Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Reasons of Imam Hatip High School Students Preferring Imam Hatip High School (Erzincan Province Example)

Year 2023, Volume: 1 Issue: 3, 92 - 109, 30.10.2023

Abstract

Imam-Hatip High Schools are among the schools that provide religious education
within secondary education institutions. Providing religious education in Imam-Hatip
schools along with the course curriculum found in other types of schools has been the reason
for preference by both students and parents. In this study, which investigates the reasons
why Imam-Hatip High School students choose this school, the interview technique, one of
the qualitative analysis methods, was used. In this sense, interviews were held with a total of
24 students studying in two project Imam-Hatip high schools in Erzincan regarding their
reasons for preference, and the data obtained was presented as themes by content analysis.
As a result, some students who chose Imam-Hatip High Schools stated that their families
made the decision instead of them and that they had no other choice under the heading of
other, while some of them stated that they chose Imam-Hatip High Schools due to their
personal preferences.

References

  • Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi, 22. Baskı., 2012.
  • Ayhan, Halis. “İmam- Hatip Lisesi”. Diyanet İslam Ansiklopedisi. 22/191. İstanbul, 2000.
  • Çınar, Fatih. “İmam Hatip Liselerinden Beklentiler”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 11/60 (2018), 1244.
  • Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, Milli Eğitim Bakanlığı. “Anadolu İmam Hatip Liselerinde Program Çeşitliliği (Proje Okulları) Kitapçığı”. Ankara, 2018.
  • DÖGM. “İmam Hatip Liseleri ve İmam Hatip Okulları Vizyon Belgesi”. DÖGM, 2021. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_10/02114432_vizyonBelgesi2017. pdf.
  • Fidan, Mustafa. “Covid-19 Belirsizliğinde Eğitim: İlkokulda Zorunlu Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi 6/2 (2020), 24-43.
  • Karaman, Davut. “Yöneticilere göre Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Program Çeşitliliği ve Proje Okul Uygulamasının Değerlendirilmesi”. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 11 (2021), 11-38.
  • Korkmaz, Mehmet. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Bu Okulu Tercih Süreçleri: Nasıl? ve Neden?” 1-25. İstanbul, 2013.
  • Öcal, Mustafa. “Dünden Bugüne İmam Hatip Liseleri (1913-2013)”. 65-104. Dem Yayınları, 2015.
  • Özdemı̇ r, Şuayip - Karateke, Tuncay. “Öğrencilerin İmam Hatip Liselerini Tercih Etme Nedenleri (Elazığ Örneği)”. On dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 45 (24 Aralık 2018), 5-33. https://doi.org/10.17120/omuifd.438465
  • Öztürk, Kurtuluş. “İmam Hatı̇ p Lı̇ sesı̇ Öğrencı̇ lerı̇ nı̇ n İmam Hatı̇ p Lı̇ sesı̇ Tercı̇ h Nedenlerı̇ ”. Eğitim Bilimleri Dergisi. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1146931 Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 3.Baskı., 2005.
  • Türk Dil Kurumu. Türkçe Sözlük, 2020.
  • Türk Dil Kurumu. Türkçe Sözlük. Erişim 30 Eylül 2023. https://sozluk.gov.tr/
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013.
  • Zengı̇ n, Mahmut - Karaman, Davut. “Öğrencilerin Proje Anadolu İmam Hatip Liselerini Tercih Nedenleri ve Mesleki Eğilimleri”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi.
  • https://doi.org/10.29288/ilted.763282
  • “https://binaliyildirimkizihl.meb.k12.tr/”, 03 Eylül 2023.
  • https://binaliyildirimkizihl.meb.k12.tr/
  • “https://erzincanprojeimamhatip.meb.k12.tr/”, 03 Eylül 2023.
  • https://erzincanprojeimamhatip.meb.k12.tr/.

İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin İmam Hatip Lisesini Tercih Etme Sebeplerinin Araştırılması (Erzincan İli Örneği)

Year 2023, Volume: 1 Issue: 3, 92 - 109, 30.10.2023

Abstract

İmam hatip liseleri, ortaöğretim kurumları içinde dini eğitim veren okullardandır.
İmam hatip okullarında diğer okul türlerinde bulunan ders müfredatı ile birlikte dini eğitimin
de verilmesi hem öğrenciler hem de veliler tarafından tercih edilme sebebi olmuştur. İmam
hatip lisesi öğrencilerinin, bu okulu tercih etme sebeplerini araştıran bu çalışmada nitel
analiz yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu anlamda Erzincan’da bulunan iki
proje imam hatip lisesinde okuyan toplam 24 öğrenciyle tercih nedenlerine dair görüşmeler
yapılmış, elde edilen veriler içerik analizi yapılarak temalar halinde sunulmuştur. Sonuç
olarak imam hatip liselerini seçen bazı öğrenciler, diğer başlığı altında kendileri yerine
ailelerinin karar verdiğini ve başka seçeneklerinin olmadığını belirtirken, bir kısmi ise
kişisel tercihleriyle imam hatip liselerini seçtiklerini ifade etmişlerdir.

References

  • Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi, 22. Baskı., 2012.
  • Ayhan, Halis. “İmam- Hatip Lisesi”. Diyanet İslam Ansiklopedisi. 22/191. İstanbul, 2000.
  • Çınar, Fatih. “İmam Hatip Liselerinden Beklentiler”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 11/60 (2018), 1244.
  • Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, Milli Eğitim Bakanlığı. “Anadolu İmam Hatip Liselerinde Program Çeşitliliği (Proje Okulları) Kitapçığı”. Ankara, 2018.
  • DÖGM. “İmam Hatip Liseleri ve İmam Hatip Okulları Vizyon Belgesi”. DÖGM, 2021. https://dogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_10/02114432_vizyonBelgesi2017. pdf.
  • Fidan, Mustafa. “Covid-19 Belirsizliğinde Eğitim: İlkokulda Zorunlu Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri”. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi 6/2 (2020), 24-43.
  • Karaman, Davut. “Yöneticilere göre Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Program Çeşitliliği ve Proje Okul Uygulamasının Değerlendirilmesi”. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 11 (2021), 11-38.
  • Korkmaz, Mehmet. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Bu Okulu Tercih Süreçleri: Nasıl? ve Neden?” 1-25. İstanbul, 2013.
  • Öcal, Mustafa. “Dünden Bugüne İmam Hatip Liseleri (1913-2013)”. 65-104. Dem Yayınları, 2015.
  • Özdemı̇ r, Şuayip - Karateke, Tuncay. “Öğrencilerin İmam Hatip Liselerini Tercih Etme Nedenleri (Elazığ Örneği)”. On dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 45 (24 Aralık 2018), 5-33. https://doi.org/10.17120/omuifd.438465
  • Öztürk, Kurtuluş. “İmam Hatı̇ p Lı̇ sesı̇ Öğrencı̇ lerı̇ nı̇ n İmam Hatı̇ p Lı̇ sesı̇ Tercı̇ h Nedenlerı̇ ”. Eğitim Bilimleri Dergisi. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1146931 Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 3.Baskı., 2005.
  • Türk Dil Kurumu. Türkçe Sözlük, 2020.
  • Türk Dil Kurumu. Türkçe Sözlük. Erişim 30 Eylül 2023. https://sozluk.gov.tr/
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013.
  • Zengı̇ n, Mahmut - Karaman, Davut. “Öğrencilerin Proje Anadolu İmam Hatip Liselerini Tercih Nedenleri ve Mesleki Eğilimleri”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi.
  • https://doi.org/10.29288/ilted.763282
  • “https://binaliyildirimkizihl.meb.k12.tr/”, 03 Eylül 2023.
  • https://binaliyildirimkizihl.meb.k12.tr/
  • “https://erzincanprojeimamhatip.meb.k12.tr/”, 03 Eylül 2023.
  • https://erzincanprojeimamhatip.meb.k12.tr/.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Sümeyye Yamak 0000-0001-7901-5237

Publication Date October 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 1 Issue: 3

Cite

ISNAD Yamak, Sümeyye. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin İmam Hatip Lisesini Tercih Etme Sebeplerinin Araştırılması (Erzincan İli Örneği)”. ÂSÂR Akademik Dinî Araştırmalar Dergisi 1/3 (October 2023), 92-109.