Introduction: This study was conducted to determine the childhood traumas and cyberbullying and cyber victimization of nursing students.
Methods: The universe of this descriptive study consists of university students studying nursing in our country. The study was completed with 310 nursing students who met the inclusion criteria. The data of the study were collected via Google form using the "Descriptive Characteristics Form" prepared by the researcher, "Childhood Mental Trauma Scale (CTQ)" and "Cyber Bullying Scale and Cyber Victimization Scale". Percentage, mean, standard deviation, Kruskal Wallis, Mann Whitney-U, and regression analysis were used to evaluate the data.
Results: It was found that the participants' mean childhood mental trauma score was 34.83±9.69, the mean cyberbullying score was 103.77±10.00, and the mean cyber victimization score was 101.90±11.61. It was determined that the participants' childhood psychological trauma, cyberbullying, and cyber victimization were related to parameters such as gender, parental attitude, and playing games on the Internet. It was determined that the independent variables of childhood psychological trauma and cyber victimization explained 58% of the total variance of the dependent variable of cyberbullying. It was determined that the independent variables of childhood psychological trauma and cyberbullying explained 61% of the total variance of the dependent variable of cyber victimization.
Conclusion: It has been determined that cyber victimization has a positive effect on cyberbullying, while childhood mental trauma has no significant impact on cyberbullying. It suggests the possibility that victims are also bullies. For this, it is recommended to evaluate cyberbullying and cyber victimization situations together.
Giriş: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları ile siber zorbalık ve siber mağduriyet durumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı türde yapılan bu çalışmanın evrenini, ülkemizde hemşirelik okuyan üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma, dahil edilme kriterlerine uygun olan 310 hemşirelik öğrencisi ile tamamlanmıştır. Çalışmanın verileri “Tanıtıcı Özellikler Formu”, “Çocukluk Çağı Ruhsal Travma Ölçeği”, “Siber Zorbalık Ölçeği ve Siber Mağduriyet Ölçeği” araçları kullanılarak Google form aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; yüzde, ortalama, standart sapma, Kruskal Wallis, Mann Whitney-U ve regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların çocukluk çağı ruhsal travma puan ortalamalarının 34,83±9,69, siber zorbalık puan ortalamalarının 103,77±10,00, siber mağduriyet puan ortalamalarının ise 101,90±11,61 olduğu görülmüştür. Katılımcıların çocukluk çağı ruhsal travma, siber zorbalık ve siber mağduriyet durumlarının cinsiyet, ebeveyn tutumu, internette oyun oynama gibi parametreler ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Çocukluk çağı ruhsal travması ve siber mağduriyet bağımsız değişkenlerinin, siber zorbalık bağımlı değişkeninin toplam varyansının %58’ini açıkladığı tespit edilmiştir. Çocukluk çağı ruhsal travması ve siber zorbalık bağımsız değişkenlerinin, siber mağduriyet bağımlı değişkeninin toplam varyansının %61’ini açıkladığı belirlenmiştir.
Sonuç: Siber mağduriyetin, siber zorbalık üzerinde pozitif yönde etkisinin olduğu ve çocukluk çağı ruhsal travmasının ise siber zorbalık üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Mağdur olan bireylerin aynı zamanda zorba olduğu ihtimalini düşündürmektedir. Bu sebeple siber zorba ve siber mağduriyet durumlarının birlikte değerlendirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 14, 2025 |
Submission Date | December 24, 2024 |
Acceptance Date | March 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 11 |
Artuklu Health is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.