The aim of this study is to examine the attitudes of the students who continue their education at the secondary education level about the PES course in terms of different variances. The sample group of the research; In the province of Adıyaman, in the 2021-2022 academic year, there are 400 volunteer students, 182 girls and 218 boys, who receive education at the secondary education level. The Physical Education and Sports Attitude Scale developed by Güllü and Güçlü (2009) was used as a data collection tool in the research. The analysis of the data is; It was made in SPSS 22.0 program. The significance level (p) of the research data was taken as 0.05, it was accepted for the statistical validity of the data, and the normality distribution was examined. In line with this situation, one-way t-test, ANOVA test and Tukey test were used for analysis. As a result of the study, it was determined that the gender and class level factor were effective in the attitudes of the students towards the PPS course, and the attitudes of the male students and the tenth grade students towards the PPS course were higher. In the study, it was also concluded that students who study at Sports High School, whose father is self-employed and whose mother is a civil servant, have higher attitudes towards Physical Education lesson, and it is recommended that students and their families conduct informative studies on the physical, psychological and social benefits that Physical Education and Sports will provide to the student.
Beden Eğitimi Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğrenci Tutum Physical Education Physical Educationand Sports Lesson Student Attitude
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim seviyesinde öğrenime devam eden öğrencilerin BES dersiyle alakalı tutumlarının farklı varyanslar açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubu; Adıyaman ili 2021-2022 eğitim öğretim yılında ortaöğretim kademesinde eğitim alan, 182’si kız ve 218’i erkek toplam 400 gönüllü öğrencidir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Güllü ve Güçlü (2009) tarafından geliştirilmiş olan Beden Eğitimi ve Spor Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi ise; SPSS 22.0 programında yapılmıştır. Araştırma verilerin Anlamlılık düzeyi (p) 0,05 olarak alınmış, verilerin istatistik geçerliliği için kabul edilmiş olup normallik dağılımına bakılmıştır. Bu durum doğrultusunda analiz için tek yönlü t-testi, ANOVA testi ve Tukey testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda BES dersine dair öğrencilerin tutumlarında cinsiyet ile sınıf seviyesi faktörünün etkili olduğu, erkek öğrencilerin ve onuncu sınıftaki öğrencilerin BES dersine dair tutumlarının daha yüksek çıktığı belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca, Spor Lisesinde okuyan, babasının mesleği serbest meslek, annesinin mesleği memur olan öğrencilerin Beden Eğitimi dersine yönelik tutumlarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmış, öğrencilerin ve ailelerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersinin öğrenciye sağlayacağı, fiziksel, psikolojik, sosyal yararları konusunda bilgilendirici çalışmalar yapılması önerilmiştir.
Beden Eğitimi Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğrenci Tutum Physical Education Physical Educationand Sports Lesson Student Attitude
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2022 |
Submission Date | November 30, 2022 |
Acceptance Date | December 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .