Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2024, , 20 - 31, 31.05.2024
https://doi.org/10.55119/artuklu.1456589

Öz

Dünya genelinde yaşanan ekonomik sorunlar ve buna bağlı olarak enflasyonda yaşanan artış bireylerin tasarruflarını doğru bir şekilde değerlendirmesinin önemini oldukça arttırmıştır. Bireylerin aldıkları finansal kararların etkinliği ve verimliliği sahip oldukları finansal bilgi düzeyine bağlıdır. Bu bağlamda günümüzde finansal okuryazarlık kavramı oldukça önem kazanmıştır. Bu çalışmada Batman Üniversitesi’nin ön lisans programlarında eğitim gören 398 öğrencinin finansal okuryazarlık düzeylerinin (FOD) ölçülmesi ve finansal okuryazarlık düzeylerinin demografik özelliklere bağlı olarak anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar finansal okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, bulunan bölüm/program, internet bankacılığı ve kredi kartı kullanıp kullanmama, bulunulan sınıf ve daha önce muhasebe dersi alıp almama açısından anlamlı bir farklık olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmada en yüksek finansal okuryazarlık puanını alan programın Muhasebe ve Vergi Uygulamaları programı olduğu, bu programı Bankacılık ve Sigortacılık programının takip ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada en düşük FOD puanı alan programın ise Çocuk Gelişimi programı olduğu tespit edilmiştir. En yüksek puan alan bölümler ile diğer bölümlerin ders içerikleri incelendiğinde, yüksek puan alan bölümlerin muhasebe, vergi, finans, bankacılık ve sigortacılık dersleri alan bölümler olduğu, bununla birlikte düşük puan alan diğer bölümlerin bu derslerden hiçbirini almadıkları tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Araştırma süreci boyunca bilimsel araştırma ve yayın etiği ilkelerine uyulmuştur. Verilerin toplanmasında gönüllülük ilkesi dikkate alınmıştır. Araştırma gerekli izinler (etik kurul/veli onayı) alınarak yürütülmüştür. Etik Kurul onayı (01.03.2024 tarih, E.95428 sayılı) etik kurul kararı ile Şırnak üniversitesi etik kurulu tarafından onaylanmıştır. Üniversite

Kaynakça

  • Referans1 Abreu, M. & Mendes, V., (2010). “Financial Literacy and Portfolio Diversification,” Quantitative Finance, Vol. 10(5), pp. 515-528.
  • Referans2 Almenberg, Johan & Soderberg, Jenny (2011). “Financial Literacy and Retirement Planning in Sweden, Network for Studies on Pnesions, Ageing and Retirement Discussion Papers,” V: 112, pp.1-28.
  • Referans3 Chen, H., & Volpe, R. P., (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7, 107–128.
  • Referans4 Danes, S. M., & Hira, T. K., (1987). “Money Management Knowledge of College Students”, The Journal of Student Financial Aid, V:17, pp. 4–16.
  • Referans5 Kılıç, Y., Ata, H. A., & Seyrek, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi (66), 129-150.
  • Referans6 Kindle, P. A. (2010). Student Perceptions Of Financial Literacy: Relevance To Practice, Journal Of Social Service Research, 36(5), 470-481.
  • Referans7 Lusardi, A. & Tufano, P., (2015). “Debt Literacy, Financial Experiences, and Over Indebtedness,” Journal of Pension Economics and Finance, Vol. 14, special issue 4, pp. 328 332, October.
  • Referans8 Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2007). “Baby Boomer Retirement Security: The Roles of Planning, Financial Literacy, and Housing Wealth”, Journal of Monetary Economics, 54(1), 205-224.
  • Referans9 Markovich, C. A. & DeVaney, S. A. (1997). “College Seniors’ Personal Finance Knowledge and Practices”, Journal of Family and Consumer Sciences, 21-28.
  • Referans10 Poterba, J., Venti, S. & Wise D., (2008). “The Changing Landscape of Pensions in The United States.” In Overcoming the Saving Slump: How to Increase the Effectiveness of Financial Education and Saving Programs. Ed. A Lusardi. Chicago: University of Chicago Press: 17-46.
  • Referans11 Schagen, S. & Lines, A. (1996). Financial Literacy in Adult Life: A Report to the Natwest Group Charitable Trust, NFER, 36-45.
  • Referans12 Widdowson, D. & Hailwood, K. (2007). Financial literacy and its role in promoting a sound financial system. Bulletin Reserve Bank of New Zeeland, 70(2), 37-47.
  • Referans13 Yılmaz, E., & Aslan, T. (2020). Finansal Okuryazarlık ve Siirt Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi (87), 181-202. https://doi.org/10.25095/mufad.756280.

Determination of The Financilar Literacy Levels of The University Students and The Effect of Accounting Courses: A Research on Batman University Students

Yıl 2024, , 20 - 31, 31.05.2024
https://doi.org/10.55119/artuklu.1456589

Öz

The economic problems experienced around the world and the resulting increase in inflation have greatly increased the importance of individuals evaluating their savings correctly. The effectiveness and efficiency of financial decisions made by individuals depend on the level of financial knowledge they have. In this context, the concept of financial literacy has become very important today. This study aimed to measure the financial literacy levels of 398 students studying in associate degree programs at Batman University and to determine whether financial literacy levels show a significant difference depending on demographic characteristics. The results obtained in the study revealed that there is a significant difference in financial literacy levels in terms of gender, department/program, use of internet banking and credit card, current grade and whether or not they have taken accounting courses before. It was concluded in the study that the program with the highest financial literacy score was the Accounting and Tax Applications program, followed by the Banking and Insurance program. In the study, it was determined that the program with the lowest financial literacy level score was the Child Development program. When the course contents of the departments with the highest scores and other departments were examined, it was determined that the departments with the highest scores were the ones that took accounting, tax, finance, banking and insurance courses, while the other departments with the lowest scores did not take any of these courses.

Etik Beyan

The principles of scientific research and publication ethics were followed throughout the research process. The principle of volunteerism was taken into consideration in data collection. The research was conducted by obtaining the necessary permissions (ethics committee/parental approval). Ethics Committee approval (dated 01.03.2024, numbered E.95428) was approved by the ethics committee of Şırnak University.

Kaynakça

  • Referans1 Abreu, M. & Mendes, V., (2010). “Financial Literacy and Portfolio Diversification,” Quantitative Finance, Vol. 10(5), pp. 515-528.
  • Referans2 Almenberg, Johan & Soderberg, Jenny (2011). “Financial Literacy and Retirement Planning in Sweden, Network for Studies on Pnesions, Ageing and Retirement Discussion Papers,” V: 112, pp.1-28.
  • Referans3 Chen, H., & Volpe, R. P., (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7, 107–128.
  • Referans4 Danes, S. M., & Hira, T. K., (1987). “Money Management Knowledge of College Students”, The Journal of Student Financial Aid, V:17, pp. 4–16.
  • Referans5 Kılıç, Y., Ata, H. A., & Seyrek, İ. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi (66), 129-150.
  • Referans6 Kindle, P. A. (2010). Student Perceptions Of Financial Literacy: Relevance To Practice, Journal Of Social Service Research, 36(5), 470-481.
  • Referans7 Lusardi, A. & Tufano, P., (2015). “Debt Literacy, Financial Experiences, and Over Indebtedness,” Journal of Pension Economics and Finance, Vol. 14, special issue 4, pp. 328 332, October.
  • Referans8 Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2007). “Baby Boomer Retirement Security: The Roles of Planning, Financial Literacy, and Housing Wealth”, Journal of Monetary Economics, 54(1), 205-224.
  • Referans9 Markovich, C. A. & DeVaney, S. A. (1997). “College Seniors’ Personal Finance Knowledge and Practices”, Journal of Family and Consumer Sciences, 21-28.
  • Referans10 Poterba, J., Venti, S. & Wise D., (2008). “The Changing Landscape of Pensions in The United States.” In Overcoming the Saving Slump: How to Increase the Effectiveness of Financial Education and Saving Programs. Ed. A Lusardi. Chicago: University of Chicago Press: 17-46.
  • Referans11 Schagen, S. & Lines, A. (1996). Financial Literacy in Adult Life: A Report to the Natwest Group Charitable Trust, NFER, 36-45.
  • Referans12 Widdowson, D. & Hailwood, K. (2007). Financial literacy and its role in promoting a sound financial system. Bulletin Reserve Bank of New Zeeland, 70(2), 37-47.
  • Referans13 Yılmaz, E., & Aslan, T. (2020). Finansal Okuryazarlık ve Siirt Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi (87), 181-202. https://doi.org/10.25095/mufad.756280.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finansal Muhasebe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Nedim Uygur 0000-0003-1148-754X

Hamza Kaya

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2024
Kabul Tarihi 7 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Uygur, M. N., & Kaya, H. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi Ve İdari Araştırmalar Dergisi, 7(1), 20-31. https://doi.org/10.55119/artuklu.1456589
AMA Uygur MN, Kaya H. Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Artuklu Kaime. Mayıs 2024;7(1):20-31. doi:10.55119/artuklu.1456589
Chicago Uygur, Mehmet Nedim, ve Hamza Kaya. “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi Ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi Ve İdari Araştırmalar Dergisi 7, sy. 1 (Mayıs 2024): 20-31. https://doi.org/10.55119/artuklu.1456589.
EndNote Uygur MN, Kaya H (01 Mayıs 2024) Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi ve İdari Araştırmalar Dergisi 7 1 20–31.
IEEE M. N. Uygur ve H. Kaya, “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Artuklu Kaime, c. 7, sy. 1, ss. 20–31, 2024, doi: 10.55119/artuklu.1456589.
ISNAD Uygur, Mehmet Nedim - Kaya, Hamza. “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi Ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi ve İdari Araştırmalar Dergisi 7/1 (Mayıs 2024), 20-31. https://doi.org/10.55119/artuklu.1456589.
JAMA Uygur MN, Kaya H. Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Artuklu Kaime. 2024;7:20–31.
MLA Uygur, Mehmet Nedim ve Hamza Kaya. “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi Ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi Ve İdari Araştırmalar Dergisi, c. 7, sy. 1, 2024, ss. 20-31, doi:10.55119/artuklu.1456589.
Vancouver Uygur MN, Kaya H. Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi ve Muhasebe Derslerinin Etkisi: Batman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Artuklu Kaime. 2024;7(1):20-31.

Artuklu Kaime Uluslararası İktisadi ve İdari Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.