This research aimed to examine the relationship between high school students' values regarding physical education and sports lessons and some demographic characteristics (gender, age, club license, being in the school team). High school students who continue their education in high schools belonging to the Ministry of National Education participated in our study voluntarily. The sample of the research is composed of high school students who are continuing their high school education in Diyarbakır province in the 2023-2024 academic year and are determined by the easily accessible sampling method. A total of 424 students, 213 girls and 211 boys, participated in our study on a voluntary basis. To collect data in our research, in 2022 Yücekaya M.A. developed by et al. "Physical Education and Sports Lesson High School Values Scale" was used. As a result of the normality test, it was determined that the data was distributed normally and parametric tests were applied. As a result of the analysis, it was determined that the value levels of high school students towards physical education and sports lesson were very high in the total scale and all sub-dimensions. It has been determined that the highest mean in the physical education and sports lesson high school value scale sub-dimensions is "Sportsmanship" and the lowest mean is in the "Respect" sub-dimension.
Bu araştırma, lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değerleri ile bazı demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, kulüp lisansı, okul takımında yer alma) arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Çalışmamıza Milli Eğitim Bakanlığına ait liselerde eğitim öğretim hayatına devam eden lise öğrencileri gönüllü katılım sağlamışlardır. Araştırmanın örneklemini ise Diyarbakır ilinde 2023-2024 eğitim öğretim yılında lise öğrenimine devam eden ve kolaylıkla ulaşılabilen örneklem yöntemi ile belirlenen lise öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmamıza 213 kız, 211 erkek toplam 424 öğrenci gönüllülük esasına dayalı olarak dahil olmuşlardır. Araştırmamızda veri toplamak için Yücekaya M.A. ve diğerleri tarafından 2022’de geliştirilen ‘’Beden Eğitimi ve Spor Dersi Lise Değerler Ölçeği’’ kullanılmıştır. Yapılan normallik sınaması sonucunda verilerin normal dağıldığı tespit edilmiş ve parametrik testler uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik değer düzeylerinin ölçek toplamı ile tüm alt boyutlarında çok yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Beden eğitimi ve spor dersi lise değer ölçeği alt boyutlarında en yüksek ortalamasının ‘’Sportmenlik’’ en düşük ortalamanın ise ‘’Saygı’’ alt boyutunda olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | October 11, 2023 |
Acceptance Date | October 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .