Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Branş Öğretmenlerinin Liderlik Kültürlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 14, 28.06.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.685193

Abstract

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin öğretmen liderliği kültürlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmaya; İngilizce Öğretmenliği, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği Matematik Öğretmenliği branşlarında öğretmenlik yapan tesadüfü yöntem ile seçilmiş 800 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Öğretmen Liderliği Kültürü Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı ile istatistiksel analizleri yapılmıştır. Adaylara ilişkin kişisel bilgiler ve envanter toplam puanları ve faktör puanları frekans (f) ve yüzde (%) değerleri tespit edilerek verilmiştir. Ölçeklerden elde edilen puanların arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmek için cinsiyetlerine kademelerine ve eğitim durumlarına göre karşılaştırmalarda Bağımsız T test istatistiği uygulanırken, yaş, kıdem, branşlarına göre karşılaştırmalarda ise Tek yönlü varyans analizi test istatistiği uygulanmıştır. Öğretmenlerin branş değişkeni incelendiğinde destekleyici çalışma ortamı alt boyutunda İngilizce öğretmenleri ile Beden eğitimi öğretmenleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öte yandan cinsiyet, yaş, kıdem, kademe ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılık tespit edilememiştir.
Sonuç olarak tüm branşlardaki öğretmenlerin liderlik vasıflarına sahip olması gerektiği ve lider öğretmenlerin eğitim kalitemizi arttıracağı bu sebeplerden dolayı da gerek hizmet öncesi gerekse hizmet içi eğitimlerin liderlik eğitimlerinin verilmesinin önemli olacağı düşünülmektedir.

References

  • Bakioğlu, A. (1998). Lider öğretmen. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 10, 11-19
  • Kurt B. (2013), İlkokul ve Ortaokul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Davranışlarının Öğretmen Motivasyonuna Etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Battal, N. (2003). Cumhuriyet Üniversitesi’nin Açılışında Yaptığı Konuşma, Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi Sivas, ss.13-14.
  • Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: Pegem Yayınları, s.41. 9
  • Can, N. (2009). Öğretmenlerin Sınıfta ve Okulda Liderlik Davranışları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 385-399.
  • Cobb, V. L. (1999). An international comparison of teacher education. Eric Digests: http://www.ericdigests.org/2000-3/teacher.htm - Erişim tarihi: 13 Ocak 2016.
  • Çiçek Sağlam, A. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69
  • Danielson, C. (2006). Teacher leadership that strengthens professional practice. Alexandria VA: ASCD.
  • Demir K. (2014). Öğretmen Liderliği Kültürü Ölçeği: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması, İlköğretim Online, 13(2), 334-344,
  • Dereli, M. (2003). A survey research of leadership styles of elementary school principles. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Günbayı, İ. (2005) “Women and Men Teachers’ Approaches to Leadership Styles”, Social Behavior and Personality, 33(7), 2005, 685-698.
  • Hacıoğlu, F. ve Alkan, C. (1997). Öğretmenlik Uygulamaları, Ankara: Alkım Yayınları.
  • Harris, A. (2000). What works in school improvement? Lesson from the field and future directions. Educational Research, 1-11.
  • Harris, A., Muijs, D. (2005). Improving schools through teacher leadership. Philadelphia: Open University.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde öğretmen yetiştirme politikamıza genel bir bakış, Eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, ss.10-12.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları. Ankara, 207.
  • Katzenmeyer, M., Moller, G. (2009). Awakening the sleeping giant: Helping teachers develop as leaders. California: Corwin.
  • Kılınç, A. Ç., Recepoğlu, E. (2013). Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin öğretmen liderliğine ilişkin algı ve beklentileri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 175-215
  • Leithwood, K. (2003). Teacher leadership: Its nature, development, and impact on schools and students. In M. Brundrett, N.
  • Burton, R. Smith (Eds.), Leadership in education (pp. 103-117). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mcardle, M. K. (2008). Leadership orientations of community college presidents and the administrators who report to them: a frame analysis. Unpublished doctoral dissertation, University of Central Florida, College of Education, Florida.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • York-Barr, J., Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255-316.
Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 14, 28.06.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.685193

Abstract

References

  • Bakioğlu, A. (1998). Lider öğretmen. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 10, 11-19
  • Kurt B. (2013), İlkokul ve Ortaokul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği Davranışlarının Öğretmen Motivasyonuna Etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Battal, N. (2003). Cumhuriyet Üniversitesi’nin Açılışında Yaptığı Konuşma, Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi Sivas, ss.13-14.
  • Bursalıoğlu, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: Pegem Yayınları, s.41. 9
  • Can, N. (2009). Öğretmenlerin Sınıfta ve Okulda Liderlik Davranışları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 385-399.
  • Cobb, V. L. (1999). An international comparison of teacher education. Eric Digests: http://www.ericdigests.org/2000-3/teacher.htm - Erişim tarihi: 13 Ocak 2016.
  • Çiçek Sağlam, A. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69
  • Danielson, C. (2006). Teacher leadership that strengthens professional practice. Alexandria VA: ASCD.
  • Demir K. (2014). Öğretmen Liderliği Kültürü Ölçeği: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması, İlköğretim Online, 13(2), 334-344,
  • Dereli, M. (2003). A survey research of leadership styles of elementary school principles. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Günbayı, İ. (2005) “Women and Men Teachers’ Approaches to Leadership Styles”, Social Behavior and Personality, 33(7), 2005, 685-698.
  • Hacıoğlu, F. ve Alkan, C. (1997). Öğretmenlik Uygulamaları, Ankara: Alkım Yayınları.
  • Harris, A. (2000). What works in school improvement? Lesson from the field and future directions. Educational Research, 1-11.
  • Harris, A., Muijs, D. (2005). Improving schools through teacher leadership. Philadelphia: Open University.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde öğretmen yetiştirme politikamıza genel bir bakış, Eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, ss.10-12.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayınları. Ankara, 207.
  • Katzenmeyer, M., Moller, G. (2009). Awakening the sleeping giant: Helping teachers develop as leaders. California: Corwin.
  • Kılınç, A. Ç., Recepoğlu, E. (2013). Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin öğretmen liderliğine ilişkin algı ve beklentileri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 175-215
  • Leithwood, K. (2003). Teacher leadership: Its nature, development, and impact on schools and students. In M. Brundrett, N.
  • Burton, R. Smith (Eds.), Leadership in education (pp. 103-117). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mcardle, M. K. (2008). Leadership orientations of community college presidents and the administrators who report to them: a frame analysis. Unpublished doctoral dissertation, University of Central Florida, College of Education, Florida.
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45, 109-127.
  • York-Barr, J., Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255-316.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Arşiv
Authors

Mehmet Turan 0000-0002-5332-803X

Alpaslan Gözler 0000-0002-0543-4524

Kenan Koç 0000-0002-1459-2655

Mustafa Yüce 0000-0001-7896-6073

Publication Date June 28, 2020
Submission Date February 5, 2020
Acceptance Date June 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Turan, M., Gözler, A., Koç, K., Yüce, M. (2020). Farklı Branş Öğretmenlerinin Liderlik Kültürlerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 3(1), 1-14. https://doi.org/10.38021/asbid.685193

27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .

2624526366