Introduction: An important situation affecting women's birth experience and satisfaction is the interventions made during the labor process. How women experience vaginal examination, which is essential for the follow-up of the labor process, is important in terms of improving the quality of midwifery care. This study aims to determine women's experiences of vaginal examination during the labor process by systematically reviewing scientific studies.
Methods: The study was a systematic review, and the PRISMA checklist and protocol were used. Pubmed, Scopus, EBSCOHost, Science Direct and Google Scholar databases were searched between June and July 2024 using the keywords “Vaginal examination, Digital examination, Labor, Childbirth, Experience.” A total of 173540 studies in Turkish or English, with full text available, qualitative and quantitative research published between 2014 and 2024, were accessed. After duplications were removed after screening, 323 research articles remained. Research abstracts were read by two researchers, and 10 studies related to women's experience of vaginal examination during labor were included in the study.
Results: When the studies were examined, it was found that the results related to women's experiences of vaginal examination in labor included the frequency of vaginal examination, communication of health professionals, ethical violations, and emotions experienced during vaginal examination.
Conclusion: It was found that women were uncomfortable with the frequency of vaginal examination, examination environment, and communication behaviors of the health professional during the labor process; there were deficiencies related to ethical issues such as privacy, giving information, consent, and autonomy during vaginal examination in childbirth; and women were negatively affected physically and emotionally by vaginal examination.
Giriş: Travay sürecinde yapılan müdahaleler; kadınların doğum deneyimini ve memnuniyetini etkileyen önemli durumlar arasında yer almaktadır. Travay takibi sürecinde vajinal muayenenin kadınlar tarafından nasıl deneyimlendiği, ebelik bakımının kalitesini artırmak açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı; bilimsel araştırmaları sistematik olarak tarayarak kadınların travay sürecinde vajinal muayene deneyimlerini belirlemektir.
Yöntem: Çalışma sistematik derleme olup PRISMA kontrol listesi ve protokolü kullanılmıştır. “Vaginal examination, Digital examination, Labor, Childbirth, Experience” anahtar kelimeleri kullanılarak Pubmed, Scopus, EBSCOHost, Science Direct ve Google Akademik veri tabanları Haziran-Temmuz 2024 tarihleri arasında taranmıştır. 2014-2024 yılları arasında yayımlanmış, tam metne ulaşılabilen, nitel ve nicel araştırmalardan, Türkçe veya İngilizce olan toplam 173540 çalışmaya ulaşılmıştır. Tarama sonrası duplikasyonlar kaldırıldıktan sonra 323 araştırma makalesi kalmıştır. Araştırma özetleri iki araştırmacı tarafından okunmuş ve travay sürecinde kadınların vajinal muayene deneyimi ile ilgili olan 10 araştırma çalışmaya alınmıştır.
Bulgular: Çalışmalar incelendiğinde; kadınların travayda vajinal muayene deneyimleriyle ilgili vajinal muayenenin sık yapılması, sağlık profesyonellerinin iletişimi, yaşanan etik ihlaller ve vajinal muayene sırasında yaşanan duyguları içerdiği bulunmuştur.
Sonuç: Travay sürecinde vajinal muayenenin sıklığı, muayene ortamı, sağlık profesyonelinin iletişim davranışları nedeniyle kadınların rahatsızlık duyduğu; travayda vajinal muayene yapılırken mahremiyet, bilgi verme, onam alma, özerklik gibi etik konularla ilgili eksikliklerin olduğu; kadınların fiziksel ve duygusal olarak vajinal muayeneden olumsuz yönde etkilendiği bulunmuştur.
Etik izin gerekmediği için alınmamıştır.
Bu çalışma için herhangi bir bütçe desteği yoktur
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Midwifery (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | April 14, 2025 |
Submission Date | November 6, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 11 |
Artuklu Health is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.