Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF GENDER FACTOR ON TIME USE IN THE PROCESS OF DISTANCE EDUCATION (THE CASE OF SOCIOLOGY STUDENTS)

Year 2022, Volume: 22 Issue: 1, 213 - 225, 31.03.2022
https://doi.org/10.11616/asbi.1017608

Abstract

The pandemic process has made inequalities evident in the field of education, as in many other fields. The gender factor has created an important dimension of inequality in education. During the pandemic process, education and daily life activities were carried out in-home or family life for approximately one and a half years. In the study, besides the problems experienced by the students in participating in online education during the pandemic process, the gender roles they undertake in their family structures and their future expectations were opened to question. While doing this, the study started from Pierre Bourdieu's concept of economic capital. The study was carried out with a semi-structured interview, one of the qualitative research techniques. The participants of the study were determined from Siirt University Sociology Department students through purposeful sampling. The study was carried out in the hybrid education process after a break of about one and a half years due to the pandemic. According to the results of the study, the increase or decrease in the economic capital of the students determines the responsibilities of the students in and out of the home. Throughout the distance education process, families expected both male and female students (depending on being older in the family) to adopt traditional gender roles. Male students work in a job that will generate income for the family; female students mostly have responsibilities arising from other members of the family, cleaning the house, preparing the meal, hosting the guest(s), and maintaining their livelihood activities. From these results, it can be said that both male and female students are at a disadvantage in terms of the problems created by distance education.

References

  • Altuntaş, E.Y., Başaran, M., Özeke, B. ve Yılmaz, H. (2020). COVID – 19 Pandemisi sürecinde üniversite öğrencilerinin yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejilerine ve öğrenme deneyimlerine ilişkin algı düzeyleri. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), s.8-23.
  • Baltacı, Ö., Akbulut, Ö. F., & Zafer, R. (2020). COVID-19 pandemisinde problemli internet kullanımı: Bir nitel araştırma. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), s.126-140.
  • Bourdieu, P. (2010). Sermaye biçimleri. (Çev: M. M. Şahin) (Der: M.M. Şahin ve A.Z. Ünal) Sosyal Sermaye. İstanbul: Değişim, s.45-75.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi. (Çev: D. Fırat, G. Berkkurt). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2021). Genel sosyoloji: Collège de France dersleri (1981-1983). (Çev: Z. Emirosmanoğlu). İstanbul: İletişim.
  • Bozkurt, A. (2016). Bağlantıcı kitlesel açık çevrimiçi derslerde etkileşim örüntüleri ve öğreten-öğrenen rollerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bulguroğlu, H. İ., Bulguroğlu, M., & Özaslan, A. (2021). Covid-19 Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve depresyon seviyelerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), s.306-311.
  • Buluk, B., & Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (COVID-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Connell, R. W. (2019). Erkeklikler. (Çev: N. Konukcu). Ankara: Phoenix.
  • Covid-19 Küresel Salgın Sürecinde Türkiye’de Bakım Ekonomisi ve Toplumsal Cinsiyet Temelli Eşitsizlikler. Araştırma Notu. UNDP-2020.
  • Covid-19 Sürecinde Mardin Artuklu Üniversitesi: Uzaktan Eğitim Sistemi, Eğitim-Öğretim ile Araştırma Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi, (Haz: F. Düşünceli, Ö. Arı, M. Evren, O. Kavak), Mardin Artuklu Üniversitesi-2020. Erişim adresi: https://www.artuklu.edu.tr/upload/posterler/covid/covid_19_mau.pdf
  • Çetin, C., & Anuk, Ö. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), s.170-189.
  • Delaney, C. (2018). Tohum ve toprak: Türk köy toplumunda cinsiyet ve kozmoloji. (7. Baskı). (Çev: S. Somuncuoğlu, A. Bora). İstanbul: İletişim.
  • Eker, H. (2015). Toplumsal cinsiyete ve sosyal sermayeye göre zaman kullanımı: Kamuda çalışanlar üzerine sosyolojik bir değerlendirme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdil, E., Eruygur, O., Kasnakoğlu, Z. (2006). Time use in rural areas: A case study in Turkey. ERC Working Papers in Economics.
  • Eroğlu, D. Gençay, H. (2020). Salgında kadın olmak araştırma raporu: Covid-19 Salgınının ve kamusal alan kısıtlamalarının kadınlar üzerindeki etkilerinin haklar bağlamında değerlendirilmesi. Kadının İnsan Hakları Yeni Çözümler Derneği.
  • Farnell, T., Skledar Matijević, A., Šćukanec Schmidt, N. (2021). ‘The impact of COVID-19 on higher education: a review of emerging evidence’, NESET report, Luxembourg: Publications Office of the European Union. DOI: 10.2766/069216
  • Field, J. (2008). Sosyal Sermaye. (2. Baskı). (Çev: B. Bilgen, B. Şen). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gaebel, M. (2020). A Sudden Shift to Emergency Remote Learning and Teaching. Regional and National Perspectives - COVID-19, p. 9-17. Erşim adresi: https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid-19_regional_perspectives_on_the_impact_of_covid-19_on_he_july_2020_.pdf
  • Han, F. & Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin Covid-19 Salgını süresince yürütülen zorunlu uzaktan eğitime ilişkin görüşleri, International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(44), s.182-203.
  • Korolczuk, E. (2020). Krizin cinsiyeti: Pandemi günlerinde kadınlar. (Çev: H. Osmanağaoğlu). https://tr.boell.org/tr/2020/05/04/krizin-cinsiyeti-pandemi-gunlerinde-kadinlar adresinden 30.08.2021 tarihinde erişildi.
  • Kurt, A. A., Günüç, S., & Ersoy, M. (2013). Dijitalleşmede son durum: Dijital yerli, dijital göçmen ve dijital göçebe. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(1), s.1-22.
  • Marinoni, G., van’t Land, H., & Jensen, T. (2020). The impact of COVID-19 on global higher education. International higher education, 102, s.7-9.
  • Marinoni, G., van’t Land, H., & Jensen, T. (2020a). The impact of Covıd-19 on higher education around the world. IAU Global Survey Report.
  • Öz Ceviz, N., Tektaş, N., Basmacı, G., & Tektaş, M. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışı: Türkiye örneği. Ulakbilge, 52, s.1322-1335.
  • Sancar, S. (2016). Erkeklik: İmkânsız iktidar (Ailede, sokakta ve piyasada erkekler). (4. Basım). İstanbul: Metis.
  • Sarıtaş, E., & Barutçu, S. (2020). Öğretimde dijital dönüşüm ve öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşluğu: Pandemi döneminde Pamukkale Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Journal of Internet Applications and Management, 11(1), 5-22.
  • Tarlakazan, E., & Tarlakazan, B. E. COVID-19 Pandemi Sürecinin Öğrenci Davranışları Üzerine Etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), s.52-64.
  • Türkiye’de COVID-19 Etkilerinin toplumsal cinsiyet açısından değerlendirilmesi Rapor Özeti-2020. UN Women. Erişim adresi: https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/73989_rgaexecutivesummaryturkish.pdf
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış. Global Media Journal: Turkish Edition, 11(21), s.206-233.
  • Yıldırım-Şahin, E. (2021). Pandemi sürecinin kadın üniversite öğrencileri üzerindeki etkileri ve uygulanan uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(Pandemi Özel Sayısı), s.3245-3275.
  • Yorguner, N., Bulut, N. S., & Akvardar, Y. (2021). COVID-19 Salgını Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Karşılaştığı Psikososyal Zorlukların ve Hastalığa Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi. Noro-Psikyatri Arşivi, 58(1), s.3-10.
  • Yükseköğretim Kurulu İstatistikleri, 2021. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden 02.09.2021 tarihinde erişildi.

Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği)

Year 2022, Volume: 22 Issue: 1, 213 - 225, 31.03.2022
https://doi.org/10.11616/asbi.1017608

Abstract

Bu çalışmada öğrencilerin pandemi sürecinde eğitime katılımda yaşadıkları sorunların yanı sıra aile yapıları içerisinde üstlendikleri cinsiyet rolleri sorgulanmaya açılmıştır. Çalışma nitel araştırma tekniklerinden görüşme ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, uzaktan eğitim süreci boyunca aileler hem erkek hem de kadın öğrencilerden (ailede yaşça büyük olmaya bağlı olarak) geleneksel cinsiyet rollerini sahiplenmesini beklemiştir. Erkek öğrenciler aileye gelir getirecek bir işte çalışma; kadın öğrenciler ise çoğunlukla ailenin diğer fertleri, evin temizliği, yemeğin hazırlanması, misafir(ler)in ağırlanması ve geçim faaliyetlerinin sürdürülmesinden ileri gelen sorumluluklara sahiptir. Elde edilen bu sonuçlardan hem kadın ve hem erkek öğrencilerin uzaktan eğitimin yarattığı sorunlar konusunda dezavantajlı olduğu bulgulanmıştır.

References

  • Altuntaş, E.Y., Başaran, M., Özeke, B. ve Yılmaz, H. (2020). COVID – 19 Pandemisi sürecinde üniversite öğrencilerinin yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejilerine ve öğrenme deneyimlerine ilişkin algı düzeyleri. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 3(2), s.8-23.
  • Baltacı, Ö., Akbulut, Ö. F., & Zafer, R. (2020). COVID-19 pandemisinde problemli internet kullanımı: Bir nitel araştırma. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), s.126-140.
  • Bourdieu, P. (2010). Sermaye biçimleri. (Çev: M. M. Şahin) (Der: M.M. Şahin ve A.Z. Ünal) Sosyal Sermaye. İstanbul: Değişim, s.45-75.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi. (Çev: D. Fırat, G. Berkkurt). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2021). Genel sosyoloji: Collège de France dersleri (1981-1983). (Çev: Z. Emirosmanoğlu). İstanbul: İletişim.
  • Bozkurt, A. (2016). Bağlantıcı kitlesel açık çevrimiçi derslerde etkileşim örüntüleri ve öğreten-öğrenen rollerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bulguroğlu, H. İ., Bulguroğlu, M., & Özaslan, A. (2021). Covid-19 Pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite, yaşam kalitesi ve depresyon seviyelerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), s.306-311.
  • Buluk, B., & Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (COVID-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Connell, R. W. (2019). Erkeklikler. (Çev: N. Konukcu). Ankara: Phoenix.
  • Covid-19 Küresel Salgın Sürecinde Türkiye’de Bakım Ekonomisi ve Toplumsal Cinsiyet Temelli Eşitsizlikler. Araştırma Notu. UNDP-2020.
  • Covid-19 Sürecinde Mardin Artuklu Üniversitesi: Uzaktan Eğitim Sistemi, Eğitim-Öğretim ile Araştırma Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi, (Haz: F. Düşünceli, Ö. Arı, M. Evren, O. Kavak), Mardin Artuklu Üniversitesi-2020. Erişim adresi: https://www.artuklu.edu.tr/upload/posterler/covid/covid_19_mau.pdf
  • Çetin, C., & Anuk, Ö. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), s.170-189.
  • Delaney, C. (2018). Tohum ve toprak: Türk köy toplumunda cinsiyet ve kozmoloji. (7. Baskı). (Çev: S. Somuncuoğlu, A. Bora). İstanbul: İletişim.
  • Eker, H. (2015). Toplumsal cinsiyete ve sosyal sermayeye göre zaman kullanımı: Kamuda çalışanlar üzerine sosyolojik bir değerlendirme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdil, E., Eruygur, O., Kasnakoğlu, Z. (2006). Time use in rural areas: A case study in Turkey. ERC Working Papers in Economics.
  • Eroğlu, D. Gençay, H. (2020). Salgında kadın olmak araştırma raporu: Covid-19 Salgınının ve kamusal alan kısıtlamalarının kadınlar üzerindeki etkilerinin haklar bağlamında değerlendirilmesi. Kadının İnsan Hakları Yeni Çözümler Derneği.
  • Farnell, T., Skledar Matijević, A., Šćukanec Schmidt, N. (2021). ‘The impact of COVID-19 on higher education: a review of emerging evidence’, NESET report, Luxembourg: Publications Office of the European Union. DOI: 10.2766/069216
  • Field, J. (2008). Sosyal Sermaye. (2. Baskı). (Çev: B. Bilgen, B. Şen). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gaebel, M. (2020). A Sudden Shift to Emergency Remote Learning and Teaching. Regional and National Perspectives - COVID-19, p. 9-17. Erşim adresi: https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid-19_regional_perspectives_on_the_impact_of_covid-19_on_he_july_2020_.pdf
  • Han, F. & Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin Covid-19 Salgını süresince yürütülen zorunlu uzaktan eğitime ilişkin görüşleri, International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), 12(44), s.182-203.
  • Korolczuk, E. (2020). Krizin cinsiyeti: Pandemi günlerinde kadınlar. (Çev: H. Osmanağaoğlu). https://tr.boell.org/tr/2020/05/04/krizin-cinsiyeti-pandemi-gunlerinde-kadinlar adresinden 30.08.2021 tarihinde erişildi.
  • Kurt, A. A., Günüç, S., & Ersoy, M. (2013). Dijitalleşmede son durum: Dijital yerli, dijital göçmen ve dijital göçebe. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(1), s.1-22.
  • Marinoni, G., van’t Land, H., & Jensen, T. (2020). The impact of COVID-19 on global higher education. International higher education, 102, s.7-9.
  • Marinoni, G., van’t Land, H., & Jensen, T. (2020a). The impact of Covıd-19 on higher education around the world. IAU Global Survey Report.
  • Öz Ceviz, N., Tektaş, N., Basmacı, G., & Tektaş, M. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışı: Türkiye örneği. Ulakbilge, 52, s.1322-1335.
  • Sancar, S. (2016). Erkeklik: İmkânsız iktidar (Ailede, sokakta ve piyasada erkekler). (4. Basım). İstanbul: Metis.
  • Sarıtaş, E., & Barutçu, S. (2020). Öğretimde dijital dönüşüm ve öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşluğu: Pandemi döneminde Pamukkale Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Journal of Internet Applications and Management, 11(1), 5-22.
  • Tarlakazan, E., & Tarlakazan, B. E. COVID-19 Pandemi Sürecinin Öğrenci Davranışları Üzerine Etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), s.52-64.
  • Türkiye’de COVID-19 Etkilerinin toplumsal cinsiyet açısından değerlendirilmesi Rapor Özeti-2020. UN Women. Erişim adresi: https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/73989_rgaexecutivesummaryturkish.pdf
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış. Global Media Journal: Turkish Edition, 11(21), s.206-233.
  • Yıldırım-Şahin, E. (2021). Pandemi sürecinin kadın üniversite öğrencileri üzerindeki etkileri ve uygulanan uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(Pandemi Özel Sayısı), s.3245-3275.
  • Yorguner, N., Bulut, N. S., & Akvardar, Y. (2021). COVID-19 Salgını Sırasında Üniversite Öğrencilerinin Karşılaştığı Psikososyal Zorlukların ve Hastalığa Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranışlarının İncelenmesi. Noro-Psikyatri Arşivi, 58(1), s.3-10.
  • Yükseköğretim Kurulu İstatistikleri, 2021. https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden 02.09.2021 tarihinde erişildi.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Figen Kanbir 0000-0003-2094-399X

Early Pub Date March 31, 2022
Publication Date March 31, 2022
Submission Date November 1, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Kanbir, F. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği). Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 213-225. https://doi.org/10.11616/asbi.1017608
AMA Kanbir F. Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği). ASBİ. March 2022;22(1):213-225. doi:10.11616/asbi.1017608
Chicago Kanbir, Figen. “Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği)”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22, no. 1 (March 2022): 213-25. https://doi.org/10.11616/asbi.1017608.
EndNote Kanbir F (March 1, 2022) Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği). Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22 1 213–225.
IEEE F. Kanbir, “Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği)”, ASBİ, vol. 22, no. 1, pp. 213–225, 2022, doi: 10.11616/asbi.1017608.
ISNAD Kanbir, Figen. “Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği)”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22/1 (March 2022), 213-225. https://doi.org/10.11616/asbi.1017608.
JAMA Kanbir F. Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği). ASBİ. 2022;22:213–225.
MLA Kanbir, Figen. “Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği)”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 22, no. 1, 2022, pp. 213-25, doi:10.11616/asbi.1017608.
Vancouver Kanbir F. Uzaktan Eğitim Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyete Bağlı Zaman Kullanımları Üzerine Nitel Bir Araştırma (Sosyoloji Öğrencileri Örneği). ASBİ. 2022;22(1):213-25.