Kilim motifleri, desenleri, yüzyıllardır kadınlar tarafından, aşk, ölüm, korku, umut ile ilgili duygularını, beklentilerini ifade etmek için bir araç olarak kullanıldığını ortaya koymaktadır; çünkü evin erkeği ava ya da savaşa girerken onlar dokuyorlardı. Dolayısıyla, kilimlerin kendine özgü "alt metinleri", kendi zenginlikleri, entelektüel, sanatsal, duygusal ve duyusal mesajlarıdır. Kilimler toplumun kültürel ve psikolojik birikimleridir. Geçmiş dönemlerin Türk kültürü ve aile yapısı hakkında bizi bilgilendirmeye yardımcı olabilirler. Kilimler, soyut sanatın en yaratıcı ve en derin düzeyde, kolektif düşüncelerin, deneyimin ve duyguların yorumlandığı ifadeler olarak görülmelidir.
Bir motifin sabit bir anlamı olsa da değişik başka birçok yan anlamlar da içerebilir. Bu dolaylı anlamlar çoğunlukla benzerlikten çok kültürel kodlara dayalıdır. Motiflerin bazıları içinde yaşadığımız toplumda anlam bulmuştur, bazıları her kültürde aynı anlama gelir, bazısı ise sadece kişisel bir anlam taşır. Gerçek, aslında bir “işaret ve semboller sistemi” dir ve dünyanın bize gösterildiği gibi algılaması gerektiğini anlatır.
Yaşamın tüm alanlarında gösterge adı verilen birimlere gereksinim vardır. Gösterge, herhangi bakımdan bir şeyin yerini tutan şey olarak tanımlanabilir. Tarihi dönemlerde oluşan semboller yaşamın içinde yer alan soyuta indirgenmiş nesnelerdir. Sembolik motif ise, bir şeyi simgeleyen veya bir düşünceyi uyandıran biçimlerdir. İşaret ettikleri anlamlarıyla gelenek ve göreneklerin, inançların ifadesidir.
Çalışmada, bazı Anadolu kilim motiflerinden kuş, hayat ağacı, el, ibrik motiflerinin sembolik çözümlemeleri yapılarak, bu motiflerin dokuma içindeki alt metinleri, teknik ve sanatsal özellikleri açıklanacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Art |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019, Volume , Issue 14 |
Bibtex | @research article { aris581882, journal = {Arış Dergisi}, issn = {1301-255X}, eissn = {2687-4016}, address = {Ziyabey Caddesi, No:19 06520 Balgat-Ankara, TÜRKİYE}, publisher = {Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı}, year = {2019}, number = {14}, pages = {4 - 22}, doi = {10.34242/akmbaris.2019.119}, title = {BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ}, key = {cite}, author = {Oyman, Naile Rengin} } |
APA | Oyman, N. R. (2019). BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ . Arış Dergisi , (14) , 4-22 . DOI: 10.34242/akmbaris.2019.119 |
MLA | Oyman, N. R. "BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ" . Arış Dergisi (2019 ): 4-22 <https://dergipark.org.tr/en/pub/aris/issue/46302/581882> |
Chicago | Oyman, N. R. "BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ". Arış Dergisi (2019 ): 4-22 |
RIS | TY - JOUR T1 - BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ AU - Naile Rengin Oyman Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.34242/akmbaris.2019.119 DO - 10.34242/akmbaris.2019.119 T2 - Arış Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 4 EP - 22 VL - IS - 14 SN - 1301-255X-2687-4016 M3 - doi: 10.34242/akmbaris.2019.119 UR - https://doi.org/10.34242/akmbaris.2019.119 Y2 - 2019 ER - |
EndNote | %0 Arış Dergisi BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ %A Naile Rengin Oyman %T BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ %D 2019 %J Arış Dergisi %P 1301-255X-2687-4016 %V %N 14 %R doi: 10.34242/akmbaris.2019.119 %U 10.34242/akmbaris.2019.119 |
ISNAD | Oyman, Naile Rengin . "BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ". Arış Dergisi / 14 (June 2019): 4-22 . https://doi.org/10.34242/akmbaris.2019.119 |
AMA | Oyman N. R. BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ. Arış. 2019; (14): 4-22. |
Vancouver | Oyman N. R. BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ. Arış Dergisi. 2019; (14): 4-22. |
IEEE | N. R. Oyman , "BAZI ANADOLU KİLİM MOTİFLERİNİN SEMBOLİK ÇÖZÜMLEMESİ", Arış Dergisi, no. 14, pp. 4-22, Jun. 2019, doi:10.34242/akmbaris.2019.119 |