Introduction: It is aimed to analyze the concept by examining the structure, meaning and function of the concept of nursing emotional habitus and to create its conceptual definition.
Methods: Walker and Avant’s well-established method of concept analysis was employed to clarify of the concept of nursing emotional habitus.
Results: In order to gain a professional nursing identity and to provide holistic caring by meeting the emotional needs of the patient, basic ethical values, caring ethics and rules of feeling should be internalized. Patient nurses should be empathetic in communication, be aware of both their own and patients' feelings, understand verbal and non-verbal communication messages, evaluate when emotions can be expressed, and know how to express emotions appropriately by regulating the expression of emotions. Emotions emerging from patient nurse interaction should be managed effectively. Emotional capital gained through education should be converted into emotional labor as a habit, identity, tendency, and predisposition, without much conscious thought.
Conclusion: It has been determined that the characteristics of nursing emotional habitus (such as ethical values, effective communication skills) can be internalized through training. Along with this internalization, emotional labour will emerge in nursing services as a habit, identity, temperament, tendency, predisposition, lifestyle. Qualitative research methods such as observation and interviews are used to understand the nursing emotional habitus.
Giriş: Hemşirelik duygusal habitusu kavramının yapısı, anlamı ve işlevi incelenerek kavram analizinin gerçekleştirilmesi ve hemşirelik duygusal habitusunun kavramsal bir tanımının oluşturulması amaçlanmıştır.
Yöntem: Hemşirelik duygusal habitusu kavramını açıklamak için Walker ve Avant’ın kavram analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Profesyonel hemşirelik kimliğini kazanmak, hasta duygusal gereksinimlerinin karşılanarak holistik bakım sunmak için temel etik değerler, bakım etiği ve hissetme kuralları içselleştirilmelidir. Hasta hemşire iletişiminde empati sağlanmalıdır. Hemşire hem kendi duygularının hem de hastaların duygularının farkında olmalı, sözel ve sözel olmayan iletişim mesajları anlaşılmalı, duyguların ne zaman ifade edilip edilmeyeceği değerlendirilebilmelidir. Ayrıca duyguların ifadesinin düzenlenmesi gerçekleştirilerek, duyguların uygun olarak nasıl ifade edilebileceği bilinmelidir. Hasta hemşire etkileşimi sonucu ortaya çıkan duygular etkin bir şekilde yönetilebilmelidir. Eğitim ile kazanılan duygusal sermaye bir alışkanlık, kimlik, eğilim, yatkınlık şeklinde çok da düşünülmeden duygusal emeğe dönüştürülmelidir. Hemşirelik duygusal habitusunu anlamak amacıyla gözlem, görüşme gibi nitel araştırma yöntemleri kullanılmaktadır.
Sonuç: Hemşirelik duygusal habitusu özellikleri (etik değerler, etkili iletişim becerileri gibi) kişinin alacağı eğitimle içselleştirilebileceği belirlenmiştir. Bu içselleştirmeyle birlikte duygusal emek bir alışkanlık, kimlik, mizaç, eğilim, yatkınlık, üslup, yaşam tarzı/hayat tarzı şeklinde hemşirelik hizmetlerinde ortaya çıkacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mental Health Nursing |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2024 |
Submission Date | October 10, 2023 |
Acceptance Date | February 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 8 |
Artuklu Health is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.