Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 895 - 910, 30.11.2024
https://doi.org/10.11616/asbi.1516314

Öz

Bu çalışma, turizm paydaşlarının bakış açısından Metaverse'ün turizm endüstrisi üzerindeki etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Daha açık bir ifadeyle bu çalışma, turizm endüstrisindeki paydaşların Metaverse kavramını nasıl değerlendirdiğini ve Metaverse teknolojisinin turizm sektöründe nasıl bir etki yaratabileceği konusundaki düşüncelerini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan keşfedici araştırma özelliklerini taşımaktadır. Bu nedenle çalışmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır ve 18 katılımcıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında katılımcılardan elde edilen verilerden en sık tekrar eden kelime frekanslarını belirleyebilmek için Voyant Tools yazılım programı kullanılmıştır. Kelime bulutu incelendiğinde en sık kullanılan kelimenin “sanal” olduğu görülmektedir. Bunu sırası ile “turizm”, “metaverse” ve “dijital” kelimeleri takip etmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, otel işletmeleri Metaverse’ü tanıtım için kullanabilir, turist rehberleri macera gerektiren alanlarda bu teknolojiden faydalanabilir ve yiyecek-içecek işletmeleri restoranlarda yemeği tanıtmak için menülerde kullanabilir. Metaverse teknolojisinin etkilerinin kongre etkinlikleri ile tarihi ve kültürel destinasyonlarda görüleceği düşünülmektedir. Destinasyon yöneticileri, sanal etkinlikler ve festivaller düzenlenerek destinasyonların tanıtımı yapılabilir. Engelliler için ürüne ulaşım sağlayamama durumunda sanal etkinlikler ile gerçeğe yakın bir deneyim sunulabilir.

Kaynakça

  • Akkan, E. ve Bozyiğit, S. (2020). Bir Niş Pazar Olarak Türkiye'deki Vegan Ürünler: Tüketici Bakış Açısından Keşfedici Bir Araştırma 1. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi= Journal of Consumer and Consumption Research, 12(1), s.101-149.
  • Aktaş, E., Taş Gürsoy, İ., & Kurgun, A. (2023). Turizm Sektöründe Metaverse’ün Geleceği: Araç mı, Amaç mı?. International Journal of Contemporary Tourism Research, 7(2), s.143-152.
  • Arasa, D. (2022). Metaverse Tourism – All You Need To Know. usa.inquirer.net/91663/metaverse-tourism adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 14.04.2024.
  • Bhattacherjee, A. (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. University of South Florida.
  • Buhalis, D. ve Karatay, N. (2022). Mixed Reality (MR) for Generation Z in Cultural Heritage Tourism Towards Metaverse. In Information and Communication Technologies İn Tourism 2022: Proceedings of the ENTER 2022 eTourism conference, s.16-27. Springer International Publishing.
  • Buhalis, D., Lin, M. S. ve Leung, D. (2022). Metaverse as a Driver for Customer Experience and Value Co- Creation: Implications for Hospitality and Tourism Management and Marketing. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(2), s.701-716.
  • Buhalis, D., Leung, D. ve Lin, M. (2023). Metaverse as a Disruptive Technology Revolutionising Tourism Management and Marketing. Tourism Management, 97.
  • Chen, C., & Yao, M. Z. (2022). Strategic use of immersive media and narrative message in virtual marketing: Understanding the roles of telepresence and transportation. Psychology & marketing, 39(3), 524-542.
  • Chen, S., Chan, I. C. C., Xu, S., Law, R., & Zhang, M. (2023). Metaverse in tourism: drivers and hindrances from stakeholders’ perspective. Journal of Travel & Tourism Marketing, 40(2), 169-184.
  • Chen, Z. (2023). Beyond Reality: Examining the Opportunities and Challenges of Cross-Border Integration Between Metaverse and Hospitality Industries. Journal of Hospitality Marketing & Management, 32(7), s.967-980.
  • Chen, Z. (2024). Beyond Boundaries: Exploring the Metaverse in Tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management.
  • Cuomo, M. T., Tortora, D., Foroudi, P., Giordano, A., Festa, G. ve Metallo, G. (2021). Digital Transformation and Tourist Experience Co-Design: Big Social Data for Planning Cultural Tourism. Technological Forecasting and Social Change, 162, 120345.
  • Çilesiz, E., & Aydın, N. (2022). Metaverse ve Turizm: Kavramsal Bir Yaklaşım. Journal of academic tourism studies, 3(1), s.32-44.
  • Dionisio, J. D. N., Iii, W. G. B. ve Gilbert, R. (2013). 3D Virtual Worlds and the Metaverse: Current Status and Future Possibilities. ACM computing surveys (CSUR), 45(3), s.1-38.
  • Duran, G., Kanıgür, S., & Hassan, A. (2022). Gri Gergedan Metaforu Bağlamında Metaverse'ün Turizm Sektörü Açısından İncelenmesi. Journal of New Tourism Trends, 3(2), s.160-176.
  • Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Wang, Y., Alalwan, A. A., Ahn, S. J., Balakrishnan, J., ... ve Wirtz, J. (2023). Metaverse Marketing: How the Metaverse Will Shape the Future of Consumer Research and Practice. Psychology & Marketing, 40(4), s.750-776.
  • Ercan, F. (2022). Metaverse Teknolojisinin Gelecekte Turizm Sektörüne Olası Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), s.1063-1092.
  • Fazio, G., Fricano, S., Iannolino, S., & Pirrone, C. (2023). Metaverse and tourism development: issues and opportunities in stakeholders’ perception. Information Technology & Tourism, 25(4), 507-528.
  • Feng, X. G. ve Cheng, X. (2022). Cultural Travel Meta Universe: Evolutionary Path and Industrial Logic. Shanghai Journal of Economics, 7, s.70-83.
  • Filipova, I. A. (2023). Metaverses: How Their Development Will Affect Workers and Employers. Russian Journal of Labour & Law. Vol. 13, s.45-64
  • Glaser, B. G. ve Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, (U.S.A.) and London: Aldine Transaction.
  • Gloeckler, S. ve Biller-Andorno, N. (2023). Mental Health Services in the Metaverse: Potential and Concerns. Swiss Medical Weekly, 153(4), 40089.
  • Go, H. ve Kang, M. (2023). Metaverse Tourism for Sustainable Tourism Development: Tourism Agenda 2030. Tourism Review, 78(2), s.381-394.
  • Gössling, S. ve Schweiggart, N. (2022). Two Years of COVID-19 and Tourism: What We Learned, and What We Should Have Learned. Journal of Sustainable Tourism, 30(4), s.915-931.
  • Gursoy, D., Malodia, S. ve Dhir, A. (2022). The Metaverse in the Hospitality and Tourism Industry: An Overview of Current Trends and Future Research Directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 31(5), s.527-534.
  • Hadi, R., Melumad, S. ve Park, E. (2023). The Metaverse: A New Digital Frontier for Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 34(1), s.142-166.
  • Kim, J. (2021). Advertising in the metaverse: Research agenda. Journal of Interactive Advertising, 21(3), 141-144.
  • Kit, K. T. (2022). Sustainable engineering paradigm shift in digital architecture, engineering and construction ecology within Metaverse. International Journal of Computer and Information Engineering, 16(4), 112-115.
  • Koo, C., Kwon, J., Chung, N. ve Kim, J. (2023). Metaverse Tourism: Conceptual Framework and Research Propositions. Current Issues in Tourism, 26(20), s.3268-3274.
  • Koohang, A., Nord, J. H., Ooi, K. B., Tan, G. W. H., Al-Emran, M., Aw, E. C. X., ... ve Wong, L. W. (2023). Shaping the Metaverse into Reality: A Holistic Multidisciplinary Understanding of Opportunities, Challenges, and Avenues for Future Investigation. Journal of Computer Information Systems, 63(3), s.735-765.
  • Lin, Y., Gao, Z., Du, H., Niyato, D., Kang, J., Deng, R. ve Shen, X. S. (2023). A Unified Blockchain-Semantic Framework for Wireless Edge Intelligence Enabled Web 3.0. IEEE Wireless Communications.
  • Liu, H. ve Park, K. S. (2024). Exploring the Impact of Metaverse Tourism Experiences on Actual Visit Intentions: An Integrated Model of Presence, the Technology Acceptance Model, and The Theory of Planned Behavior. International Journal of Tourism Research, 26(1), e2616.
  • Lune, H. ve Berg, B. L. (2017). Qualitative Research Methods for The Social Sciences. Pearson.
  • Metaverse Market (2024). Metaverse Market- Size, Growth, Report & Analysis. https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/metaverse-market-166893905.html adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 15.04.2024.
  • Mihalic, T. (2024). Metaversal Sustainability: Conceptualisation Within the Sustainable Tourism Paradigm. Tourism Review. (ahead-of-print).
  • Özdemir Uçgun, G. ve Şahin, S. Z. (2023). How Does Metaverse Affect the Tourism Industry? Current Practices and Future Forecasts. Current Issues in Tourism, 27(17), s.1-15.
  • Paçacı, Ö. Ü. M. ve Ceyhan Bor, S. (2024). Yeni Dönem Girişimciliği: Metaverse Girişimcilik. Yönetim ve Organizasyon Çalışmaları Güncel ve Gelecek Odaklı Bağlam, 44.
  • Papamichael, I., Pappas, G., Siegel, J. E., Inglezakis, V. J., Demetriou, G., Zorpas, A. A. ve Hadjisavvas, C. (2023). Metaverse and Circular Economy. Waste Management & Research, 41(9), s.1393-1398.
  • Paquin, V., Ferrari, M., Sekhon, H. ve Rej, S. (2023). Time to Think “Meta”: A Critical Viewpoint on The Risks and Benefits of Virtual Worlds for Mental Health. JMIR Serious Games, 11, e43388.
  • Periyasamy, A. P. ve Periyasami, S. (2023). Rise of Digital Fashion and Metaverse: Influence on Sustainability. Digital Economy and Sustainable Development, 1(1), 16.
  • Sakyi, K., Musona, D. ve Mweshi, G. (2020). Research Methods and Methodology. Advances in Social Sciences. Research Journal, 7, s.296-302.
  • Serçek, S. ve Korkmaz, M. (2023). Turizm Sektöründe Metaverse’ün Kullanımına İlişkin Sistematik Bir Literatür Çalışması. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 6(5), s.701-721.
  • Song, C., Shin, S. Y., ve Shin, K. S. (2023). Exploring the Key Characteristics and Theoretical Framework for Research on the Metaverse. Applied Sciences, 13(13), 7628.
  • Tayfun, A., Silik, C. E., Şimşek, E. ve Dülger, A. S. (2022). Metaverse: Turizm İçin Bir Fırsat Mı? Yoksa Bir Tehdit Mi? (Metaverse: An Opportunity for Tourism? Or is it a Threat?). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 10(2), s.818-836.
  • Tsai, S. P. (2024). Investigating metaverse marketing for travel and tourism. Journal of Vacation Marketing, 30(3), 479-488.
  • Ülger, Y. T. ve Ülger, H. T. (2023). Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), s.111-124.
  • Üstüner, M., & Dilek, S. E. (2024). Turizm ve Teknoloji İlişkisi: Uluslararası Turizm Dergilerindeki Makalelere Yönelik Bibliyometrik Bir Değerlendirme. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 7(1), s.36-50.
  • Queiroz, M. M., Wamba, S. F., Pereira, S. C. F. ve Jabbour, C. J. C. (2023). The Metaverse as A Breakthrough for Operations and Supply Chain Management: Implications and Call for Action. International Journal of Operations & Production Management, 43(10), s.1539-1553.
  • Wang, S. ve Wang, W. (2023). A Review of the Application of Digital Identity in the Metaverse. Security and Safety, 2, 2023009.
  • Wei, W. (2024). A Buzzword, A Phase or the Next Chapter for the Internet? The Status and Possibilities of the Metaverse for Tourism. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 7(1), s.602-625.
  • Wong, L. W., Tan, G. W. H., Ooi, K. B. ve Dwivedi, Y. K. (2023). Metaverse in Hospitality and Tourism: A Critical Reflection. International Journal of Contemporary Hospitality Management, (ahead-of-print).
  • Yılmaz, M. ve Karamustafa, K. (2022). Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları ve Turizm (Augmented Reality Applications and Tourism). Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(3), s.399-422.
  • Zhang, J. ve Quoquab, F. (2023). Metaverse in the Urban Destinations in China: Some Insights for the Tourism Players. International Journal of Tourism Cities, 9(4), s.1016-1024.
  • Zhou, C. (2019). Research on Development Mode of Intelligent Rural Tourism Under Digital Background. Informatica, 43(3). s.337-341.

Reflections of the Metaverse on Tourism: A Stakeholder Perspective

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 895 - 910, 30.11.2024
https://doi.org/10.11616/asbi.1516314

Öz

This study aims to reveal the impact of the Metaverse on the tourism industry from the perspective of tourism stakeholders. More specifically, this study aims to investigate how stakeholders in the tourism industry evaluate the concept of Metaverse and how they think Metaverse technology can have an impact on the tourism industry. This study has the characteristics of exploratory research, one of the qualitative research methods. For this reason, the study used a purposive sampling method, and a semi-structured interview form was used with 18 participants. Within the scope of the research, Voyant Tools software program was used to determine the most frequently repeated word frequencies from the data obtained from the participants. When the word cloud is analyzed, it is seen that the most commonly used word is “virtual.” This was followed by the words “tourism,” “metaverse,” and “digital.” According to the study’s findings, hotel businesses can use Metaverse for promotion; tourist guides can benefit from this technology in areas that require adventure, and food and beverage businesses can use it in menus to promote food in restaurants. It is thought that the effects of Metaverse technology will be seen in congress events and historical and cultural destinations. Destination managers can promote destinations by organizing virtual events and festivals. In case of inability to access the product for people with disabilities, a realistic experience can be offered with virtual events.

Kaynakça

  • Akkan, E. ve Bozyiğit, S. (2020). Bir Niş Pazar Olarak Türkiye'deki Vegan Ürünler: Tüketici Bakış Açısından Keşfedici Bir Araştırma 1. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi= Journal of Consumer and Consumption Research, 12(1), s.101-149.
  • Aktaş, E., Taş Gürsoy, İ., & Kurgun, A. (2023). Turizm Sektöründe Metaverse’ün Geleceği: Araç mı, Amaç mı?. International Journal of Contemporary Tourism Research, 7(2), s.143-152.
  • Arasa, D. (2022). Metaverse Tourism – All You Need To Know. usa.inquirer.net/91663/metaverse-tourism adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 14.04.2024.
  • Bhattacherjee, A. (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. University of South Florida.
  • Buhalis, D. ve Karatay, N. (2022). Mixed Reality (MR) for Generation Z in Cultural Heritage Tourism Towards Metaverse. In Information and Communication Technologies İn Tourism 2022: Proceedings of the ENTER 2022 eTourism conference, s.16-27. Springer International Publishing.
  • Buhalis, D., Lin, M. S. ve Leung, D. (2022). Metaverse as a Driver for Customer Experience and Value Co- Creation: Implications for Hospitality and Tourism Management and Marketing. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(2), s.701-716.
  • Buhalis, D., Leung, D. ve Lin, M. (2023). Metaverse as a Disruptive Technology Revolutionising Tourism Management and Marketing. Tourism Management, 97.
  • Chen, C., & Yao, M. Z. (2022). Strategic use of immersive media and narrative message in virtual marketing: Understanding the roles of telepresence and transportation. Psychology & marketing, 39(3), 524-542.
  • Chen, S., Chan, I. C. C., Xu, S., Law, R., & Zhang, M. (2023). Metaverse in tourism: drivers and hindrances from stakeholders’ perspective. Journal of Travel & Tourism Marketing, 40(2), 169-184.
  • Chen, Z. (2023). Beyond Reality: Examining the Opportunities and Challenges of Cross-Border Integration Between Metaverse and Hospitality Industries. Journal of Hospitality Marketing & Management, 32(7), s.967-980.
  • Chen, Z. (2024). Beyond Boundaries: Exploring the Metaverse in Tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management.
  • Cuomo, M. T., Tortora, D., Foroudi, P., Giordano, A., Festa, G. ve Metallo, G. (2021). Digital Transformation and Tourist Experience Co-Design: Big Social Data for Planning Cultural Tourism. Technological Forecasting and Social Change, 162, 120345.
  • Çilesiz, E., & Aydın, N. (2022). Metaverse ve Turizm: Kavramsal Bir Yaklaşım. Journal of academic tourism studies, 3(1), s.32-44.
  • Dionisio, J. D. N., Iii, W. G. B. ve Gilbert, R. (2013). 3D Virtual Worlds and the Metaverse: Current Status and Future Possibilities. ACM computing surveys (CSUR), 45(3), s.1-38.
  • Duran, G., Kanıgür, S., & Hassan, A. (2022). Gri Gergedan Metaforu Bağlamında Metaverse'ün Turizm Sektörü Açısından İncelenmesi. Journal of New Tourism Trends, 3(2), s.160-176.
  • Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Wang, Y., Alalwan, A. A., Ahn, S. J., Balakrishnan, J., ... ve Wirtz, J. (2023). Metaverse Marketing: How the Metaverse Will Shape the Future of Consumer Research and Practice. Psychology & Marketing, 40(4), s.750-776.
  • Ercan, F. (2022). Metaverse Teknolojisinin Gelecekte Turizm Sektörüne Olası Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(4), s.1063-1092.
  • Fazio, G., Fricano, S., Iannolino, S., & Pirrone, C. (2023). Metaverse and tourism development: issues and opportunities in stakeholders’ perception. Information Technology & Tourism, 25(4), 507-528.
  • Feng, X. G. ve Cheng, X. (2022). Cultural Travel Meta Universe: Evolutionary Path and Industrial Logic. Shanghai Journal of Economics, 7, s.70-83.
  • Filipova, I. A. (2023). Metaverses: How Their Development Will Affect Workers and Employers. Russian Journal of Labour & Law. Vol. 13, s.45-64
  • Glaser, B. G. ve Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research, (U.S.A.) and London: Aldine Transaction.
  • Gloeckler, S. ve Biller-Andorno, N. (2023). Mental Health Services in the Metaverse: Potential and Concerns. Swiss Medical Weekly, 153(4), 40089.
  • Go, H. ve Kang, M. (2023). Metaverse Tourism for Sustainable Tourism Development: Tourism Agenda 2030. Tourism Review, 78(2), s.381-394.
  • Gössling, S. ve Schweiggart, N. (2022). Two Years of COVID-19 and Tourism: What We Learned, and What We Should Have Learned. Journal of Sustainable Tourism, 30(4), s.915-931.
  • Gursoy, D., Malodia, S. ve Dhir, A. (2022). The Metaverse in the Hospitality and Tourism Industry: An Overview of Current Trends and Future Research Directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 31(5), s.527-534.
  • Hadi, R., Melumad, S. ve Park, E. (2023). The Metaverse: A New Digital Frontier for Consumer Behavior. Journal of Consumer Psychology, 34(1), s.142-166.
  • Kim, J. (2021). Advertising in the metaverse: Research agenda. Journal of Interactive Advertising, 21(3), 141-144.
  • Kit, K. T. (2022). Sustainable engineering paradigm shift in digital architecture, engineering and construction ecology within Metaverse. International Journal of Computer and Information Engineering, 16(4), 112-115.
  • Koo, C., Kwon, J., Chung, N. ve Kim, J. (2023). Metaverse Tourism: Conceptual Framework and Research Propositions. Current Issues in Tourism, 26(20), s.3268-3274.
  • Koohang, A., Nord, J. H., Ooi, K. B., Tan, G. W. H., Al-Emran, M., Aw, E. C. X., ... ve Wong, L. W. (2023). Shaping the Metaverse into Reality: A Holistic Multidisciplinary Understanding of Opportunities, Challenges, and Avenues for Future Investigation. Journal of Computer Information Systems, 63(3), s.735-765.
  • Lin, Y., Gao, Z., Du, H., Niyato, D., Kang, J., Deng, R. ve Shen, X. S. (2023). A Unified Blockchain-Semantic Framework for Wireless Edge Intelligence Enabled Web 3.0. IEEE Wireless Communications.
  • Liu, H. ve Park, K. S. (2024). Exploring the Impact of Metaverse Tourism Experiences on Actual Visit Intentions: An Integrated Model of Presence, the Technology Acceptance Model, and The Theory of Planned Behavior. International Journal of Tourism Research, 26(1), e2616.
  • Lune, H. ve Berg, B. L. (2017). Qualitative Research Methods for The Social Sciences. Pearson.
  • Metaverse Market (2024). Metaverse Market- Size, Growth, Report & Analysis. https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/metaverse-market-166893905.html adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 15.04.2024.
  • Mihalic, T. (2024). Metaversal Sustainability: Conceptualisation Within the Sustainable Tourism Paradigm. Tourism Review. (ahead-of-print).
  • Özdemir Uçgun, G. ve Şahin, S. Z. (2023). How Does Metaverse Affect the Tourism Industry? Current Practices and Future Forecasts. Current Issues in Tourism, 27(17), s.1-15.
  • Paçacı, Ö. Ü. M. ve Ceyhan Bor, S. (2024). Yeni Dönem Girişimciliği: Metaverse Girişimcilik. Yönetim ve Organizasyon Çalışmaları Güncel ve Gelecek Odaklı Bağlam, 44.
  • Papamichael, I., Pappas, G., Siegel, J. E., Inglezakis, V. J., Demetriou, G., Zorpas, A. A. ve Hadjisavvas, C. (2023). Metaverse and Circular Economy. Waste Management & Research, 41(9), s.1393-1398.
  • Paquin, V., Ferrari, M., Sekhon, H. ve Rej, S. (2023). Time to Think “Meta”: A Critical Viewpoint on The Risks and Benefits of Virtual Worlds for Mental Health. JMIR Serious Games, 11, e43388.
  • Periyasamy, A. P. ve Periyasami, S. (2023). Rise of Digital Fashion and Metaverse: Influence on Sustainability. Digital Economy and Sustainable Development, 1(1), 16.
  • Sakyi, K., Musona, D. ve Mweshi, G. (2020). Research Methods and Methodology. Advances in Social Sciences. Research Journal, 7, s.296-302.
  • Serçek, S. ve Korkmaz, M. (2023). Turizm Sektöründe Metaverse’ün Kullanımına İlişkin Sistematik Bir Literatür Çalışması. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 6(5), s.701-721.
  • Song, C., Shin, S. Y., ve Shin, K. S. (2023). Exploring the Key Characteristics and Theoretical Framework for Research on the Metaverse. Applied Sciences, 13(13), 7628.
  • Tayfun, A., Silik, C. E., Şimşek, E. ve Dülger, A. S. (2022). Metaverse: Turizm İçin Bir Fırsat Mı? Yoksa Bir Tehdit Mi? (Metaverse: An Opportunity for Tourism? Or is it a Threat?). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 10(2), s.818-836.
  • Tsai, S. P. (2024). Investigating metaverse marketing for travel and tourism. Journal of Vacation Marketing, 30(3), 479-488.
  • Ülger, Y. T. ve Ülger, H. T. (2023). Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), s.111-124.
  • Üstüner, M., & Dilek, S. E. (2024). Turizm ve Teknoloji İlişkisi: Uluslararası Turizm Dergilerindeki Makalelere Yönelik Bibliyometrik Bir Değerlendirme. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 7(1), s.36-50.
  • Queiroz, M. M., Wamba, S. F., Pereira, S. C. F. ve Jabbour, C. J. C. (2023). The Metaverse as A Breakthrough for Operations and Supply Chain Management: Implications and Call for Action. International Journal of Operations & Production Management, 43(10), s.1539-1553.
  • Wang, S. ve Wang, W. (2023). A Review of the Application of Digital Identity in the Metaverse. Security and Safety, 2, 2023009.
  • Wei, W. (2024). A Buzzword, A Phase or the Next Chapter for the Internet? The Status and Possibilities of the Metaverse for Tourism. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 7(1), s.602-625.
  • Wong, L. W., Tan, G. W. H., Ooi, K. B. ve Dwivedi, Y. K. (2023). Metaverse in Hospitality and Tourism: A Critical Reflection. International Journal of Contemporary Hospitality Management, (ahead-of-print).
  • Yılmaz, M. ve Karamustafa, K. (2022). Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları ve Turizm (Augmented Reality Applications and Tourism). Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(3), s.399-422.
  • Zhang, J. ve Quoquab, F. (2023). Metaverse in the Urban Destinations in China: Some Insights for the Tourism Players. International Journal of Tourism Cities, 9(4), s.1016-1024.
  • Zhou, C. (2019). Research on Development Mode of Intelligent Rural Tourism Under Digital Background. Informatica, 43(3). s.337-341.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm Pazarlaması
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Aslan 0000-0003-4394-4573

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 15 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 27 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aslan, A. (2024). Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 895-910. https://doi.org/10.11616/asbi.1516314
AMA Aslan A. Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi. ASBİ. Kasım 2024;24(3):895-910. doi:10.11616/asbi.1516314
Chicago Aslan, Ahmet. “Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 24, sy. 3 (Kasım 2024): 895-910. https://doi.org/10.11616/asbi.1516314.
EndNote Aslan A (01 Kasım 2024) Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 24 3 895–910.
IEEE A. Aslan, “Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi”, ASBİ, c. 24, sy. 3, ss. 895–910, 2024, doi: 10.11616/asbi.1516314.
ISNAD Aslan, Ahmet. “Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 24/3 (Kasım 2024), 895-910. https://doi.org/10.11616/asbi.1516314.
JAMA Aslan A. Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi. ASBİ. 2024;24:895–910.
MLA Aslan, Ahmet. “Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, c. 24, sy. 3, 2024, ss. 895-10, doi:10.11616/asbi.1516314.
Vancouver Aslan A. Metaverse’ün Turizme Yansımaları: Paydaş Perspektifi. ASBİ. 2024;24(3):895-910.