Teorik çerçevede ortak özellikleri bulunan sporcu kimliği ve psikolojik performans stratejileri arasındaki ilişkiye yönelik araştırmalar sınırlıdır. Bu doğrultuda yeni bilgilere katkıda bulunma girişimi ile araştırmanın amacı sporcu kimliğinin psikolojik performans stratejileri üzerindeki belirleyici rolünü tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya farklı takım sporu branşlardan (Futbol, Basketbol, Voleybol, Hentbol) profesyonel olarak spor yaşamına devam eden 302 erkek sporcu (yaş=22,18±4,60) gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu, Sporcu Kimliği Ölçeği ve Psikolojik Performans Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. 302 katılımcıdan elde edilen verilerin analizinde ilk olarak normallik testi için çarpıklık basıklık değerleri, Q-Q grafiğinin dağılımları incelenmiş ve verilerin normal dağılıma uygun olduğu belirlenmiştir. Bu aşamadan sonra değişkenler arasında çoklu doğrusal bağlantı problemi olup olmadığı Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi ile incelenmiştir. Araştırma kapsamında ölçeklerin testi birinci ve ikinci düzey Doğrulayıcı Faktör Analizi ile test edildikten sonra, sporcu kimliğinin performans stratejileri üzerindeki yordayıcı rolü YEM analizi kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde, sporcu kimliğinin hedef belirleme, gevşeme, negatif düşünme, imgeleme, harekete geçme, kendinle konuşma ve duygusal kontrol stratejilerini anlamlı düzeyde yordadığı, otomatiklik alt boyutu üzerinde ise herhangi bir etkiye sahip olmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak; yüksek düzeyde sporcu kimliğinin psikolojik performans stratejileri üzerinde etkisinin olduğu ve bu bulgulardan yola çıkarak araştırmacılar tarafından daha etkili psikolojik beceri antrenman programlarının geliştirilebileceği söylenebilir.
Research on the relationship between athlete identity and psychological performance strategies, which have common features in the theoretical framework, is limited. With an attempt to contribute new knowledge in this direction, the aim of the research is to determine the determining role of athlete identity on psychological performance strategies. For this purpose, 302 male athletes ( age=22.18±4.60) who continue their professional sports life from different team sports branches (Football, Basketball, Volleyball, Handball) voluntarily participated in the research. Personal Information Form, Athlete Identity Scale and Psychological Performance Strategies Scale created by the researchers were used as data collection tools in the study. In the analysis of the data obtained from 302 participants, firstly, the skewness and kurtosis values for the normality test, the distributions of the Q-Q graph were examined and it was determined that the data were suitable for the normal distribution. After this stage, whether there is a multicollinearity problem between the variables was examined by Pearson Product Moments Correlation analysis. Within the scope of the research, after testing the scales with first and second level Confirmatory Factor Analysis, the predictive role of athlete identity on performance strategies was examined using SEM analysis. When the findings were examined, it was determined that the identity of the athlete significantly predicted the strategies of goal setting, relaxation, negative thinking, imagery, acting, talking to oneself and emotional control, but it did not have any effect on the automaticity sub-dimension. As a result; It can be said that a high level of athlete identity has an effect on psychological performance strategies and based on these findings, more effective psychological skills training programs can be developed by researchers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology, Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2022 |
Submission Date | August 20, 2022 |
Acceptance Date | September 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .