Bu araştırmanın amacı İstanbul ili içerisinde eğitim veren çeşitli Spor Bilimleri Fakültesi ve Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları öğrencilerinin uygulamalı olarak aldıkları seçmeli veya uzmanlık branş derslerinin veriliş şekillerinin Sporda Sosyal Bütünleşme Düzeylerine göre farklılık gösterip göstermediğinin tespit edilmesidir. Bu amaçla çalışmaya İstanbul Topkapı Üniversitesi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, İstanbul Rumeli Üniversitesi ve İstanbul Aydın Üniversitesi, Antrenörlük Eğitimi, Spor Yöneticiliği, Rekreasyon ve Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünde eğitim gören 870 Spor Bilimleri Fakültesi ve Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır.
Araştırmada veriler “kişisel bilgi formu” ve Sosyal Bütünleşme düzeylerini belirlemek için Yılmaz, Karlı ve Yetim tarafından geliştirilen sporun sosyal bütünleşmeye etkisini değerlendiren 7 alt boyutlu Sporda Sosyal Bütünleşme Ölçeği (SSBÖ) veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. İki ana bölümden oluşan ölçeğin birinci bölümde, katılımcıların kişilik özelliklerine ilişkin 18 madde, ikinci bölümde ise katılımcılar açısından sporun sosyal bütünleşmeye etkisini değerlendiren 32 maddelik bir ölçek yer almaktadır.
Elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise T-testi ve Anova analizleri kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki fark p.0,05 anlamlılık düzeyi esas alınarak yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre Erkek öğrencilerin puan ortalamalarının kadın öğrencilerden yüksek olduğu göze çarpmaktadır. Erkek öğrencilerin sporda sosyal bütünleşme düzeyleri yüksek bulunmuştur. Bir diğer sonuç olarak Uygulama derslerini yüz yüze işleyen öğrencilerin sosyal bütünleşme puan ortalamalarının online olarak işleyen öğrencilerden yüksek olduğu göze çarpmaktadır. Uygulama derslerini yüz yüze işleyen öğrencilerin sporda sosyal bütünleşme düzeyleri yüksek bulunmuştur.
The aim of this research is to determine whether the way of giving the elective or speciality branch courses that the students of various Faculties of Sports Sciences and Physical Education and Sports Colleges in Istanbul province differ according to their level of social integration in sport. For this purpose, 870 students from Istanbul Topkapı University, Istanbul Gelişim University, Marmara University, Istanbul Rumeli University and Istanbul Aydın University, who are studying in the departments of Coaching Education, Sports Management, Recreation and Physical Education and Sports Teaching, Faculty of Sport Sciences and School of Physical Education and Sports participated in the study voluntarily.
In the study, "personal information form" and 7 sub-dimensional Social Integration Scale in Sport (SSIS), which evaluates the effect of sport on social integration developed by Yılmaz, Karlı and Yetim to determine the level of social integration, were used as data collection tools. In the first part of the scale consisting of two main parts, there are 18 items related to the personality characteristics of the participants, and in the second part, there is a 32-item scale evaluating the effect of sport on social integration for the participants.
SPSS 25 package programme was used to analyse the data obtained. T-test and Anova analyses were used to analyse the data. The difference between the variables was interpreted based on p.0,05 significance level. According to the findings obtained as a result of the study, it is noticeable that the mean scores of male students are higher than female students. Male students were found to have higher levels of social integration in sports. As another result, it is noteworthy that the mean social integration scores of the students who teach the practice courses face-to-face are higher than the students who teach online. The social integration levels of the students who taught the application courses face-to-face were found to be high in sports.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | October 24, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 15, 2023 |
Acceptance Date | October 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .