Bu çalışmanın amacı taekwondo antrenörlerinin iletişim becerileri ile liderlik yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Nicel araştırma modelinin benimsendiği bu çalışmaya 71 erkek 39 kadın olmak üzere toplam 110 antrenör adayı katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak antrenörlerin iletişim becerilerini ölçmek için geçerliliği ve güvenirliliği Korkut (1996) tarafından yapılmış olan “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Antrenörlerin liderlik yönelimlerini belirlemek için ise Bolman ve Deal (1990) tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlama ve geçerlik güvenirliği Dereli’nin (2003) yaptığı “Liderlik Yönelim Ölçeği” ölçeği kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizlerinde, bağımsız grupların karşılaştırılması için parametrik testlerden t testi ve ANOVA kullanılmıştır. İletişim Becerileri Ölçeği ile Liderlik Yönelimleri Ölçeği arasındaki ilişki için pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Yapılan tüm analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Sonuç olarak; cinsiyet değişkeni ile iletişim becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilirken yaş aralığı, katılacağınız kademe, eğitim düzeyi, çalışma durumu ve meslek kategorilerinde istatistiksel olarak anlamlı bir sonuç bulunmamaktadır. Son olarak İletişim Becerileri Ölçeği ile Liderlik Yönelimleri Ölçeği alt boyutları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, Taekwondo antrenör adaylarının iletişim becerileri arttıkça liderlik davranışlarında da pozitif yönde bir artış olduğu ve kadın antrenör adaylarının iletişim becerilerinin erkek adaylara göre daha yüksek olduğu söylenebilir. Katılımcı sayısı arttırılarak farklı spor branşlarında antrenörlerin iletişim becerilerinin ve liderlik yönelimleri incelenebilir. Benzer çalışmalar yapılması önerilebilir.
The aim of this study is the study of the relationship between the communication skills and leadership orientations of taekwondo coaches. A total of 110 coach candidates, including 71 men and 39 women, participated in this study, in which the quantitative research model was adopted. In the study, the "Communication Skills Assessment Scale", whose validity and reliability was conducted by Korkut (1996), was used to measure the communication skills of the coaches as a data collection tool. The “Leadership Orientation Scale” developed by Bolman and Deal (1990) and the Turkish adaptation and validity reliability of Dereli (2003) was used to determine the leadership orientations of the coaches. In the statistical analysis of the data, t-test and ANOVA, which are parametric tests, were used to compare independent groups. Pearson correlation analysis was performed for the relationship between Communication Skills Scale and Leadership Orientations Scale. The significance level was taken as 0.05 in all analyses made. As a result, while a statistically significant difference was found between the gender variable and communication skills, there was no statistically significant result in the age range, level of participation, education level, employment status and occupation categories. Finally, it was determined that there was a moderately significant positive correlation between the Communication Skills Scale and the Leadership Orientations Scale sub-dimensions. As a result, it can be said that as the communication skills of Taekwondo coach candidates increase, there is a positive increase in their leadership behaviors and the communication skills of female coach candidates are higher than male candidates. By increasing the number of participants, communication skills and leadership orientations of coaches in different sports branches can be examined. Similar studies can be recommended.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology, Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2022 |
Submission Date | November 9, 2022 |
Acceptance Date | December 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .