OTOMOTİV VE TEKSTİL SEKTÖRÜNDE REGRESYON VE ZAMAN SERİLERİNE YÖNELİK ÇALIŞMALAR: BİR ALAN YAZIN TARAMASI
Year 2021,
Volume: 21 Issue: 2, 119 - 142, 30.07.2021
Süleyman Ender Öztürk
Süleyman Şahin
Abstract
Günümüzde işletmelerin geliştirmek ve uygulamak zorunda kaldıkları politikalar arasında maliyetleri minimuma indirmek ve karı maksimum hale getirecek etkin tahminleme yer almaktadır. Rekabet ortamının sürekli değişmesi ve kontrol edilmesinin zorlaşması üretimin tek başına yeterli olmasını engellemektedir. Kalite, termin, maliyetleri düşürme zorunluluğu, verimlilik ve müşteri memnuniyeti gibi rekabet unsurları günümüzde çok önemli hale gelmişlerdir. İşletmeler, bu rekabet unsurlarının baskısı ile iş süreçlerini geliştirebilmek için daha çok bilgiye ve iletişime ihtiyaç duymaktadırlar. Bu alanlarda kuruluşların rekabet avantajı sağlayabilmeleri için akıllı teknolojileri kullanmaları gerekmektedir. Bu amaçları gerçekleştirebilmek için şirketler giderek zaman serisi sistemlerini daha fazla kullanmaya başlamışlardır. Alan yazın taraması 1993-2019 yılları arasında yapılan çalışmalardır. Aşağıda iki ayrı başlık altında bulunan makaleler incelenmiş olup, detaylı bilgiler verilmiştir.
References
- Aktaş, C. (2007), Otomobil İhracatı ve İthalatı Fiyat Endeksi Verilerinin Farklı Varyanslılığının İncelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Yıl: 6, Sayı: 11, s. 149-162.
- Aktaş, C., Akkurt, H. (2006), ARCH Modelleri ve Türkiye’ye Ait Otomobil Üretimi Verilerinin Farklı Varyanslığının İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Sayı:16, Aralık 2006
- Akyurt, İ. Z. (2015), Talep Tahmininin Yapay Sinir Ağlarıyla Modellenmesi: Yerli Otomobil Örneği. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, Sayı: 23, s. 147-157.
- Alper, E., Mumcu, A. (2000), Türkiye’de Otomobil Talebinin Tahmini. Boğaziçi Üniversitesi, Ekonomi Bölümü, Ekonomi ve Ekonometri Merkezi
- Asilkan, Ö., Irmak, S. (2009), İkinci El Otomobillerin Gelecekteki Fiyatlarının Yapay Sinir Ağları ile Tahmin Edilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14 (2), s. 375-391
- Ataseven (2016). Yapay Sinir Ağları ile Öngörü Modellemesi. Öneri Dergisi. 10(39): s. 101-115.
- Bordley, R. F. (1993), Estimating Automotive Elasticities From Segment Elasticities and First Choice / Second Choice Data. The Review of Economics and Statistics, 75(3), s. 455-462.
- Chan, E. M. H., Au, K. F., Sarkar, M. K. (2008), Antecedents to India’s Textile Exports:1985-2005. Indian Culture and Business Management 1(3), s. 265-276.
- Çalışkan, N. (2009). Türkiye’de Taşıt Kredilerinin Otomobil Satışlarına Etkisinin Ekonometrik Analizi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
- Çolpan, A. M. (2006), Dynamic Effects of Product Diversity, International Scope and Keiretsu Membership on teh Performance of Japan’s Textile Firms in the 1990’s. Asiana Business and Management, 5, s. 419-445.
- Ecer, F. (2013), Türkiye’de İkinci El Otomobil Fiyatlarının Tahmini ve Fiyat Belirleyicilerinin Tespiti. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13 (4): s. 101-112.
- Ergün, S. ve Şahin, S. (2017). İşletme Talep Tahmini Üzerine Literatür Araştırması. Ulakbilge. 5 (10): s. 469-487.
- Erpolat, S. (2012), Otomobil Yetkili Servislerinde Birliktelik Kurallarının Belirlenmesinde Apriori ve FP-Growth Algoritmalarının Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:1, s. 151-166.
- Gerger, A., Demir, B. (2010), Otomotiv Servis Hizmetlerinde Yalın Altı Sigma Kullanımı İle Servis Müşteri Memnuniyet Oranının Arttırılmasına Yönelik Bir Örnek. Taşıt Teknolojileri Elektronik Dergisi, Cilt:2, No:1, s. 33-47.
- Güriş, B., Yaşgül, Y. S. (2012), Türkiye’de Otomotiv Üretiminin Dış Ticaret Açığına Etkileri: Eşik Değerli Hata Düzeltme Modeli. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:14, Sayı:1, s. 167-176.
- Hadded, A., Benltoufa, S., Fayala, F., Jemni, A. (2016), Thermo Physical Characterisation of Recycled Textile Materials used for Building Insulating. Journal of Building Engineering, Volume:5, s. 34-40.
- Hanif, M. N., Jafri, S. K. (2008), Financial Development and Textile Sector Competitiveness: A Case Study of Pakistan. South Asia Economic Journal 9:1, s. 141-158.
- Hasan, K. M. F., Mia, S., Rahman, A. M., Ullah, A. N. M. A., Ullah, M. S. (2016), Role of Textile and Clothing Industries in the Growth and Development of Trade and Business Strategies of Bangladesh in the Global Economy. International Journal of Textile Science, 5(3), s. 39-48.
- Işık, N., Yılmaz, S. S., Kılınç, E. C. (2017), İthal Otomobil Satışlarının Döviz Kuru Esnekliği: Türkiye Üzerine Bir Uygulama. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 19 (33): s. 84-92.
- Karaatlı, M., Helvacıoğlu, C., Ömürbek, N., Tokgöz, G. (2012), Yapay Sinir Ağları Yöntemi İle Otomobil Satış Tahmini. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 8 (17), s. 87-100.
- Karakaş, E. (2019), Türkiye’nin Otomotiv İhracat Gelirinin ARIMA Modeli ile Tahmin Edilmesi. Journal of Yasar University, 2019, 14/55, s. 318-328.
- Kaynar, O. ve Taştan, S. (2009). Zaman Serisi Analizinde Mlp Yapay Sinir Ağları ve Arıma Modelinin Karşılaştırılması. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (33): s. 161-172.
- Khaliji, B. A., Jaffari, S. İbn-A., Shahzad, A., Mehtab, M. (2013), Role of Textile Sector in Domestic Resources Development. Business Management Dynamics, 2(10), s. 14-27.
- Kim, S., Vachtsevanos, G. J. (2000), An Intelligent Approach to Integration and Control of Textile Processes. Information Sciences, 123(3-4), s. 181-199.
- Bülent Kobu, (2017). Üretim Yönetimi. 18. Baskı. İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Konak, F. (2015), The Effects of Marketing Expenses on Firm Performance: Empirical Evidence From The BIST Textile, Leather Index. Journal of Economics, Business and Management, Vol:3, No:11, s. 1068-1071.
- Kouliavtsev, M., Christoffersen, S., Russel, P. (2007), Productivity, Scale and Efficiency in the U.S. Textile Industry. Empirical Economics, 32: s. 1-18.
- Latif, R., Javid, A. Y. (2016), The Determinants of Pakistan Exports of Textile: An Integrated Demand and Supply Approach. The Pakistan Development Review, 55(3), s. 191-210.
- Liaqat, A. (2011), The Determinants of Leverage of the Listed-Textile Companies in India. European Journal of Business and Management, Vol:3, No:12, s. 54-59.
- Morris, S. C., Good, J. J., Foss, J. F. (1998), Velocity Measurements in the Wake of an Automotive Cooling Fan. Experimental Thermal and Fluid Science. 17(1-2), s. 100-106.
- Orhunbilge, N. (2017). Uygulamalı Regresyon ve Korelasyon Analizi. Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 3. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Önder, K., Şahin, M. (2018), Özel Tüketim Vergisi Artışlarının Hanehalkının Binek Otomobil Talebi Üzerine Etkisi: Panel Eşbütünleşme Analizi. Maliye Dergisi, Ocak-Haziran 2018; s. 174: 337-359.
- Özaktaş, F. D. (2019), Otomotiv Talebinde Tamamlayıcıların Rolü: Türkiye Örneği. 4. InTraders Uluslararası Ticaret Kongresi Kongre Kitabı. s. 113-129.
- Özçalıcı, M. (2017), Veri madenciliğinde Birliktelik Kuralları ve İkinci El Otomobil Piyasası Üzerine Bir Uygulama. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), s. 45-58.
- Özçalıcı, M., Ayrıçay, Y. (2018), Türkiye İkinci El Otomobil Piyasasında Faktör Analizi Uygulaması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3(5), s. 29-36.
- Özdemir, A., Özdemir, A. (2006), Talep Tahminlemesinde Kullanılan Yöntemlerin Karşılaştırılması: Seramik Ürün Grubu Firma Uygulaması. Ege Academic Review. 6 (2), s. 105-114.
- Razzaque, R. R., Rahman, Muhammad Z., Salat, A. (2006), Earnings Management: An Analyses on Textile Sector of Bangladesh. The Cost and Management, 34(5), s. 5-13.
- Rehman, W., Fatima, G., Ahmad, M. (2012), Impact of Debth Structure on Profitability in Textile Industry of Pakistan. International Journal of Academic Research, Vol:3, No:2, s. 61-70.
- Rienzo, D. M., Rizzo, F., Parati, G., Brambilla, G., Ferratini, M., Castiglioni, P. (2005), MagIC System: a New Textile-Based Wearable Device for Biological Signal Monitoring. Applicability in Daily Life and Clinical Setting. Engineering in Medicine and Biology27th Annul Conference, s. 7167-7169.
- Siddiqi, W., Ahmad, N., Khan, A. A., Yousef, K. (2012), Determinants of Export Demand of Textile and Clothing Sector of Pakistan: An Empirical Analyses. World Applied Sciences Journal, 16(8), s. 1171-1175.
- Mehmet Soysal ve Mine Ömürgönülşen (2010). “Türk Turizm Sektöründe Talep Tahmini Üzerine Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Prof. Dr. Hasan Işın Dener Özel Sayısı. 21(1): s. 128-136.
- Şen, B. A., Kaba, G. (2009), Öncü Göstergeler Kullanımının Tahminin Doğruluğuna Etkisi: Türk Otomotiv Pazarı Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 27(2), s. 397-411.
- Theissler, A. (2013), Detecting Anomalies in Multivariate Time Series From Automotive Systems. A Thesis Submitted For The Degree of Doctor of Philosophy. Brunel Üniversity, London.
- Thomassey, S., Happiette, M., Castelain, J.-M. (2004), A Global Forecasting Support System Adapted to Textile Distribution. International Journal of Production Economics 96, s. 81-95.
- Uçak, S., Aytekin, G., Kuvat, Ö. (2018), ARDL Modeli İle Türkiye’de Otomotiv İhracatı-Büyüme İlişkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2018 6(ICEESS’ 18, s. 201-209.
- Valenza, G., Lanata, A., Scilingo, E. P., De Rossi, D. (2010), Towards A Smart Glove: Arousal Recognition Based On Textile Electrodermal Response. 32nd Annual International Conference of the IEEE EMBS, s. 3598-3601.
Year 2021,
Volume: 21 Issue: 2, 119 - 142, 30.07.2021
Süleyman Ender Öztürk
Süleyman Şahin
References
- Aktaş, C. (2007), Otomobil İhracatı ve İthalatı Fiyat Endeksi Verilerinin Farklı Varyanslılığının İncelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Yıl: 6, Sayı: 11, s. 149-162.
- Aktaş, C., Akkurt, H. (2006), ARCH Modelleri ve Türkiye’ye Ait Otomobil Üretimi Verilerinin Farklı Varyanslığının İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Sayı:16, Aralık 2006
- Akyurt, İ. Z. (2015), Talep Tahmininin Yapay Sinir Ağlarıyla Modellenmesi: Yerli Otomobil Örneği. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, Sayı: 23, s. 147-157.
- Alper, E., Mumcu, A. (2000), Türkiye’de Otomobil Talebinin Tahmini. Boğaziçi Üniversitesi, Ekonomi Bölümü, Ekonomi ve Ekonometri Merkezi
- Asilkan, Ö., Irmak, S. (2009), İkinci El Otomobillerin Gelecekteki Fiyatlarının Yapay Sinir Ağları ile Tahmin Edilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14 (2), s. 375-391
- Ataseven (2016). Yapay Sinir Ağları ile Öngörü Modellemesi. Öneri Dergisi. 10(39): s. 101-115.
- Bordley, R. F. (1993), Estimating Automotive Elasticities From Segment Elasticities and First Choice / Second Choice Data. The Review of Economics and Statistics, 75(3), s. 455-462.
- Chan, E. M. H., Au, K. F., Sarkar, M. K. (2008), Antecedents to India’s Textile Exports:1985-2005. Indian Culture and Business Management 1(3), s. 265-276.
- Çalışkan, N. (2009). Türkiye’de Taşıt Kredilerinin Otomobil Satışlarına Etkisinin Ekonometrik Analizi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
- Çolpan, A. M. (2006), Dynamic Effects of Product Diversity, International Scope and Keiretsu Membership on teh Performance of Japan’s Textile Firms in the 1990’s. Asiana Business and Management, 5, s. 419-445.
- Ecer, F. (2013), Türkiye’de İkinci El Otomobil Fiyatlarının Tahmini ve Fiyat Belirleyicilerinin Tespiti. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13 (4): s. 101-112.
- Ergün, S. ve Şahin, S. (2017). İşletme Talep Tahmini Üzerine Literatür Araştırması. Ulakbilge. 5 (10): s. 469-487.
- Erpolat, S. (2012), Otomobil Yetkili Servislerinde Birliktelik Kurallarının Belirlenmesinde Apriori ve FP-Growth Algoritmalarının Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:1, s. 151-166.
- Gerger, A., Demir, B. (2010), Otomotiv Servis Hizmetlerinde Yalın Altı Sigma Kullanımı İle Servis Müşteri Memnuniyet Oranının Arttırılmasına Yönelik Bir Örnek. Taşıt Teknolojileri Elektronik Dergisi, Cilt:2, No:1, s. 33-47.
- Güriş, B., Yaşgül, Y. S. (2012), Türkiye’de Otomotiv Üretiminin Dış Ticaret Açığına Etkileri: Eşik Değerli Hata Düzeltme Modeli. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:14, Sayı:1, s. 167-176.
- Hadded, A., Benltoufa, S., Fayala, F., Jemni, A. (2016), Thermo Physical Characterisation of Recycled Textile Materials used for Building Insulating. Journal of Building Engineering, Volume:5, s. 34-40.
- Hanif, M. N., Jafri, S. K. (2008), Financial Development and Textile Sector Competitiveness: A Case Study of Pakistan. South Asia Economic Journal 9:1, s. 141-158.
- Hasan, K. M. F., Mia, S., Rahman, A. M., Ullah, A. N. M. A., Ullah, M. S. (2016), Role of Textile and Clothing Industries in the Growth and Development of Trade and Business Strategies of Bangladesh in the Global Economy. International Journal of Textile Science, 5(3), s. 39-48.
- Işık, N., Yılmaz, S. S., Kılınç, E. C. (2017), İthal Otomobil Satışlarının Döviz Kuru Esnekliği: Türkiye Üzerine Bir Uygulama. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 19 (33): s. 84-92.
- Karaatlı, M., Helvacıoğlu, C., Ömürbek, N., Tokgöz, G. (2012), Yapay Sinir Ağları Yöntemi İle Otomobil Satış Tahmini. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 8 (17), s. 87-100.
- Karakaş, E. (2019), Türkiye’nin Otomotiv İhracat Gelirinin ARIMA Modeli ile Tahmin Edilmesi. Journal of Yasar University, 2019, 14/55, s. 318-328.
- Kaynar, O. ve Taştan, S. (2009). Zaman Serisi Analizinde Mlp Yapay Sinir Ağları ve Arıma Modelinin Karşılaştırılması. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (33): s. 161-172.
- Khaliji, B. A., Jaffari, S. İbn-A., Shahzad, A., Mehtab, M. (2013), Role of Textile Sector in Domestic Resources Development. Business Management Dynamics, 2(10), s. 14-27.
- Kim, S., Vachtsevanos, G. J. (2000), An Intelligent Approach to Integration and Control of Textile Processes. Information Sciences, 123(3-4), s. 181-199.
- Bülent Kobu, (2017). Üretim Yönetimi. 18. Baskı. İstanbul:Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
- Konak, F. (2015), The Effects of Marketing Expenses on Firm Performance: Empirical Evidence From The BIST Textile, Leather Index. Journal of Economics, Business and Management, Vol:3, No:11, s. 1068-1071.
- Kouliavtsev, M., Christoffersen, S., Russel, P. (2007), Productivity, Scale and Efficiency in the U.S. Textile Industry. Empirical Economics, 32: s. 1-18.
- Latif, R., Javid, A. Y. (2016), The Determinants of Pakistan Exports of Textile: An Integrated Demand and Supply Approach. The Pakistan Development Review, 55(3), s. 191-210.
- Liaqat, A. (2011), The Determinants of Leverage of the Listed-Textile Companies in India. European Journal of Business and Management, Vol:3, No:12, s. 54-59.
- Morris, S. C., Good, J. J., Foss, J. F. (1998), Velocity Measurements in the Wake of an Automotive Cooling Fan. Experimental Thermal and Fluid Science. 17(1-2), s. 100-106.
- Orhunbilge, N. (2017). Uygulamalı Regresyon ve Korelasyon Analizi. Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 3. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık.
- Önder, K., Şahin, M. (2018), Özel Tüketim Vergisi Artışlarının Hanehalkının Binek Otomobil Talebi Üzerine Etkisi: Panel Eşbütünleşme Analizi. Maliye Dergisi, Ocak-Haziran 2018; s. 174: 337-359.
- Özaktaş, F. D. (2019), Otomotiv Talebinde Tamamlayıcıların Rolü: Türkiye Örneği. 4. InTraders Uluslararası Ticaret Kongresi Kongre Kitabı. s. 113-129.
- Özçalıcı, M. (2017), Veri madenciliğinde Birliktelik Kuralları ve İkinci El Otomobil Piyasası Üzerine Bir Uygulama. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(1), s. 45-58.
- Özçalıcı, M., Ayrıçay, Y. (2018), Türkiye İkinci El Otomobil Piyasasında Faktör Analizi Uygulaması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3(5), s. 29-36.
- Özdemir, A., Özdemir, A. (2006), Talep Tahminlemesinde Kullanılan Yöntemlerin Karşılaştırılması: Seramik Ürün Grubu Firma Uygulaması. Ege Academic Review. 6 (2), s. 105-114.
- Razzaque, R. R., Rahman, Muhammad Z., Salat, A. (2006), Earnings Management: An Analyses on Textile Sector of Bangladesh. The Cost and Management, 34(5), s. 5-13.
- Rehman, W., Fatima, G., Ahmad, M. (2012), Impact of Debth Structure on Profitability in Textile Industry of Pakistan. International Journal of Academic Research, Vol:3, No:2, s. 61-70.
- Rienzo, D. M., Rizzo, F., Parati, G., Brambilla, G., Ferratini, M., Castiglioni, P. (2005), MagIC System: a New Textile-Based Wearable Device for Biological Signal Monitoring. Applicability in Daily Life and Clinical Setting. Engineering in Medicine and Biology27th Annul Conference, s. 7167-7169.
- Siddiqi, W., Ahmad, N., Khan, A. A., Yousef, K. (2012), Determinants of Export Demand of Textile and Clothing Sector of Pakistan: An Empirical Analyses. World Applied Sciences Journal, 16(8), s. 1171-1175.
- Mehmet Soysal ve Mine Ömürgönülşen (2010). “Türk Turizm Sektöründe Talep Tahmini Üzerine Bir Uygulama. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Prof. Dr. Hasan Işın Dener Özel Sayısı. 21(1): s. 128-136.
- Şen, B. A., Kaba, G. (2009), Öncü Göstergeler Kullanımının Tahminin Doğruluğuna Etkisi: Türk Otomotiv Pazarı Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 27(2), s. 397-411.
- Theissler, A. (2013), Detecting Anomalies in Multivariate Time Series From Automotive Systems. A Thesis Submitted For The Degree of Doctor of Philosophy. Brunel Üniversity, London.
- Thomassey, S., Happiette, M., Castelain, J.-M. (2004), A Global Forecasting Support System Adapted to Textile Distribution. International Journal of Production Economics 96, s. 81-95.
- Uçak, S., Aytekin, G., Kuvat, Ö. (2018), ARDL Modeli İle Türkiye’de Otomotiv İhracatı-Büyüme İlişkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2018 6(ICEESS’ 18, s. 201-209.
- Valenza, G., Lanata, A., Scilingo, E. P., De Rossi, D. (2010), Towards A Smart Glove: Arousal Recognition Based On Textile Electrodermal Response. 32nd Annual International Conference of the IEEE EMBS, s. 3598-3601.