This descriptive study was aimed to determine the attitudes of nursing students towards the profession and the factors affecting them. Students enrolled in nursing departments in Türkiye constitute the sample. This study was conducted with 297 students who volunteered to participate in the study. The data were collected using “Information Form” and “The Attitude Scale for Nursing Profession”. It was determined that the students who participated in the study had a total score of 161.31±20.44 on the the Attitude Scale for Nursing Profession. Among students, females had a higher scale total score than males (p<0.05). Among the students who participated in the study, those who chose the profession willingly and those who thought of practicing nursing after graduation had a higher total score on the The Attitude Scale for Nursing Profession (p<0.05). There was no significant difference between The Attitude Scale for Nursing Profession and the class and university type in which the students were enrolled, and the status of having a relative who was a health professional (p>0.05). It was determined that the students had positive attitudes towards the profession. It is thought that the study results will provide data to strengthen the attitude towards the nursing profession.
Bu çalışma hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumu ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı tipte gerçekleştirildi. Çalışmanın evrenini Türkiye’de bulunan hemşirelik bölümlerine kayıtlı öğrenciler oluşturdu. Bu araştırma, çalışmaya katılmaya gönüllü olan 297 öğrenci ile tamamlandı. Veriler “Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak toplandı. Çalışmaya katılan öğrencilerin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinden 161,31±20,44 toplam puan aldığı belirlendi. Öğrenciler arasında kadınların erkeklere göre ölçek toplam puanı daha yüksekti (p<0,05). Çalışmaya katılan öğrenciler arasında mesleği isteyerek seçenlerin, mezun olduktan sonra hemşirelik yapmayı düşünenlerin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği toplam puanı daha yüksekti (p<0,05). Öğrencilerin kayıtlı olduğu sınıf ve üniversite türü, sağlık profesyoneli bir yakını olma durumu ile Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği arasında anlamlı farklılık bulunmadı (p>0,05). Çalışmaya katılan öğrencilerin mesleğe yönelik olumlu tutuma sahip olduğu sonucuna ulaşıldı. Çalışma sonuçlarının hemşirelik mesleğine yönelik tutumu güçlendirmek için literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Veri toplama işlemi öncesinde etik kurul izni Üniversite Etik Kurulu’ndan 18.11.2022 tarihli 2022/23 sayılı toplantıda 2 numaralı karar ile alınmıştır.
Yazarlar bu çalışmanın araştırılması için herhangi bir mali destek almamıştır.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nurse Education |
Journal Section | Case Reports |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2024 |
Publication Date | April 19, 2024 |
Submission Date | February 9, 2024 |
Acceptance Date | March 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
CC-BY-NC Lisans
Creative Commons
The works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
• The Arel University Journal of Health Sciences is an Open Access journal that directly provides the content it publishes for open access. The journal aims to contribute to the support and development of science through the Open Access policy with the content it publishes.
• With the condition of citing the sources in known standards, all uses (such as providing online links, copying, printing, reproducing in any physical medium, distributing, etc.), except for commercial use and content modification, are available through the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC), unless otherwise specified in the relevant content. To use the content for commercial purposes, permission must be obtained from the journal editor.
You are free to do the following
• You may share, copy, and reproduce this work in any size and format, provided you give appropriate credit.
• The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following conditions
• Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
• Non-Commercial — You may not use this material for commercial purposes.
• No Derivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
• No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.