E-spor endüstrisi son yıllarda hızlı bir büyüme göstermekte ve bu endüstride kariyer yapan birey sayısı her geçen gün artmaktadır. Geleneksel sporların aksine e-spor dijital bir dünya üzerine kurulu olduğu ve sporun farklı bir alanında yer aldığı için, paydaşlarına sunduğu birbirinden farklı, keşfedilmeyi bekleyen kariyer fırsatlarına sahiptir. Dolayısıyla e-sporda kariyer alanlarına, fırsatlarına ve tehditlerine ilişkin sınırların belirlenmesi e-sporun sürdürülebilirliği açısından önemlidir. Bu bağlamda bu araştırmada e-sporda mevcut kariyer alanlarını ve fırsatlarını incelemek, e-sporda kariyer sürecini olumsuz yönde etkileyen ve tehdit eden faktörleri ortaya koymak üzere literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında yapılan literatür taraması sonucu e-sporda başlıca kariyer alanlarının; takım sahipliği-koçluğu ve mentorluk, yayıncılık-sunuculuk, analistlik, sosyal medya-içerik üreticiliği, yöneticilik-hakemlik, oyun ve yazılım geliştiriciliği, organizatörlük ve pazarlama olduğu söylenebilmektedir. E-sporda kariyer sürecini tehdit eden ve olumsuz yönde etkileyen etkenler ise; e-spora ilişkin karşıt görüşler, yetersiz finansman ve sponsorluk, oyuncu haklarına dair hukuki sorunlar, yetersiz ağ alt yapıları, fiziksel ve mental sağlık problemleri, e-spor oyunlarının sıklıkla güncellenmesi, e-doping, e-hile ve kumar, ailenin ve sosyal çevrenin e-spora yönelik ön yargıları şeklinde sıralanabilir.
-
-
-
The e-sports industry has been growing rapidly in recent years and the number of individuals making a career in this industry is increasing day by day. Contrary to traditional sports, e-sports is based on a digital world and is in a different field of sports, so it offers different career opportunities to its stakeholders, waiting to be explored. Therefore, determining the boundaries of career fields, opportunities and threats in e-sports is important for the sustainability of e-sports. In this context, in this study, a literature review was conducted to examine the existing career fields and opportunities in e-sports, and to reveal the factors that negatively affect and threaten the career process in e-sports. As a result of the literature review conducted within the scope of the research, it can be said that the main career fields in e-sports are team ownership-coaching and mentoring, streaming-presenting, analyst, social media-content creation, management- refereeing, game and software development, organization and marketing. The factors that threaten and negatively affect the career process in e-sports are; opposing views on e-sports, insufficient funding and sponsorship, legal problems with player rights, inadequate network infrastructures, physical and mental health problems, frequent updating of e-sports games, e-doping, e-cheating and gambling and prejudices of family and social environment towards e-sports can be listed.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | October 23, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 28, 2023 |
Acceptance Date | October 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .