Eğil district of Diyarbakır and its surroundings have an important potential in terms of religious tourism. Tombs, mausoleums, churches, mosques and temples bearing the traces of different religions stand as resources that can be utilized in this regard. Within the scope of this research, promotional and informative studies will be carried out that can be effective in transforming the tourism potential into ‘economic and social benefits’ when evaluated in terms of different religions and belief systems. In this way, it is believed to contribute to the transformation of faith tourism potential into a plus to the national economy. The perception of ‘Eğil District’ in the minds of the students will be determined through metaphorical analysis. In this mixed-method research in descriptive survey model, in addition to examining written sources and visuals, high school students' perceptions of Eğil district will be examined through a questionnaire. In the questionnaire form, there exist questions about their visit experiences about Eğil district and their perceptions about the district. Data on metaphor perceptions were collected with the question "What comes to your mind when you think of Eğil district? What would you liken Eğil district to, why?" was collected with the question statement. The answers were written t fill the statement “Eğil is like………. as / because………..”. The sample of the research consists of 136 students studying in high schools in Diyarbakır city center. As a result of the research, it is aimed to recognize Eğil district in a wider area and to introduce the works/places that are important in terms of faith cultures. Within the framework of this dissemination strategy, it is thought that a space will be opened for religious tourism mobility.
During the implementation phase of the research, commission permission was obtained from Diyarbakır Provincial Directorate of National Education with the letter numbered E-14325447-44-67661444 dated 05.01.2023.It is hereby declared that scientific and ethical principles were followed during the preparation of this study and that all studies utilized were indicated in the bibliography.
-
-
Diyarbakır’ın Eğil ilçesi ve civarı inanç turizmi açısından önemli bir potansiyele sahiptir. Farklı dinlerin izlerini taşıyan kabirler, türbeler, kiliseler, camiler ve tapınaklar bu anlamda yararlanılabilecek kaynaklar olarak durmaktadır. Bu araştırma çalışması kapsamında, farklı dinler ve inanç sistemleri açısından değerlendirildiğinde, turizm potansiyelini ‘ekonomik ve sosyal faydaya’ dönüştürmede etkili olabilecek tanıtıcı ve bilgilendirici çalışmalar yapılacaktır. Bu yolla, inanç turizmi potansiyelinin ülke ekonomisine katkıya dönüşmesine destek olunacağı düşünülmektedir. Öğrencilerin zihinlerindeki ‘Eğil İlçesi’ tasavvuru metafor yoluyla belirlenecektir. Betimsel tarama modelindeki bu karma araştırmada, yazılı kaynakların incelenmesi ve görsellerin yanı sıra, lise öğrencilerinin Eğil ilçesi algları anket aracılığıyla tespit edilmeye çalışılacaktır. Anket formunda, Eğil ilçesi ile ilgili ziyaret deneyimlerine ve ilçe ile ilgili algılarına yönelik sorular yer almaktadır. Metafor algılarına yönelik veriler “Eğil ilçesi denildiğinde, zihninizde ne canlanmaktadır? Eğil ilçesini neye benzetirdiniz, neden?” soru ifadesi ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi, Diyarbakır il merkezindeki liselerde okumakta olan 136 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma neticesinde, Eğil ilçesinin daha geniş bir alanda tanınması ve inanç kültürleri açısından öneme sahip eserlerin/yerlerin tanıtılması amaçlanmaktadır. Bu yaygınlaştırma çerçevesinde, inanç turizmi hareketliliğine de alan açılmış olacağı düşünülmektedir.
Araştırmanın uygulanma aşamasında Diyarbakır İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden 5.01.2023 tarihinde E-14325447-44-67661444 sayılı yazısı ile komisyon izni alınmıştır.Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism Planning, Impacts of Tourism |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | April 15, 2025 |
Acceptance Date | May 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 2 |
Artuklu Tourism Studies is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International.