Research Article
BibTex RIS Cite

Değişen Dünyada Dijital Defile Gösterileri: Covid-19 Etkisi

Year 2023, , 92 - 103, 31.03.2023
https://doi.org/10.5152/ArtVis.2023.221238

Abstract

Tüm dünyayı etkisi altına Covid-19 virüsü sebebiyle meydana gelen küresel salgın dünya genelinde hem can kayıplarına yol açmış hem de halk sağlığını tehlike altına almıştır. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından küresel salgın ilan edilen pandemi süreci yalnız sağlık alanında değil sosyal, kültürel ve ekonomik alanlarda da etkilerini göstermiştir. Salgınla birlikte pek çok etkinlik ve organizasyon için belirsiz bir süreç başlamıştır. Özellikle Covid-19 etkilerinin yoğun olduğu dönemlerde bazı etkinlikler iptal edilmiş bazıları ise ertelenmiştir. Ancak moda endüstrisi gibi ekonomide büyük pay sahibi sektörlerdeki etkinliklerin iptal edilmesi daha büyük olumsuzluklara yol açacağından etkinlikler için alternatif çözüm arayışlarına gidilmiştir. Bu doğrultuda, salgının seyri ve yoğunluğunun arttığı dönemlerde halk sağlığını korumak adına değişim gösteren etkinlikler arasında moda gösterileri olarak bilinen defileler de yer almaktadır. Bu çalışmada, Covid-19 pandemi döneminde oluşan değişimin etkisiyle dijital ortamlarda düzenlenen
defileler ele alınmıştır. Çalışma, salgın şartlarında yapılan dijital defiler ile bu defilelerin farklı sunum biçimlerini irdelemek amacıyla yapılandırılmıştır. Tarama yönteminden yararlanılan bu araştırma kapsamında, literatürde yer alan gündeme dair güncel makalelerden oluşan veriler, görsel kaynaklar, haber kaynakları ve elektronik veriler incelenip değerlendirilmiştir. Çalışmada örneklendirmek üzere, moda sektörüne öncülük eden, tanınırlığı yüksek ve moda trendlerini belirlemesiyle moda otoriteleri olarak bilinen moda markalarına ait dijital defileler seçilmiştir. İzlenen yöntem doğrultusunda nitel bir bakış açısıyla ele alınan çalışmada, pandemi koşullarına uyum sağlanarak düzenlenen farklı türden dijital defileler güncel veriler üzerinden örneklendirilerek yorumlanmıştır.

References

  • Alpago, H., & Alpago, D. O. (2020). Koronavirüs salgınının sosyoekonomik sonuçları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 99–114.
  • Arat, I. (2016). Hazır giyim sektöründe giysi tasarımının markaya etkisi üzerine bir araştırma (Tez No: 446733) [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Barbarosoğlu, F. K. (2004). Moda ve zihniyet. İz Yayıncılık.
  • Çeğindir, N. Y. (2017). 100 soruda giysi mimarisi. Gazi Kitabevi.
  • Çeğindir, N. Y., & Çakmak, Ş. (2018). Giysi örneğinde moda ürün geliştirme. Gece Akademi.
  • Çivitçi, Ş. (2004). Moda pazarlama. Asil Yayıncılık.
  • Crane, D. (2003). Moda ve gündemleri (Ö. Çelik, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap.
  • Davis, F. (1992). Fashion, culture and identity. The University of Chicago Press.
  • Demirören Haber Ajansı (DHA) (2020). Türk markadan İtalya sokaklarında sanal defile. . https ://ww w.dha .com. tr/ek onomi /turk -mark adan- italy a-sok aklar inda- sanal -defi le-17 92853
  • Dior, C. (2020). Christian Dior autumn-winter 2020/2021 haute couture: “Le Mythe Dior” [Fotoğraf]. Lofficiel. https ://ww w.lof ficie l.com .tr/moda-h aftas i/dio r-hau te-co uture -2020 -21-s onbah ar-ki s
  • Dönmezer, S. (1984). Sosyoloji. Savaş Yayınları.
  • Elaidi, M. (2020). Mehtap Elaidi ilkbahar-yaz 2021 koleksiyonu: “öze dönüş #backtopointzero” [Fotoğraf]. Oggusto. https ://ww w.ogg usto. com/m oda/d ijita l-mod a-haf tasi- merce des-b enz-f ashio n-wee k-ist anbul-2020
  • Elle (2020). Hanifa’s 3D fashion show sets the pace for the future of the runway. Elle. https ://ww w.ell e.com /fash ion/s hoppi ng/a3 26689 39/hanifa- 3d-pi nk-la bel-c ongo- fashi on-sh ow/
  • Erdoğan, N. (2020). Niyazi Erdoğan ilkbahar-yaz 2021 3D koleksiyonu[Fotoğraf]. Vogue Türkiye. https ://vo gue.c om.tr /defi le/ni yazi- erdogan-20 21-il kbaha ryaz- 42853
  • Erler Tekstil (2020). Mbfwi dijitalin ardından. [Erler tekstil]. https ://ww w.erlertek stil. com.t r/blo g/gun cel/m bfwi- dijit al-in -ardi ndan
  • Esquire (t.y.). https ://ww w.esq uire. com.t r/gal eri/s til/n iyazi -erdo gan-i lkbaharyaz -2021 -kole ksiyo nu
  • Fashionnovation (2020). Fashionnovation & Bigthinx 3D virtual runway show [Fotoğraf]. The Lexington Line. https ://ww w.the lexin gtonl ine.com/bl og/20 20/6/ 11/fa shinn ovati on-x- bigth inx-v irtua l-run way-s how
  • Fuat Firat, A., & Shultz, C. J. (1997). From segmentation to fragmentation: Markets and marketing strategy in the postmodern era. European Journal of Marketing, 31(3/4), 183–207.
  • Gürsoy, A. T. (2010). Giyim kültürü ve moda. Türkiye Tekstil Sanayi İşverenleri Sendikası.
  • He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of Business Research, 116(3), 176–182.
  • Horsting, V., & Snoeren, R. (t.y.). Viktor&Rolf autumn-winter 2020/2021 haute couture koleksiyonu ‘change’. Viktor & Rolf. https ://ww w.viktor-r olf.c om/co llect ion/h aute- coutu re-ch ange- autum n-win ter-2020
  • Horsting, V., & Snoeren, R. (t.y.). Viktor&Rolf autumn-winter 2020/2021 haute couture: “change” [Fotoğraf]. Viktor & Rolf. https ://ww w.vik tor-rolf.c om/co llect ion/h aute- coutu re-ch ange- autum n-win ter-2020
  • Kahraman, M. E. (2020). Covid-19 salgınının kültür ve sanat organizasyonlarına etkisi. Yıldız Journal of Art and Design, 7(1), 84–99.https ://de rgipa rk.or g.tr/ tr/do wnloa d/art icle- file/ 11928 85
  • Kawamura, Y. (2016). Moda-loji: Moda çalışmalarına giriş (Ş. Özüdoğru, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Lofficiel (2020). Dior haute couture 2020–21 sonbahar/kış. Lofficiel Türkiye. https ://ww w.lof ficie l.com .tr/m oda-h aftas i/dio r-hau te-co uture-2020 -21-s onbah ar-ki s
  • McKibbin, W., & Fernando, R. (2020). The economic impact of Covid-19. In R. Baldwin & B. W. Mauro (Eds.). Economics in the time of Covid-19 (pp. 45–51). CEPR Press.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2011). Halkla ilişkiler ve organizasyon hizmetleri, defile. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Montalti, V. (2020). Fashionnovation & Bigthinx 3D virtual runway show.
  • The Lexington Line. https ://ww w.the lexin gtonl ine.c om/bl og/20 20/6/ 11/fa shinn ovati on-x- bigth inx-v irtua l-run way-s how
  • Mvuemba, A. (2020). Anifa Mvuemba-Hanifa 3D virtual fashion show:“Pink Label Congo” [Fotoğraf]. Independent. https ://ww w.ind ependent.c o.uk/ life- style /fash ion/f ashio n-3d- show- runwa y-onl ine-h anifa-inst agram -live -cong o-a95 30551 .html
  • Özcan, O. (2020). Damat Tween ile sanal moda. Lofficiel Türkiye. https ://www.lof ficie l.com .tr/l -offi ciel- homme s/dam at-tw een-i le-sa nal-m oda
  • Pektaş, H. (2006). Moda ve postmodernizm (Tez No. 189201) [Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi] Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Ralph, T., & Russo, M. (t.y.). Ralph & Russo autumn - wınter 2020/2021 couture collection [Fotoğraf]. Ralph & Russo. https ://ra lphan drusso.com /page s/cou ture- autum n-win ter-2 020
  • Renfrew, C., & Renfrew, E. (2014). Moda tasarımında koleksiyon geliştirme (B. Başoğlu, Çev.). Literatür Yayınları.
  • Sorger, R., & Udale, J. (2013). Moda tasarımının temelleri (Ç. Sirkeci, Çev.). Literatür Yayınları.
  • Süer, Ö. (2020). Özlem Süer ilkbahar-yaz 2021 koleksiyonu: “Triyanda” [Fotoğraf]. Erler Tekstil. https ://ww w.erl ertek stil. com.t r/blo g/gun cel/m bfwi- dijit al-in -ardi ndan
  • TDK (t.y.). Defile. Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu Başkanlığı. https://sozluk.gov.tr/
  • Trendus (2020). Mehtap Elaidi ilkbahar-yaz 2021 koleksiyonu. Trendus. https ://ww w.tre ndus. com/f otoha ber/m ehtap -elai di-il kbaha r-yaz-2021 -kole ksiyo nu-ba cktop ointz ero-4 3768
  • Tween, D. (2020). Damat Tween ile sanal moda [Fotoğraf]. L’officiel. https://ww w.lof ficie l.com .tr/l -offi ciel- homme s/dam at-tw een-i le-sa nal-moda
  • Vogue (2020). Vogue global conversations: Defilelerin geleceği ne olacak?
  • Vogue Türkiye. https ://vo gue.c om.tr /habe r/vog ue-gl obal- conve rsations-d efile lerin -gele cegi- ne-ol acak
  • Wang, J., & Wang, Z. (2020). Strengths, weaknesses, opportunities and threats (swot) analysis of China’s prevention and control strategy for the Covıd-19 epidemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 2235.
  • Waquet, D., & Laporte, M. (2011). Moda (I. Ergüdeni, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Withrow, B. G. (2008). How does your fashion show, show? CreateSpace Independent Publishing.

Digital Fashion Shows in a Changing World: The Effect of Covid-19 Disease

Year 2023, , 92 - 103, 31.03.2023
https://doi.org/10.5152/ArtVis.2023.221238

Abstract

The global epidemic caused by the coronavirus disease 2019 virus, which has affected the whole world, has both caused loss of life and endangered public health throughout the world. The pandemic process, which was declared a global epidemic by the World Health Organization, has shown its effects not only in the field of health but also in the social, cultural, and economic fields. With the epidemic, an uncertain process has started for many events and organizations. Some events have been canceled, and some have been postponed, especially during periods when the effects of coronavirus disease 2019 were intense. However, since the cancellation of events in sectors that have a large share in the economy, such as the fashion industry, will lead to greater negativities, alternative solutions have been sought for the events. In this direction, fashion shows are among the events that change in order to protect public health during the course and intensity of the epidemic. In this study, fashion shows organized in digital environments with the effect of the change that occurred during the coronavirus disease 2019 pandemic period were discussed. The study was structured to examine the digital fashion shows held under epidemic conditions and the different ways and methods followed in the presentation of these digital fashion shows. In the study, different types of digital fashion shows organized by adapting to the pandemic conditions were interpreted by exemplifying current data. The study was structured to examine the digital fashion shows held under epidemic conditions and the different presentation styles of these fashion shows accompanied by models. Within the scope of this research, which used the literature review method, the data consisting of current articles on the agenda in the literature, visual sources, news sources, and electronic data were examined and evaluated. As an example in the study, digital fashion shows of fashion brands, which are known as fashion authorities with high recognition and determination of fashion trends, were selected. In the study, which was handled with a qualitative perspective in line with the method followed, different types of digital fashion shows organized in accordance with the pandemic conditions were interpreted by exemplifying current data.

References

  • Alpago, H., & Alpago, D. O. (2020). Koronavirüs salgınının sosyoekonomik sonuçları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 99–114.
  • Arat, I. (2016). Hazır giyim sektöründe giysi tasarımının markaya etkisi üzerine bir araştırma (Tez No: 446733) [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Barbarosoğlu, F. K. (2004). Moda ve zihniyet. İz Yayıncılık.
  • Çeğindir, N. Y. (2017). 100 soruda giysi mimarisi. Gazi Kitabevi.
  • Çeğindir, N. Y., & Çakmak, Ş. (2018). Giysi örneğinde moda ürün geliştirme. Gece Akademi.
  • Çivitçi, Ş. (2004). Moda pazarlama. Asil Yayıncılık.
  • Crane, D. (2003). Moda ve gündemleri (Ö. Çelik, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.). Eğiten Kitap.
  • Davis, F. (1992). Fashion, culture and identity. The University of Chicago Press.
  • Demirören Haber Ajansı (DHA) (2020). Türk markadan İtalya sokaklarında sanal defile. . https ://ww w.dha .com. tr/ek onomi /turk -mark adan- italy a-sok aklar inda- sanal -defi le-17 92853
  • Dior, C. (2020). Christian Dior autumn-winter 2020/2021 haute couture: “Le Mythe Dior” [Fotoğraf]. Lofficiel. https ://ww w.lof ficie l.com .tr/moda-h aftas i/dio r-hau te-co uture -2020 -21-s onbah ar-ki s
  • Dönmezer, S. (1984). Sosyoloji. Savaş Yayınları.
  • Elaidi, M. (2020). Mehtap Elaidi ilkbahar-yaz 2021 koleksiyonu: “öze dönüş #backtopointzero” [Fotoğraf]. Oggusto. https ://ww w.ogg usto. com/m oda/d ijita l-mod a-haf tasi- merce des-b enz-f ashio n-wee k-ist anbul-2020
  • Elle (2020). Hanifa’s 3D fashion show sets the pace for the future of the runway. Elle. https ://ww w.ell e.com /fash ion/s hoppi ng/a3 26689 39/hanifa- 3d-pi nk-la bel-c ongo- fashi on-sh ow/
  • Erdoğan, N. (2020). Niyazi Erdoğan ilkbahar-yaz 2021 3D koleksiyonu[Fotoğraf]. Vogue Türkiye. https ://vo gue.c om.tr /defi le/ni yazi- erdogan-20 21-il kbaha ryaz- 42853
  • Erler Tekstil (2020). Mbfwi dijitalin ardından. [Erler tekstil]. https ://ww w.erlertek stil. com.t r/blo g/gun cel/m bfwi- dijit al-in -ardi ndan
  • Esquire (t.y.). https ://ww w.esq uire. com.t r/gal eri/s til/n iyazi -erdo gan-i lkbaharyaz -2021 -kole ksiyo nu
  • Fashionnovation (2020). Fashionnovation & Bigthinx 3D virtual runway show [Fotoğraf]. The Lexington Line. https ://ww w.the lexin gtonl ine.com/bl og/20 20/6/ 11/fa shinn ovati on-x- bigth inx-v irtua l-run way-s how
  • Fuat Firat, A., & Shultz, C. J. (1997). From segmentation to fragmentation: Markets and marketing strategy in the postmodern era. European Journal of Marketing, 31(3/4), 183–207.
  • Gürsoy, A. T. (2010). Giyim kültürü ve moda. Türkiye Tekstil Sanayi İşverenleri Sendikası.
  • He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of Business Research, 116(3), 176–182.
  • Horsting, V., & Snoeren, R. (t.y.). Viktor&Rolf autumn-winter 2020/2021 haute couture koleksiyonu ‘change’. Viktor & Rolf. https ://ww w.viktor-r olf.c om/co llect ion/h aute- coutu re-ch ange- autum n-win ter-2020
  • Horsting, V., & Snoeren, R. (t.y.). Viktor&Rolf autumn-winter 2020/2021 haute couture: “change” [Fotoğraf]. Viktor & Rolf. https ://ww w.vik tor-rolf.c om/co llect ion/h aute- coutu re-ch ange- autum n-win ter-2020
  • Kahraman, M. E. (2020). Covid-19 salgınının kültür ve sanat organizasyonlarına etkisi. Yıldız Journal of Art and Design, 7(1), 84–99.https ://de rgipa rk.or g.tr/ tr/do wnloa d/art icle- file/ 11928 85
  • Kawamura, Y. (2016). Moda-loji: Moda çalışmalarına giriş (Ş. Özüdoğru, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Lofficiel (2020). Dior haute couture 2020–21 sonbahar/kış. Lofficiel Türkiye. https ://ww w.lof ficie l.com .tr/m oda-h aftas i/dio r-hau te-co uture-2020 -21-s onbah ar-ki s
  • McKibbin, W., & Fernando, R. (2020). The economic impact of Covid-19. In R. Baldwin & B. W. Mauro (Eds.). Economics in the time of Covid-19 (pp. 45–51). CEPR Press.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2011). Halkla ilişkiler ve organizasyon hizmetleri, defile. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Montalti, V. (2020). Fashionnovation & Bigthinx 3D virtual runway show.
  • The Lexington Line. https ://ww w.the lexin gtonl ine.c om/bl og/20 20/6/ 11/fa shinn ovati on-x- bigth inx-v irtua l-run way-s how
  • Mvuemba, A. (2020). Anifa Mvuemba-Hanifa 3D virtual fashion show:“Pink Label Congo” [Fotoğraf]. Independent. https ://ww w.ind ependent.c o.uk/ life- style /fash ion/f ashio n-3d- show- runwa y-onl ine-h anifa-inst agram -live -cong o-a95 30551 .html
  • Özcan, O. (2020). Damat Tween ile sanal moda. Lofficiel Türkiye. https ://www.lof ficie l.com .tr/l -offi ciel- homme s/dam at-tw een-i le-sa nal-m oda
  • Pektaş, H. (2006). Moda ve postmodernizm (Tez No. 189201) [Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi] Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
  • Ralph, T., & Russo, M. (t.y.). Ralph & Russo autumn - wınter 2020/2021 couture collection [Fotoğraf]. Ralph & Russo. https ://ra lphan drusso.com /page s/cou ture- autum n-win ter-2 020
  • Renfrew, C., & Renfrew, E. (2014). Moda tasarımında koleksiyon geliştirme (B. Başoğlu, Çev.). Literatür Yayınları.
  • Sorger, R., & Udale, J. (2013). Moda tasarımının temelleri (Ç. Sirkeci, Çev.). Literatür Yayınları.
  • Süer, Ö. (2020). Özlem Süer ilkbahar-yaz 2021 koleksiyonu: “Triyanda” [Fotoğraf]. Erler Tekstil. https ://ww w.erl ertek stil. com.t r/blo g/gun cel/m bfwi- dijit al-in -ardi ndan
  • TDK (t.y.). Defile. Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük. Türk Dil Kurumu Başkanlığı. https://sozluk.gov.tr/
  • Trendus (2020). Mehtap Elaidi ilkbahar-yaz 2021 koleksiyonu. Trendus. https ://ww w.tre ndus. com/f otoha ber/m ehtap -elai di-il kbaha r-yaz-2021 -kole ksiyo nu-ba cktop ointz ero-4 3768
  • Tween, D. (2020). Damat Tween ile sanal moda [Fotoğraf]. L’officiel. https://ww w.lof ficie l.com .tr/l -offi ciel- homme s/dam at-tw een-i le-sa nal-moda
  • Vogue (2020). Vogue global conversations: Defilelerin geleceği ne olacak?
  • Vogue Türkiye. https ://vo gue.c om.tr /habe r/vog ue-gl obal- conve rsations-d efile lerin -gele cegi- ne-ol acak
  • Wang, J., & Wang, Z. (2020). Strengths, weaknesses, opportunities and threats (swot) analysis of China’s prevention and control strategy for the Covıd-19 epidemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 2235.
  • Waquet, D., & Laporte, M. (2011). Moda (I. Ergüdeni, Çev.). Dost Kitabevi Yayınları.
  • Withrow, B. G. (2008). How does your fashion show, show? CreateSpace Independent Publishing.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Research Articles
Authors

Itır Arat 0000-0001-9311-8072

Publication Date March 31, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Arat, I. (2023). Değişen Dünyada Dijital Defile Gösterileri: Covid-19 Etkisi. Art Vision, 29(50), 92-103. https://doi.org/10.5152/ArtVis.2023.221238

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License
29929