Bu araştırma, Batı Akdeniz Bölgesi’nde bulunan spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin kış sporları farkındalık düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini Batı Akdeniz Bölgesinde bulunan spor liselerinde öğrenim gören 757 öğrenci oluşturmaktadır. Kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 418 öğrenciye uygulanan anketle veriler toplanmış, analizler SPSS 29.0 programı ile yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formunun yanında, Eski ve Yıldıran (2020) tarafından geliştirilen Kış sporları farkındalık ölçeği kullanılmış olup, ölçek 35 madde ve bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alan olmak üzere üç faktörlü bir yapıya sahiptir. Normallik test sonuçlarına göre, verilerin normal dağılım gösterdiğini anlaşıldığı için, parametrik testler uygulanmıştır. İkili değişkenlerin karşılaştırılmasında t-testi, üç ve daha fazla değişkenin karşılaştırılmasında ise Anova testi kullanılmıştır. Bu çalışmada hata düzeyi 0. 05 olarak belirlenmiştir. Katılımcıların duyuşsal farkındalık düzeyleri yüksek, ancak bilişsel ve psikomotor düzeyleri ortalamanın altında bulunmuştur. Cinsiyet ve aile gelir durumu farkındalık düzeyi üzerinde anlamlı bir etki oluşturmazken; sınıf düzeyi, yaşanılan yer, ailede spor yapan birey varlığı ve TV’de spor programı izleme değişkenleri anlamlı fark yaratmıştır. Özellikle 12. sınıf öğrencilerinin farkındalık düzeyleri daha yüksek bulunmuş; şehirde yaşayanların kış sporlarına erişim olanakları farkındalık üzerinde etkili olmuştur. Spor yapan aile bireylerinin varlığı ve spor programı izleme alışkanlığı da farkındalığı artırıcı unsurlar olarak belirlenmiştir. Sonuçlar, kış sporları farkındalığının bireysel eğilimlerin ötesinde çevresel, kültürel ve sosyoekonomik koşullarla şekillendiğini ortaya koymuştur. Bu bağlamda, eğitim programlarında uygulama becerilerini geliştirecek etkinliklerin artırılması, medya içeriklerinin bilinçli kullanımının teşvik edilmesi ve özellikle kırsal bölgelerde kış sporlarına erişimi artıracak politikaların geliştirilmesi önerilmektedir.
Yazarlar tarafından çalışma için etik kurul iznine gerek olmadığı beyan edilmiştir.
Yazar tarafından destekleyici bir kurum belirtilmemiştir.
This study aims to determine the winter sports awareness levels of students studying in sports high schools in the Western Mediterranean Region. The population of the study comprised of 757 students studying in sports high schools in the Western Mediterranean Region. Data were collected with a questionnaire applied to 418 students selected by convenience sampling method and analyses were performed with SPSS 29.0 software. In addition to the personal information form prepared by the researchers, the Winter sports awareness scale developed by Eski and Yıldıran (2020) was used, and the scale has 35 items and a three-factor structure: cognitive, affective and psychomotor domains. According to the normality test results, parametric tests were applied since it was understood that the data showed normal distribution. The t-test was used to compare binary variables and the Anova test was used to compare three or more variables. In this study, the error level was set as 0.05. Affective awareness levels of the participants were found to be high, but cognitive and psychomotor levels were found to be below average. While gender and family income status did not have a significant effect on the level of awareness, the variables of grade level, place of residence, presence of a sports person in the family and watching sports programmes on TV yielded a significant difference. Especially the awareness levels of 12th grade students were found to be higher, and the opportunities of access to winter sports for those living in the city were effective on awareness. The presence of family members who do sports and the habit of watching sports programmes were also determined as factors that increase awareness. The results revealed that winter sports awareness is shaped by environmental, cultural and socioeconomic conditions beyond individual tendencies. In this context, it is recommended to increase the number of activities to develop practical skills in education programmes, to encourage the conscious use of media content and to develop policies to increase access to winter sports, especially in rural areas.
The author(s) declared that no ethics committee approval was required for the study.
The authors did not specify a supporting institution.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Policy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | June 20, 2025 |
Acceptance Date | September 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 2 Issue: 2 |