniz, Bekir (1986), “Lâdik Halıları”, Bilim Birlik Başarı, Sayı:46, Yıl: 12, İzmir, s. 13-18.
  • Halıcı, F. (1985), “Ladik Seccâdeleri- Ladik Carpets”, Antika, S. 2, İstanbul, s. 6-11.
  • Halıcı, F. (1987), “Halk Sanatının Belirgin Bir Örneği- Ladik Seccâdeleri”, III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, Cilt:V, Maddi Kültür, Ankara: Başbakanlık Basımevi, s. 151-159.
  • Küçükerman, Önder (1997), “ Türk Halıcılığında Kimlik Korunması”, Arış, Yıl:1, S. 3, Ankara, (Aralık), s. 40-47.
  • Öztürk, İsmail (1999), “Türkiye’de El Halıcılığının Araştırılmasında Değerlendirme Ölçütleri ve Halkbilimsel Bilgilerin Önemi”, 2000’li Yıllarda Türkiye’de Geleneksel Türk El Sanatlarının Sanatsal, Tasarımsal ve Ekonomik Boyutu Sempozyumu Bildirileri, Ankara, s. 231-237.
  • Yasa, Azize Aktaş (1997), “Konya’da El Halıcılığının Bugünkü Durumu ve Problemleri”, Arış, Yıl:1, S. 3, Ankara, s.128-133.
  • Yetkin, Şerare (1993), “Türk Halı Sanatı”, Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara, s. 311-328.
Year 2012, Issue: 7, 42 - 73, 03.03.2012
https://doi.org/10.34242/akmbaris.2019.29

Abstract

References

  • Akan, Meral-Ünal, Nurşen (2009), “Konya Lâdik Halılarında Görülen ‘Lâdik Gülü’ Motifinin Analizi ve Çeşitli Biçimleri Üzerine Tespitler”, II. Uluslar arası Türk El Dokumaları Sempozyumu, Konya, s. 121-128.
  • Aslanapa, O. (1993), Türk Sanatı, İstanbul, İnkılap Kitapevi.
  • Aslanapa, O. (2005), Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İstanbul.
  • Barışta, Örcün (1995), “Sarayönü ve Lâdik’te Bulunan Türk Halılarından Bazı Örnekler”, Vakıflar Dergisi, XXV, Ankara, s. 211-234.
  • Barışta, Örcün (1999), “Karaman Taşkale Halılarından Örnekler”, Erdem, Halı Özel Sayısı: I, Cilt:10, S. 28, s. 44-48.
  • Deniz, Bekir (2000), Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara.
  • Deniz, Bekir (1986), “Lâdik Halıları”, Bilim Birlik Başarı, Sayı:46, Yıl: 12, İzmir, s. 13-18.
  • Halıcı, F. (1985), “Ladik Seccâdeleri- Ladik Carpets”, Antika, S. 2, İstanbul, s. 6-11.
  • Halıcı, F. (1987), “Halk Sanatının Belirgin Bir Örneği- Ladik Seccâdeleri”, III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, Cilt:V, Maddi Kültür, Ankara: Başbakanlık Basımevi, s. 151-159.
  • Küçükerman, Önder (1997), “ Türk Halıcılığında Kimlik Korunması”, Arış, Yıl:1, S. 3, Ankara, (Aralık), s. 40-47.
  • Öztürk, İsmail (1999), “Türkiye’de El Halıcılığının Araştırılmasında Değerlendirme Ölçütleri ve Halkbilimsel Bilgilerin Önemi”, 2000’li Yıllarda Türkiye’de Geleneksel Türk El Sanatlarının Sanatsal, Tasarımsal ve Ekonomik Boyutu Sempozyumu Bildirileri, Ankara, s. 231-237.
  • Yasa, Azize Aktaş (1997), “Konya’da El Halıcılığının Bugünkü Durumu ve Problemleri”, Arış, Yıl:1, S. 3, Ankara, s.128-133.
  • Yetkin, Şerare (1993), “Türk Halı Sanatı”, Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Ankara, s. 311-328.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Emine Karpuz

Publication Date March 3, 2012
Published in Issue Year 2012 Issue: 7

Cite

APA Karpuz, E. (2012). Lâdik (Konya) Halıcılığının Günümüzdeki Durumu. Arış Dergisi(7), 42-73. https://doi.org/10.34242/akmbaris.2019.29