The aim of this study is to evaluate the opinions of nursing students about forensic nursing. This descriptive study was conducted between 1-17 April 2023. The population of the research consisted of 446 students studying in the nursing department of a university. The number of students to be sampled was determined as 207 people using the random sampling method at the 95% confidence interval with the known formula. A form containing the personal characteristics of the students and their knowledge and opinions about forensic nursing was used to collect the data. Data were evaluated with descriptive statistics and percentage calculations in the IBM SPSS 21.0 statistical program. It was determined that the mean age of the students was 21,47±1,31, 50,7% were female and 44,4% were 4th grade students. It was determined that 68.1% of the students have not encountered a forensic case before, 93,7% did not have a relative who was a forensic nurse, 52,7% did not hear the concept of forensic nursing before. As a result, it was determined that more than half of the nursing students did not hear the concept of forensic nursing and did not encounter a forensic case, but they wanted to receive and practice forensic nursing education. According to the students, the increase in the number of forensic cases increases the need for forensic nursing. According to these results, it is suggested that forensic nursing course should be included in the nursing curriculum.
Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin adli hemşireliğe ilişkin görüşlerini değerlendirmektir. Tanımlayıcı özellikte olan araştırma 1-17 Nisan 2023 tarihleri arasında yapıldı. Araştırmanın evrenini bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 446 öğrenci oluşturdu. Örnekleme alınacak öğrenci sayısı evreni bilinen formülle %95 güven aralığında rastgele örnekleme yöntemi ile 207 kişi olarak belirlendi. Verilerin toplanmasında öğrencilerin kişisel özellikleri ve adli hemşireliğe ilişkin görüşlerini içeren form kullanıldı. Veriler, IBM SPSS 21.0 istatistik programında tanımlayıcı istatistikler ve yüzde hesaplamaları ile değerlendirildi. Öğrencilerin yaş ortalamasının 21,47±1,31, %50,7’sinin kadın ve %44,4’ünün 4. sınıf öğrencisi olduğu belirlendi. Öğrencilerin %68,1’inin daha önce adli bir vakayla karşılaşmadığı, %93,7’sinin adli hemşirelik yapan bir yakınının bulunmadığı, %52,7’sinin adli hemşirelik kavramını daha önce duymadığı saptandı. Sonuç olarak, hemşirelik öğrencilerinin yarısından daha fazlasının adli hemşirelik kavramını duymadıkları ve adli bir vakayla karşılaşmadıkları, ancak adli hemşirelik eğitimi almak ve yapmak istedikleri belirlendi. Öğrencilere göre adli vaka sayılarının artması adli hemşireliğe gereksinimi arttırmaktadır. Bu sonuçlara göre adli hemşirelik dersinin hemşirelik müfredatında yer alması önerilmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Nursing (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | August 28, 2025 |
| Submission Date | March 21, 2025 |
| Acceptance Date | April 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
CC-BY-4.0 Lisence
Creative Commons
The source may be copied, edited, distributed and reused, including for commercial purposes, provided that attribution is given.