Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cultural Images of the “Travel Anatolia” Promotional Film

Yıl 2024, , 301 - 317, 25.03.2024
https://doi.org/10.11616/asbi.1395703

Öz

This study aims to analyze, using the semiotic analysis method, the tangible and intangible cultural heritage elements of the promotional film titled "Gezsen Anadolu’yu", released on the YouTube platform by "Go Türkiye" official website. The sample of the research is constituted by this promotional film, and the technique of criterion sampling, a method of purposive sampling, has been employed. The semiotic analysis method was adopted as the fundamental methodology of the study, and within Saussure's model, the contexts of sign, signifier, and signified were analyzed. As a result of the study, 33 segments representing tangible cultural heritage and 20 segments representing intangible cultural heritage were identified in the promotional film. The analysis of the obtained signs revealed that the film, by focusing on tourism types such as religious tourism and cultural tourism, reflects Turkey's cultural and historical elements as tangible cultural heritage. Additionally, it was found that the film collectively showcases elements of tradition, handicrafts, artisanship, regional products, and gastronomy as intangible cultural heritage.

Kaynakça

  • Alkaya, S. ve Öztürk, H. M. (2023), Film Etkili Turizm Kapsamında “Zeytin Ağacı” Dizisinin Göstergebilimsel Bir Analizi (A Semiotic Analysis of The “Another Self” Series İn The Scope of Film Effective Tourism). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(1), s.467-483.
  • Ardıç Yetiş, Ş. (2020), Azerbaycan Turizm Tanıtım Filminin Göstergebilimsel Analiz Yöntemiyle Incelenmesi, (Ed.:, O. İçöz, M. Uysal, M. Tuna ve A. Başoda), MTCON'20 Kıtalararası Turizm Yönetimi Konferansı Bildiriler Kitabı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aylan, S. (2020), Seyahat Acentelerinin Sosyal Medya Paylaşımlarının Göstergebilimsel Analizi: Konya İli Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 7 (4), s.689-714.
  • Bakır, U. (2008), Göstergebilimsel Analiz, (Ed.:, A. B. Göksel ve B. Gültekin), Medya Analizleri, s.201-228, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Civelek, M. (2020), Göstergebilimin Kuramsal Açıdan İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma, Alanya Akademik Bakış, 4(3), s.771-784.
  • Civelek, M. (2021), Korku Çekiciliğinin Tatil Pazarlamasında Kullanılmasına Yönelik Göstergebilimsel Analiz: “Cinnetten Bir Köşe Örneği”, AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 24 (1), s.116-141.
  • Civelek, M. ve Türkay, O. (2019), Uzay Turizmine İlişkin Uluslararası Turizm Karikatürlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), s.960-980.
  • Çulha, O. (2011), Gösterge Bilim (Semiyotik) Tekniği Kullanılarak Kanada Fotoğraflarının İncelenmesi, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), s.409-424.
  • Demirci, K. (2023), Covid 19 Pandemisi’nde Türkiye’de Turizm Reklamlarında Mesaj Stratejileri: Türkiye’de Güvenli Turizm Reklam Kampanyasının Göstergebilimsel Analizi, Intermedia International E-Journal, 10(18), s.38-56.
  • Duran, G., Erdem, D. ve Konaklıoğlu, E. (2022), Sosyal Medyada Turistlerin İlgisini Ne Çekiyor? Türkiye- Yunanistan Destinasyonları Üzerine Göstergebilimsel Bir Analiz. Journal Of Recreation And Tourism Research, 9(2), s.1-13.
  • Dünya Kültürel ve Doğal Mirasın Korunması Sözleşmesi (1983), T.C. Resmî Gazete, 17959, 14 Nisan 1983.
  • Echtner, C. M. (1999), The Semiotic Paradigm: İmplications For Tourism Research. Tourism Management, 20(1), s.47-57.
  • Erkman Akerson, F. (2006), Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Gençyürek Erdoğan, M. (2015), Turizm Reklamlarında Yaşam Tarzlarının İnşası: Göstergebilimsel Çözümleme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hunter, W. C. (2016), The Social Construction of Tourism Online Destination İmage: a Comparative Semiotic Analysis of The Visual Representation of Seoul, Tourism Management, 54, s.221-229.
  • İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023), https://istanbul.ktb.gov.tr/TR-288365/turkiyenin-global- turizm-tanitim-platformu-goturkiyecom-.html. (Erişim Tarihi: 13.09.2023).
  • Karaçor, S. ve Erdoğan, M. G. (2017), Reklamlarla İnşa Edilen Farklı Yaşam Tarzları: Turizm Reklamları, Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, s.15-34.
  • Kolcun, M., Kot, S. ve Grabara, J. (2014), Use of Elements of Semiotic Language in Tourism Marketing, International Letters Of Social And Humanistic Sciences, 15(1), s.1-6.
  • Mazlum, Ö. (2015), Rengin Kültürel Çağrışımları, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, s.125-138.
  • Merriam, S. B. (2018), Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Çev.: S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayımcılık Eğitim Danışmanlık.
  • Mikhaeil, C. A. ve Baskerville, R. L. (2019), Using Semiotics to Analyze Representational Complexity in Social Media, Information and Organization, 29(4), 100271.
  • Naghizadeh, R. (2021), Semiotic Analysis in Turism, Journal of Tourism & Sports Management, 4(2), s.415-422.
  • Niziol, A. (2009), Film Tourism as a New Way to Market a Destination, Scientific Review of Physical Culture, 5, s.149-156.
  • Oğuz, M. Ö. (2013), Terim Olarak Somut Olmayan Kültürel Miras, Milli Folklor, 25(100), s.5-13.
  • Oruç, C. O. C. ve Türkay, O. (2018), Türkiye Tanıtım Afişlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi: Home Of Turkey Afişleri Örneği, Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(2), s.312-328.
  • Özkan, N. B. ve Hassan, A. (2021), Ankara’da Faaliyet Gösteren Seyahat Acentelerinin Düzenlediği Kültür Turlarının Göstergebilimsel Analizi (Semiotic Analysis of Cultural Tours Organized by Travel Agencies Operating in Ankara). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(Special Issue 5), s.61-72.
  • Öztürk, G. ve Çivici, M. E. Ö. (2018), Küyerelleşme Kapsamında Türkiye Turizm Tanıtım Afişlerinde Somut Olmayan Kültürel Miras Öğelerinin Kullanımı: Bir Gösterge Bilim Analiz Örneği, Journal of Travel and Tourism Research, (13), s.69-95.
  • Pennington, J. W. ve Thomsen, R. C. (2010). A Semiotic Model of Destination Representations Applied to Cultural And Heritage Tourism Marketing, Scandinavian Journal Of Hospitality and Tourism, 10(1), s.33-53.
  • Riley, R. W. ve Van Doren, C. S. (1992), Movies as Tourism Promotion: A ‘Pull’factor in a ‘Push’location, Tourism Management, 13(3), s.267-274.
  • Sezerel, H. ve Taşdelen, B. (2016), The Symbolic Representation of Tourism Destinations: a Semiotic Analysis, E-Consumers in The Era of New Tourism, s.73-86.
  • Somut olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi (2006), T.C. Resmî Gazete, 26105, 11 Mart 2006.
  • Şahin, B., Uygun, E. ve Sipahi, N. (2021), Netflix Platformu ‘‘Aşk 101’’dizisinde Yer Verilen Gastronomik Ögelerin İncelenmesi, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), s.235-257.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri

Yıl 2024, , 301 - 317, 25.03.2024
https://doi.org/10.11616/asbi.1395703

Öz

Bu çalışma, “Go Türkiye” resmî sitesinin “YouTube” platformu üzerinden yayımladığı “Gezsen Anadolu'yu” başlıklı tanıtım filminin somut ve somut olmayan kültürel miras unsurlarının göstergebilimsel analiz yöntemi ile çözümlenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini bu tanıtım filmi oluştururken amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Göstergebilimsel analiz yöntemi araştırmanın metodolojisinde temel alınmış ve Saussure'nin modeli çerçevesinde gösterge, gösteren ve gösterilen bağlamları analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, tanıtım filminde somut kültürel mirası temsil eden 33 kesit ve somut olmayan kültürel mirası temsil eden 20 kesit belirlenmiştir. Elde edilen göstergelerin analizi neticesinde, Türkiye'nin inanç turizmi ve kültür turizmi gibi turizm türlerine odaklanarak kültürel ve tarihi dokusunu somut kültürel miras olarak yansıttığı, ayrıca geleneksellik, el sanatları, zanaatlar, yöresel ürünler ve gastronomik unsurları bir bütünlük içinde somut olmayan kültürel miras olarak sergilediği tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Çalışma halka açık erişim olan bir tanıtım filmi üzerinden yürütüldüğü için etik beyana ihtiyaç duyulmamıştır.

Destekleyen Kurum

yok

Kaynakça

  • Alkaya, S. ve Öztürk, H. M. (2023), Film Etkili Turizm Kapsamında “Zeytin Ağacı” Dizisinin Göstergebilimsel Bir Analizi (A Semiotic Analysis of The “Another Self” Series İn The Scope of Film Effective Tourism). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(1), s.467-483.
  • Ardıç Yetiş, Ş. (2020), Azerbaycan Turizm Tanıtım Filminin Göstergebilimsel Analiz Yöntemiyle Incelenmesi, (Ed.:, O. İçöz, M. Uysal, M. Tuna ve A. Başoda), MTCON'20 Kıtalararası Turizm Yönetimi Konferansı Bildiriler Kitabı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aylan, S. (2020), Seyahat Acentelerinin Sosyal Medya Paylaşımlarının Göstergebilimsel Analizi: Konya İli Örneği. Journal of Recreation and Tourism Research, 7 (4), s.689-714.
  • Bakır, U. (2008), Göstergebilimsel Analiz, (Ed.:, A. B. Göksel ve B. Gültekin), Medya Analizleri, s.201-228, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Civelek, M. (2020), Göstergebilimin Kuramsal Açıdan İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma, Alanya Akademik Bakış, 4(3), s.771-784.
  • Civelek, M. (2021), Korku Çekiciliğinin Tatil Pazarlamasında Kullanılmasına Yönelik Göstergebilimsel Analiz: “Cinnetten Bir Köşe Örneği”, AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 24 (1), s.116-141.
  • Civelek, M. ve Türkay, O. (2019), Uzay Turizmine İlişkin Uluslararası Turizm Karikatürlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), s.960-980.
  • Çulha, O. (2011), Gösterge Bilim (Semiyotik) Tekniği Kullanılarak Kanada Fotoğraflarının İncelenmesi, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), s.409-424.
  • Demirci, K. (2023), Covid 19 Pandemisi’nde Türkiye’de Turizm Reklamlarında Mesaj Stratejileri: Türkiye’de Güvenli Turizm Reklam Kampanyasının Göstergebilimsel Analizi, Intermedia International E-Journal, 10(18), s.38-56.
  • Duran, G., Erdem, D. ve Konaklıoğlu, E. (2022), Sosyal Medyada Turistlerin İlgisini Ne Çekiyor? Türkiye- Yunanistan Destinasyonları Üzerine Göstergebilimsel Bir Analiz. Journal Of Recreation And Tourism Research, 9(2), s.1-13.
  • Dünya Kültürel ve Doğal Mirasın Korunması Sözleşmesi (1983), T.C. Resmî Gazete, 17959, 14 Nisan 1983.
  • Echtner, C. M. (1999), The Semiotic Paradigm: İmplications For Tourism Research. Tourism Management, 20(1), s.47-57.
  • Erkman Akerson, F. (2006), Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Gençyürek Erdoğan, M. (2015), Turizm Reklamlarında Yaşam Tarzlarının İnşası: Göstergebilimsel Çözümleme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hunter, W. C. (2016), The Social Construction of Tourism Online Destination İmage: a Comparative Semiotic Analysis of The Visual Representation of Seoul, Tourism Management, 54, s.221-229.
  • İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2023), https://istanbul.ktb.gov.tr/TR-288365/turkiyenin-global- turizm-tanitim-platformu-goturkiyecom-.html. (Erişim Tarihi: 13.09.2023).
  • Karaçor, S. ve Erdoğan, M. G. (2017), Reklamlarla İnşa Edilen Farklı Yaşam Tarzları: Turizm Reklamları, Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, s.15-34.
  • Kolcun, M., Kot, S. ve Grabara, J. (2014), Use of Elements of Semiotic Language in Tourism Marketing, International Letters Of Social And Humanistic Sciences, 15(1), s.1-6.
  • Mazlum, Ö. (2015), Rengin Kültürel Çağrışımları, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, s.125-138.
  • Merriam, S. B. (2018), Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Çev.: S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayımcılık Eğitim Danışmanlık.
  • Mikhaeil, C. A. ve Baskerville, R. L. (2019), Using Semiotics to Analyze Representational Complexity in Social Media, Information and Organization, 29(4), 100271.
  • Naghizadeh, R. (2021), Semiotic Analysis in Turism, Journal of Tourism & Sports Management, 4(2), s.415-422.
  • Niziol, A. (2009), Film Tourism as a New Way to Market a Destination, Scientific Review of Physical Culture, 5, s.149-156.
  • Oğuz, M. Ö. (2013), Terim Olarak Somut Olmayan Kültürel Miras, Milli Folklor, 25(100), s.5-13.
  • Oruç, C. O. C. ve Türkay, O. (2018), Türkiye Tanıtım Afişlerinin Göstergebilimsel Bir Analizi: Home Of Turkey Afişleri Örneği, Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(2), s.312-328.
  • Özkan, N. B. ve Hassan, A. (2021), Ankara’da Faaliyet Gösteren Seyahat Acentelerinin Düzenlediği Kültür Turlarının Göstergebilimsel Analizi (Semiotic Analysis of Cultural Tours Organized by Travel Agencies Operating in Ankara). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(Special Issue 5), s.61-72.
  • Öztürk, G. ve Çivici, M. E. Ö. (2018), Küyerelleşme Kapsamında Türkiye Turizm Tanıtım Afişlerinde Somut Olmayan Kültürel Miras Öğelerinin Kullanımı: Bir Gösterge Bilim Analiz Örneği, Journal of Travel and Tourism Research, (13), s.69-95.
  • Pennington, J. W. ve Thomsen, R. C. (2010). A Semiotic Model of Destination Representations Applied to Cultural And Heritage Tourism Marketing, Scandinavian Journal Of Hospitality and Tourism, 10(1), s.33-53.
  • Riley, R. W. ve Van Doren, C. S. (1992), Movies as Tourism Promotion: A ‘Pull’factor in a ‘Push’location, Tourism Management, 13(3), s.267-274.
  • Sezerel, H. ve Taşdelen, B. (2016), The Symbolic Representation of Tourism Destinations: a Semiotic Analysis, E-Consumers in The Era of New Tourism, s.73-86.
  • Somut olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi (2006), T.C. Resmî Gazete, 26105, 11 Mart 2006.
  • Şahin, B., Uygun, E. ve Sipahi, N. (2021), Netflix Platformu ‘‘Aşk 101’’dizisinde Yer Verilen Gastronomik Ögelerin İncelenmesi, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), s.235-257.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Reklam, Pazarlama (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şeyma Dumanlı 0000-0003-4403-0167

İpek Birkon 0000-0001-8000-3399

Ahmet Köroğlu 0000-0002-6694-4667

Erken Görünüm Tarihi 25 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 24 Kasım 2023
Kabul Tarihi 8 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Dumanlı, Ş., Birkon, İ., & Köroğlu, A. (2024). Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 301-317. https://doi.org/10.11616/asbi.1395703
AMA Dumanlı Ş, Birkon İ, Köroğlu A. Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri. ASBİ. Mart 2024;24(1):301-317. doi:10.11616/asbi.1395703
Chicago Dumanlı, Şeyma, İpek Birkon, ve Ahmet Köroğlu. “Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 24, sy. 1 (Mart 2024): 301-17. https://doi.org/10.11616/asbi.1395703.
EndNote Dumanlı Ş, Birkon İ, Köroğlu A (01 Mart 2024) Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 24 1 301–317.
IEEE Ş. Dumanlı, İ. Birkon, ve A. Köroğlu, “Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri”, ASBİ, c. 24, sy. 1, ss. 301–317, 2024, doi: 10.11616/asbi.1395703.
ISNAD Dumanlı, Şeyma vd. “Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 24/1 (Mart 2024), 301-317. https://doi.org/10.11616/asbi.1395703.
JAMA Dumanlı Ş, Birkon İ, Köroğlu A. Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri. ASBİ. 2024;24:301–317.
MLA Dumanlı, Şeyma vd. “Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, c. 24, sy. 1, 2024, ss. 301-17, doi:10.11616/asbi.1395703.
Vancouver Dumanlı Ş, Birkon İ, Köroğlu A. Gezsen Anadolu’yu” Tanıtım Filminin Kültürel İmgeleri. ASBİ. 2024;24(1):301-17.