Research Article
BibTex RIS Cite

“Me Against Me” in the Context of Laughing Theories: Twelfth Night

Year 2022, Volume: 28 Issue: 49, 133 - 137, 31.10.2022
https://doi.org/10.5152/ArtVis.2022.222999

Abstract

The theories of laughter, which have been trying to be formulated and made sense of up to the present day, have been a difficult path for many thinkers and philosophers. It is obvious that many components come together to trigger a physical reaction and the act of laughing Decays. In this study, by considering the theories of laughter, the functioning of disguise at the point of identity change in Shakespeare’s Twelfth Night play has been examined. The ‘funny one’ created by the conflict that occurs when the ego is replaced by another ego has been analyzed. The physical and psychological effects of this condition have been emphasized.

References

  • Bergson, H. (2016). Gülme komiğin anlamı üzerine deneme. U. C. Gökduman (Çev.). Zeplin Kitap.
  • Fordham, F. (1983). Jung psikolojisinin ana hatları. A. Yalçıner (Çev.). Say.
  • Morreall, J. (1997). Gülmeyi ciddiye almak. K. Aysever & Ş. Soyer (Çev.). İris Yayınevi.
  • Shakespeare, W. (2016). On ikinci gece. S. Sanlı (Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Smadja, E. (2013). Gülmek. S. N. Arım (Çev.). Bağlam Yayıncılık.
  • Şener, S. (2006). Dünden bugüne tiyatro düşüncesi. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Şentürk, R. (2016). Gülme teorileri. Küre Yayınları.
  • Tarhan, D. E. (2016). Fenomenolojik öznelerarasılığın tersyüz edilişi olarak komedi. Felsefe Arşivi, 45, 85–117. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/697044

Gülme Kuramları Bağlamında “Ben’e Karşı Ben”: On İkinci Gece

Year 2022, Volume: 28 Issue: 49, 133 - 137, 31.10.2022
https://doi.org/10.5152/ArtVis.2022.222999

Abstract

Günümüze kadar formüle edilmeye ve anlamlandırılmaya çalışılan gülme teorileri, birçok düşünür ve filozof için zorlu bir yol olmuştur. Birçok bileşenin bir araya gelerek fiziksel bir tepkiyi tetiklemesi ve gülme eyleminin gerçekleştiği açıktır. Bu çalışmada gülme teorileri de göz önüne alınarak, Shakespeare’in On İkinci Gece oyununda; kılık değiştirmenin kimlik değiştirme noktasında işleyişi incelenmiştir. Ego bir başka egoyla yer değiştirdiğinde ortaya çıkan çatışmanın yarattığı ‘komik olan’ analiz edilmiştir. Bu durumun fiziksel ve psikolojik etkileri üzerinde durulmuştur.

References

  • Bergson, H. (2016). Gülme komiğin anlamı üzerine deneme. U. C. Gökduman (Çev.). Zeplin Kitap.
  • Fordham, F. (1983). Jung psikolojisinin ana hatları. A. Yalçıner (Çev.). Say.
  • Morreall, J. (1997). Gülmeyi ciddiye almak. K. Aysever & Ş. Soyer (Çev.). İris Yayınevi.
  • Shakespeare, W. (2016). On ikinci gece. S. Sanlı (Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Smadja, E. (2013). Gülmek. S. N. Arım (Çev.). Bağlam Yayıncılık.
  • Şener, S. (2006). Dünden bugüne tiyatro düşüncesi. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Şentürk, R. (2016). Gülme teorileri. Küre Yayınları.
  • Tarhan, D. E. (2016). Fenomenolojik öznelerarasılığın tersyüz edilişi olarak komedi. Felsefe Arşivi, 45, 85–117. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/697044
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Research Articles
Authors

Oğuzhan Vartolioğlu 0000-0001-6996-624X

Publication Date October 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 28 Issue: 49

Cite

APA Vartolioğlu, O. (2022). Gülme Kuramları Bağlamında “Ben’e Karşı Ben”: On İkinci Gece. Art Vision, 28(49), 133-137. https://doi.org/10.5152/ArtVis.2022.222999