Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Türkiye – Çekya Örneği

Year 2022, , 398 - 407, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1141363

Abstract

Bu çalışma, Türkiye ve Çekya’daki Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Bu bağlamda, Palacky Üniversitesi ile Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi’nin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümlerinin öğretim programları, benzeyen ve farklılaşan yönler bakımından, müfredatta yer alan dersler incelenerek analiz edilmiştir. Araştırmada, çalışmanın Türkiye ve Çekya ayağını oluşturan programlarındaki mevcut dökümanlar incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, her iki müfredatta yer alan teorik dersler açısından, anatomi, iletişim, İngilizce, hukuk, psikoloji, sporun temelleri, beden eğitimi ve spor tarihi, ilk yardım, beslenme, araştırma yöntemleri gibi konulardaki derslerin benzerliği görülmektedir. Diğer taraftan uygulamalı dersler açısından, cimnastik, takım sporları, atletizm, ritim eğitimi, yüzme, savunma sporları, eğitsel oyunlar, öğretmenlik uygulaması gibi konulardaki derslerin benzerliği ortaya çıkmaktadır. Türkiye’de Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programından mezun olma şartı en az 240 AKTS iken Çekya’da 180 AKTS’dir. Türkiye’deki seçmeli ders sayısı Çekya’daki seçmeli ders sayısından fazlayken, zorunlu derslerin oranları ise Türkiye’de %68,66; Çekya’da ise %60,23 olarak tespit edilmiştir. Diğer taraftan, Türkiye’de Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni adayı bir öğrencinin program müfredatında yer alan derslerin %75,44’ü teorik eğitim ders saatlerinden meydana gelirken, bu oran Çekya’da %51,23 olarak bulunmuştur. Bu noktadan hareketle, teorik ve uygulama ders saatlerinin Çekya’da birbirine çok yakın oranlarda olduğu, ancak Türkiye’de büyük çoğunluğunu teorik ders saatlerinin oluşturduğu söylenebilir. Sonuç olarak, her iki ülkenin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği programlarında yer alan hem seçmeli hem de zorunlu alana özgü bazı temel derslerin benzer ya da farklı isimler altında da olsa içerik, derslerin amaçları ve kazanımları bakımından benzerlik gösterdiği söylenebilir.

References

  • Behestani, M.M. (2016). Bazı İslami Ülkelerde Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştirme: Türkiye, Azerbaycan ve İran Örneği, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Duran, C. (2019). Türkiye ve Finlandiya’da Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştiren Bölümlerin Ders Programları ve Giriş Sınavlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Efe, A.R. (2010). Avusturya ve Türkiye’de Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ve Antrenörlük Eğitimi Müfredatlarının Karşılaştırılması. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Harmandar, D. (2008). Avrupa Birliğine Üye Ülkelerden İngiltere, Yunanistan ve Bulgaristan ile Türkiye’deki Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • İmamlı, H. (2015). Fransa ve Türkiye’nin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştirme Ders Programlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kurkova, P., Scheetz, N. ve Stelzer, J. (2010). “Health and Physical Education as an Important Part of School Curricula: A Comparison of Schools for the Deaf in the Czech Republic and the United States”, American Annals of the Deaf, 155 (1), 78-95.
  • Lee, C.H. (2013). The Knowledge Base for Physical Education Teacher Education (PETE): A Comparative Sudy of University Programmes in England and Korea, PhD thesis, University of Bedfordshire, United Kingdom.
  • MSKÜ, 2021, http://besogr.mu.edu.tr/, Erişim Tarihi: 20.10.2021
  • Quennerstedt, M. (2019). “Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy”, Sport, Education and Society, 24 (6), 611-623.
  • Palacky University (2021). https://stag.upol.cz/, Erişim Tarihi: 20.10.2021
  • Pill, S., Penney, D. ve Swabey, K. (2012). “Rethinking Sport Teaching in Physical Education: A Case Study of Research Based Innovation in Teacher Education”, Australian Journal of Teacher Education, 37 (8), 117-138.
  • Syrmpas, I., Digelidis, N., Watt, A. ve Vicars, M. (2017). “Physical Education Teachers' Experiences And Beliefs of Production and Reproduction Teaching Approaches”, Teaching and Teacher Education, (66), 184-194.
  • Uğraş, S. ve Güllü, M. (2019). “Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümlerinin Yeterliliği ile İlgili Öğretmen Görüşleri”, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 57–65.
  • Varja, E. (2018). The Importance of Quality Physical Education for a Developing Country: Case Study of Physical Education Teacher Training in Tanzania, Master’s Thesis, University of Jyväskylä, Finland.
  • Veloo, A. ve Ali, R. (2016). “Physical Education Teachers Challenges in Implementing School Based Assessment”, International Review of Management and Marketing, , 6 (8), 48-53.
  • Wuest, D. ve Fisette, J.L. (2012). Foundations of Physical Education, Exercise Science and Sport. McGraw Hill, New York.
  • YÖK (2018). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programı. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Yayınları, Ankara, s.2. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Beden_Egitimi_ve_Spor_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf Erişim:24.01.2022)

A Comparative Analysis of Physical Education and Sports Teacher Training Programs: The Case of Turkey – Czechia

Year 2022, , 398 - 407, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1141363

Abstract

This study was conducted to compare the Physical Education and Sports Teacher education programs in Turkey and Czechia. In this context, the curricula of Palacky University and Mugla Sitki Kocman University Physical Education and Sports departments were analyzed and analyzed in terms of similarities and differences in the curriculum. In the research, the existing documents in the programs that make up the Turkey and Czechia part of the study were examined. According to the findings obtained in the research, in terms of theoretical courses in both curricula, it is seen that the courses on subjects such as anatomy, communication, English, law, psychology, basics of sports, physical education and sports history, first aid, nutrition, research methods are similar. On the other hand, in terms of applied courses, the similarity of courses on subjects such as gymnastics, team sports, athletics, rhythm training, swimming, defense sports, educational games, teaching practice emerges. The requirement to graduate from the Physical Education and Sports Teaching program in Turkey is at least 240 ECTS, and 180 ECTS in Czechia. While the number of elective courses in Turkey is higher than the number of elective courses in Czechia, the rate of compulsory courses is 68.66% in Turkey; In Czechia, it was determined as 60.23%. From this point of view, it can be said that the theoretical and practical course hours are very close to each other in Czechia, but the majority of the theoretical course hours in Turkey. As a result, it can be said that some of the basic courses, both elective and compulsory, in the Physical Education and Sports Teaching programs of both countries show similarities in terms of content, objectives and achievements of the courses, even if they are under similar or different names.

References

  • Behestani, M.M. (2016). Bazı İslami Ülkelerde Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştirme: Türkiye, Azerbaycan ve İran Örneği, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Duran, C. (2019). Türkiye ve Finlandiya’da Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştiren Bölümlerin Ders Programları ve Giriş Sınavlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Efe, A.R. (2010). Avusturya ve Türkiye’de Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ve Antrenörlük Eğitimi Müfredatlarının Karşılaştırılması. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Harmandar, D. (2008). Avrupa Birliğine Üye Ülkelerden İngiltere, Yunanistan ve Bulgaristan ile Türkiye’deki Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • İmamlı, H. (2015). Fransa ve Türkiye’nin Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştirme Ders Programlarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kurkova, P., Scheetz, N. ve Stelzer, J. (2010). “Health and Physical Education as an Important Part of School Curricula: A Comparison of Schools for the Deaf in the Czech Republic and the United States”, American Annals of the Deaf, 155 (1), 78-95.
  • Lee, C.H. (2013). The Knowledge Base for Physical Education Teacher Education (PETE): A Comparative Sudy of University Programmes in England and Korea, PhD thesis, University of Bedfordshire, United Kingdom.
  • MSKÜ, 2021, http://besogr.mu.edu.tr/, Erişim Tarihi: 20.10.2021
  • Quennerstedt, M. (2019). “Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy”, Sport, Education and Society, 24 (6), 611-623.
  • Palacky University (2021). https://stag.upol.cz/, Erişim Tarihi: 20.10.2021
  • Pill, S., Penney, D. ve Swabey, K. (2012). “Rethinking Sport Teaching in Physical Education: A Case Study of Research Based Innovation in Teacher Education”, Australian Journal of Teacher Education, 37 (8), 117-138.
  • Syrmpas, I., Digelidis, N., Watt, A. ve Vicars, M. (2017). “Physical Education Teachers' Experiences And Beliefs of Production and Reproduction Teaching Approaches”, Teaching and Teacher Education, (66), 184-194.
  • Uğraş, S. ve Güllü, M. (2019). “Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümlerinin Yeterliliği ile İlgili Öğretmen Görüşleri”, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 57–65.
  • Varja, E. (2018). The Importance of Quality Physical Education for a Developing Country: Case Study of Physical Education Teacher Training in Tanzania, Master’s Thesis, University of Jyväskylä, Finland.
  • Veloo, A. ve Ali, R. (2016). “Physical Education Teachers Challenges in Implementing School Based Assessment”, International Review of Management and Marketing, , 6 (8), 48-53.
  • Wuest, D. ve Fisette, J.L. (2012). Foundations of Physical Education, Exercise Science and Sport. McGraw Hill, New York.
  • YÖK (2018). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Lisans Programı. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Yayınları, Ankara, s.2. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Beden_Egitimi_ve_Spor_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf Erişim:24.01.2022)
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Arşiv
Authors

Ahmet Selçuk Yeşilyurt 0000-0002-8856-6070

Kemal Göral 0000-0001-8030-2276

Publication Date September 28, 2022
Submission Date July 6, 2022
Acceptance Date August 30, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Yeşilyurt, A. S., & Göral, K. (2022). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Türkiye – Çekya Örneği. Mediterranean Journal of Sport Science, 5(3), 398-407. https://doi.org/10.38021/asbid.1141363

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366