This study was conducted in order to examine the opinions of students studying in the field of sports sciences at state universities about the effects of globalization in sports sciences with various variables. The questionnaire used to collect data in the research consists of a personal information form and the Scale of Sports Science Students' Views on the Effects of Globalization. In the analysis of the data, descriptive statistics, normality tests, independent groups t test, one-way analysis of variance (ANOVA), Levene test for homogeneity of variances, Scheffe, Tamhane “T2 tests for pairwise comparisons and Spearman correlation analysis for relationship analysis were used. In addition, point biserial correlation analysis was also used. In the findings; In the independent groups conducted with the gender variable, it was determined that there was significant differentiation only in the "Learning and Teaching Process" sub-dimension of the scale of views on the effects of globalization in sports sciences. In the female students’ views”, it is seen that they have a higher average. In the analysis of variance with the class variable, it was seen that there was a significant difference in the "Management" and "Technology" sub-dimensions, while there “was no significant difference in the "Learning and Teaching Process" sub-dimension. There is a statistically significant difference between” students' satisfaction levels with the effects of globalization and the mean scores they received from the scale sub-dimensions in general and in all sub-dimensions of the scale. With Spearman correlation analysis, positive but weak significant relationships were found between personal income and scale sub-dimensions. Point biserial correlation analysis, students’ views in the (low &high socioeconomic level) groups explained 38.19% of the change in the total score. It is thought that the studies to be carried out for individuals in different universities, sports education institutions and other areas of the sports sector will contribute more broadly to this discussion.
Bu çalışma devlet üniversiteleri spor bilimleri alanında eğitim alan öğrencilerin spor bilimlerinde küreselleşmenin etkilerine yönelik görüşlerinin çeşitli değişkenler ile incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada veri toplamak için kullanılan anket, kişisel bilgi formu ve Spor Bilimleri Öğrencilerinin Küreselleşmenin Etkilerine Yönelik Görüşleri Ölçeğinden oluşmaktadır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler, normallik testleri, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), varyansların homojenliği için Levene testi, ikili karşılaştırmalarda Scheffe, Tamhane T2 testleri ve ilişki analizi için Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Ayrıca, nokta çift serili korelasyon analizinden de faydalanılmıştır. Bulgularda; cinsiyet değişkeni ile yapılan bağımsız gruplar t testinde, spor bilimlerinde küreselleşmenin etkilerine yönelik görüşler ölçeğinin sadece “Öğrenme ve Öğretme Süreci” alt boyutunda anlamlı farklılaşma olduğu belirlenmiştir. Kadın öğrencilerin görüşlerinde, daha yüksek ortalamaya sahip olduğu görülmektedir. Sınıf değişkeni ile yapılan varyans analizinde, “Yönetim” ve “Teknoloji” alt boyutlarında anlamlı farklılık görülürken, “Öğrenme ve Öğretme Süreci” alt boyutunda anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin küreselleşme etkilerinden memnuniyet düzeyleri ile ölçek alt boyutlarından aldıkları puan ortalamaları arasında, genelde ve ölçeğin tüm alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık vardır. Spearman korelasyon analizi ile kişisel gelir ve ölçek alt boyutları arasında pozitif fakat zayıf anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Nokta çift serili korelasyon analizi, (düşük- yüksek sosyoekonomik düzey) gruplardaki öğrenci görüşleri, toplam puandaki değişimin %38,19’unu açıkladığını göstermektedir. Farklı üniversiteler, spor eğitim kurumları ve spor sektörünün diğer alanlarındaki bireylere yönelik yapılacak çalışmaların, bu tartışmaya daha geniş katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | October 9, 2023 |
Acceptance Date | October 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .