This research aims to examine the psychological well-being levels and self-efficacy levels of volleyball coaches in terms of different variables and to determine the relationship between these two variables. The sample group of this research consisted of a total of 210 volleyball coaches, 72 female and 138 male. Survey model was used in the research. Along with the Personal Information form, the Psychological Well-Being Scale and Coach Efficacy Scale-II were used as data collection tools. The data obtained as a result of the research were analyzed in the SPSS.22 package program. In the data analysis process, descriptive statistics, t-test for independent groups in pairwise group comparisons, one-way analysis of variance ANOVA in comparing multiple groups, and pearson correlation test were applied to examine the relationship between self-efficacy and psychological well-being. Additionally, Post-Hoc tests were used to determine the direction of the difference between groups. According to the findings of the research, it was determined that the psychological well-being and self-efficacy levels of volleyball coaches were above the medium level. It has been observed that the psychological well-being levels of volleyball coaches do not differ according to gender, age, coaching level and education level variables, but they do differ according to the income level variable. It was observed that the self-efficacy levels of volleyball coaches did not differ according to gender, age, coaching level, income level and education level variables. As a result, it was determined that there was a weak and positive relationship between teachers' psychological well-being levels and self-efficacy levels.
Bu araştırmada voleybol antrenörlerinin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile öz yeterlik düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenerek bu iki değişken arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu araştırmanın örneklem grubunu 72 kadın, 138 erkek olmak üzere toplam 210 voleybol antrenörü oluşturmuştur. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi formu ile birlikte, Psikolojik İyi-Oluş Ölçeği ve Antrenör Yeterlilik Ölçeği-II kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS.22 paket programında analiz edilmiştir. Verilerin analizi işleminde betimleyici istatistikler, ikili grup karşılaştırmalarında bağımsız gruplar için t testi, çoklu grupları karşılaştırmada tek yönlü varyans analizi ANOVA, öz yeterlik ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkiyi incelemek için pearson korelasyon testi uygulanmıştır. Ayrıca gruplar arasındaki farkın yönünü belirlemek için Post-Hoc testleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre voleybol antrenörlerinin psikolojik iyi oluş ve öz yeterlik düzeylerinin orta seviyenin üstünde olduğu belirlenmiştir. Voleybol antrenörlerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin cinsiyet, yaş, antrenörlük kademesi ve eğitim durumu değişkenlerine göre farklılaşmadığı ancak gelir durumu değişkenine göre farklılaştığı gözlenmiştir. Voleybol antrenörlerinin öz yeterlik düzeylerinin cinsiyet, yaş, antrenörlük kademesi, gelir durumu ve eğitim durumu değişkenlerine göre farklılaşmadığı gözlenmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeyleri ile öz yeterlik düzeyleri arasında zayıf düzeyde ve pozitif yönlü ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | October 11, 2023 |
Acceptance Date | October 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .