Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Benlik Saygısı ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 107 - 117, 28.06.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.741277

Abstract

Bu çalışma, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin benlik saygılarıyla sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Çalışma örneklemini, Süleyman Demirel, Erciyes ve Mehmet Akif Ersoy Üniversitelerinde Spor bilimleri fakültelerinin beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümlerinde öğrenim faaliyetlerine devam eden tesadüfi yöntemle ile seçilmiş 225 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırma verilerinin toplanmasında teknikleri olarak, kişisel bilgi formu, Coopersmith (1967) tarafından geliştirilmiş veTürkçeye uyarlanması Turan ve Tufan (1987) tarafından yapılmış Coopersmith Benlik Saygısı ve Walker ve ark (1987), tarafından geliştirilmiş ve Türkçeye uyarlanması Bahar ve ark (2008) tarafından yapılmış Sağlıklı Yaşam Davranışları II Ölçekleri kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemleri olarak sayı, yüzde, ortalama, standart sapma kullanılmıştır. Araştırmanın sürekli değişkenleri arasında pearson korelasyon analizi uygulanmıştır.
Katılımcıların, benlik saygısı ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının alt başlıkları olan fiziksel aktivite, stres yönetimi, alt başlıklarında ve SYBD toplam puanında düşük düzeyde, kişilerarası ilişkiler ve manevi gelişim orta düzeyde pozitif yönde ilişki tespit edilmiştir
Sonuç olarak, öğrencilerin spor etkinliklerine katılımı bedenlerine ve kendilerine verdikleri değerlerinin artmasını bununla birlikte benlik saygılarının artmasını da sağlamaktadır. Benlik saygısındaki artış da yaşama dair tutum, beklenti ve tatmin seviyelerini, özellikle fiziksel olarak olumlu değişmelerin etrafındaki kişiler tarafından takdir edilmesini sağlamaktadır. Bu durumun da sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının artmasından kaynaklandığı düşünülmektedir.

References

  • 1. Akıncı, A.Y. (2019). Beden Eğitimi, Sosyalleşme İlişkisi, Ortaöğretim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor Etkinliklerinin Sosyalleşme Süreci ve Şahsiyetin Oluşumuna Katkısı. Lap Lambert Academic Publishing. Mauritius. 2. Akkuş, Y., Türk, R., Akkuş Aydemir, A. (2019). Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 6(1): 116-122. 3. Avşaroğlu, S., Üre, Ö. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme ve Stresle Başa Çıkma Stillerinin Benlik Saygısı ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 18, ss. 85-100. 4. Bahar, Z., Beşer, A., Gördes, N., Ersin, F., Kıssal, A. (2008). Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II’nin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 12 (1):1-13. 5. Brenda, J. (2006). Health Promotion in Adolescents: A Review of Pender’s Health Promotion Model. Nursing Science Quartely, 2006;19(4):362-367. 6. Coopersmith, S. (1967). The Antecedents o f Self Esteem. San Francisco: Freeman and Company. 7. Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı, H.Ü. Fen Fakültesi Yayınları, Ankara, 346. 8. Dalbudak, İ.,& Yiğit, Ş. (2019). Spor Yapan ve Yapmayan İşitme Engelli Bireylerin Benlik Düzeylerinin İncelenmesi. Social Sciences, 14(4), 1387-1398. 9. Dalbudak, İ., Yiğit, Ş. (2019). Evaluation of Healthy Life style Behaviours of B2-B3Visually Impaired People DoingSport. European Journal of Physical Education and Sport Science, Vol 5: Issue 12, 84-98. 10. Deniz, M. E. (2004). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, karar verme stilleri ve problem çözme yöntemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4(15), 25- 35. 11. Dil, S. Şentürk, S.G. Girgin, B.A. (2015). Çankırı İlinde Ergenlerin Benlik Saygısı ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Riskli Sağlık Davranışları ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi, Anadolu Psikiyatri Derg; 16:51-59). 12. Erbil, N. Önder, P. Yılmaz, A. (2005). Öğrencilerin Benlik Saygısı Düzeyleri İle Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi IV. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, 5-6 Mayıs, Ordu, Türkiye. 13. Erşan, E., Doğan, O., Doğan, S., (2009). Beden Eğitimi ve Antrenörlük Bölümü Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyi ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi, Klinik Psikiyatri Dergisi. 4.2, 36-37. 14. George, D., Mallery, P. (2016). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference. New York: Routledge. pp:112-120. 15. Hamarta, E. ve Demirbaş, E. (2009). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık ve Benlik Saygılarının Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 239-247. 16. Karakuş, M., Köse, A., (2018). Ülkemizdeki Yerli Turistlerin Nevşehir-Kozaklı Bölgesindeki Termal Kaplıca Tercihlerindeki Faktörler ile Rekreatif Etkinliklerin Yeterlilik Durumlarının İncelenmesi, Spor Bilimleri Alanında YenilikçiYaklaşımlar, Gece kitaplığı, 269-285. 17. Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (17.Baskı), Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, pp:49-53. 18. Kaya, F., Oğurlu, Ü. (2015).Benlik saygısı, zekâ ve akademik başarı ilişkisi, International Journal of Human Sciences, 12(1), 951-965. 19. Kaynak, K. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Yaşam Tatminleri İle Sağlıklı Yaşam Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Ed. Oktay KIZAR) Spor Bilimler Alanında Araştırma Makaleleri-1, Gece Kitaplığı Ankara/Türkiye: 143-155. 20. Koç, K., Gözler, A. (2019). Examination of Relationship Between Self-Respect Levels and Success Tendencies of Sports Sciences Faculty Students, International Journal Of Applied Exercise Physiology , Vol.8, Pp.78-87. 21. Menteş, E., Menteş, B., ve Karacabey, K. (2011). Adölesan dönemde obezite ve egzersiz. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 965-975. 22. Meydanlıoğlu, A. (2015). Çocuklarda Fiziksel Aktivitenin Biyo-psikososyal Yararları, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. Current Approaches in Psychiatry, 7(2), 125-135. 23. Oktan, V., Şahin, M. (2010). Kız Ergenlerde Beden İmajı ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 6(2):91-99. 24. Öner, U. (1987). Benlik gelişimine ilişkin kuramlar, Ed. B. Onur, Ergenlik Psikolojisi, II. Basım, Hacettepe Taş Kitapçılık, Ankara. 25. Özgüngör, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyine Göre Kimlik Statüleri ile Başarı Yönelimleri Arasındaki İlişki Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 35 (Ocak 2014/I), ss. 33-46 26. Pekel, A., Turan, M.B., Pepe, O., Bahadır, Z. (2015). The Relationship with Life Satisfaction Between Health Promoting Behaviours of Special Education Teachers, Kayseri City Sample. International journal of ScienceCultureandSport, Special Issue (3) 125-132. 27. Pepe, O., Atar, Ö., Karaoğlu, B., Koç, M.C., Şahin, O. (2015). Health Promoting Behaviours of Sub-Elite Athletes, Journal Of Athletic Performance And Nutrition2 (1) 1-5. 28. Şener, O. A. (2018). Spor Eğitimi Alan Bireylerde Vücut İmajı, Benlik Tasarımı ve Stres Düzeyi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 60:1410-1414. 29. Şimşek, H., Öztoprak, D., İkizoğlu, E., Safalı, F., Yavuz, Ö., Onur, Ö., Tekel, Ş., Çiftçi, Ş. (2012). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve İlişkili Etmenler, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi CİLT 26, SAYI 3, (ARALIK), 151-157. 30. Turan, MB., Karaoğlu, B., Koç, K. (2017). Investigation of the Relationship Between University Students’ Personal Characteristics and Success Tendencies, The Turkısh Onlıne Journal Of Educatıonal Technology Special Issue, 318-325 ISSN: 2146 – 7242. 31. Turan, N. & Tufan, B. (1987). Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri üzerinde geçerlik, güvenirlik çalışması. XIII. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi, İstanbul, 14 – 18 Eylül. 32. Uçar, M.E., Morsünbül, Ü. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Kimlik Stilleri Benlik Kurguları ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişkiler, II. Uluslararası Felsefe, Eğitim, Sanat Ve Bilim Tarihi Sempozyumu, Muğla, Turkey. 33. Walker, S.N., Sechrist, K.R. & Pender, N.J. (1987). The Health Promoting Lifestyle Profile development and psychometric characteristics. Nursing Research, 36(2): 76-80. 34. Yalçınkaya, M., Özer, F.G., Karamanoğlu, A.Y. (2007). Sağlık Çalışanlarında Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi, Türk Silahlı KuvvetleriKoruyucu Hekimlik Bülteni, 6(6): 409-420. 35. Yörükoğlu, A. (2000). Gençlik Çağı. Özgür Yayınları: Ankara: 37-39. 36. Zorba E. (2000). Yaşam Boyu Spor, Gazi Kitabevi Ankara: 4.
Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 107 - 117, 28.06.2020
https://doi.org/10.38021/asbid.741277

Abstract

References

  • 1. Akıncı, A.Y. (2019). Beden Eğitimi, Sosyalleşme İlişkisi, Ortaöğretim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor Etkinliklerinin Sosyalleşme Süreci ve Şahsiyetin Oluşumuna Katkısı. Lap Lambert Academic Publishing. Mauritius. 2. Akkuş, Y., Türk, R., Akkuş Aydemir, A. (2019). Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 6(1): 116-122. 3. Avşaroğlu, S., Üre, Ö. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme ve Stresle Başa Çıkma Stillerinin Benlik Saygısı ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 18, ss. 85-100. 4. Bahar, Z., Beşer, A., Gördes, N., Ersin, F., Kıssal, A. (2008). Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II’nin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 12 (1):1-13. 5. Brenda, J. (2006). Health Promotion in Adolescents: A Review of Pender’s Health Promotion Model. Nursing Science Quartely, 2006;19(4):362-367. 6. Coopersmith, S. (1967). The Antecedents o f Self Esteem. San Francisco: Freeman and Company. 7. Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı, H.Ü. Fen Fakültesi Yayınları, Ankara, 346. 8. Dalbudak, İ.,& Yiğit, Ş. (2019). Spor Yapan ve Yapmayan İşitme Engelli Bireylerin Benlik Düzeylerinin İncelenmesi. Social Sciences, 14(4), 1387-1398. 9. Dalbudak, İ., Yiğit, Ş. (2019). Evaluation of Healthy Life style Behaviours of B2-B3Visually Impaired People DoingSport. European Journal of Physical Education and Sport Science, Vol 5: Issue 12, 84-98. 10. Deniz, M. E. (2004). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, karar verme stilleri ve problem çözme yöntemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4(15), 25- 35. 11. Dil, S. Şentürk, S.G. Girgin, B.A. (2015). Çankırı İlinde Ergenlerin Benlik Saygısı ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Riskli Sağlık Davranışları ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi, Anadolu Psikiyatri Derg; 16:51-59). 12. Erbil, N. Önder, P. Yılmaz, A. (2005). Öğrencilerin Benlik Saygısı Düzeyleri İle Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi IV. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, 5-6 Mayıs, Ordu, Türkiye. 13. Erşan, E., Doğan, O., Doğan, S., (2009). Beden Eğitimi ve Antrenörlük Bölümü Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyi ve Bazı Sosyodemografik Özelliklerle İlişkisi, Klinik Psikiyatri Dergisi. 4.2, 36-37. 14. George, D., Mallery, P. (2016). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference. New York: Routledge. pp:112-120. 15. Hamarta, E. ve Demirbaş, E. (2009). Lise Öğrencilerinin Utangaçlık ve Benlik Saygılarının Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 239-247. 16. Karakuş, M., Köse, A., (2018). Ülkemizdeki Yerli Turistlerin Nevşehir-Kozaklı Bölgesindeki Termal Kaplıca Tercihlerindeki Faktörler ile Rekreatif Etkinliklerin Yeterlilik Durumlarının İncelenmesi, Spor Bilimleri Alanında YenilikçiYaklaşımlar, Gece kitaplığı, 269-285. 17. Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (17.Baskı), Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, pp:49-53. 18. Kaya, F., Oğurlu, Ü. (2015).Benlik saygısı, zekâ ve akademik başarı ilişkisi, International Journal of Human Sciences, 12(1), 951-965. 19. Kaynak, K. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Yaşam Tatminleri İle Sağlıklı Yaşam Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Ed. Oktay KIZAR) Spor Bilimler Alanında Araştırma Makaleleri-1, Gece Kitaplığı Ankara/Türkiye: 143-155. 20. Koç, K., Gözler, A. (2019). Examination of Relationship Between Self-Respect Levels and Success Tendencies of Sports Sciences Faculty Students, International Journal Of Applied Exercise Physiology , Vol.8, Pp.78-87. 21. Menteş, E., Menteş, B., ve Karacabey, K. (2011). Adölesan dönemde obezite ve egzersiz. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 965-975. 22. Meydanlıoğlu, A. (2015). Çocuklarda Fiziksel Aktivitenin Biyo-psikososyal Yararları, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. Current Approaches in Psychiatry, 7(2), 125-135. 23. Oktan, V., Şahin, M. (2010). Kız Ergenlerde Beden İmajı ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 6(2):91-99. 24. Öner, U. (1987). Benlik gelişimine ilişkin kuramlar, Ed. B. Onur, Ergenlik Psikolojisi, II. Basım, Hacettepe Taş Kitapçılık, Ankara. 25. Özgüngör, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinde Benlik Saygısı Düzeyine Göre Kimlik Statüleri ile Başarı Yönelimleri Arasındaki İlişki Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 35 (Ocak 2014/I), ss. 33-46 26. Pekel, A., Turan, M.B., Pepe, O., Bahadır, Z. (2015). The Relationship with Life Satisfaction Between Health Promoting Behaviours of Special Education Teachers, Kayseri City Sample. International journal of ScienceCultureandSport, Special Issue (3) 125-132. 27. Pepe, O., Atar, Ö., Karaoğlu, B., Koç, M.C., Şahin, O. (2015). Health Promoting Behaviours of Sub-Elite Athletes, Journal Of Athletic Performance And Nutrition2 (1) 1-5. 28. Şener, O. A. (2018). Spor Eğitimi Alan Bireylerde Vücut İmajı, Benlik Tasarımı ve Stres Düzeyi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11 Sayı: 60:1410-1414. 29. Şimşek, H., Öztoprak, D., İkizoğlu, E., Safalı, F., Yavuz, Ö., Onur, Ö., Tekel, Ş., Çiftçi, Ş. (2012). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve İlişkili Etmenler, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi CİLT 26, SAYI 3, (ARALIK), 151-157. 30. Turan, MB., Karaoğlu, B., Koç, K. (2017). Investigation of the Relationship Between University Students’ Personal Characteristics and Success Tendencies, The Turkısh Onlıne Journal Of Educatıonal Technology Special Issue, 318-325 ISSN: 2146 – 7242. 31. Turan, N. & Tufan, B. (1987). Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri üzerinde geçerlik, güvenirlik çalışması. XIII. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi, İstanbul, 14 – 18 Eylül. 32. Uçar, M.E., Morsünbül, Ü. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Kimlik Stilleri Benlik Kurguları ve Benlik Saygısı Arasındaki İlişkiler, II. Uluslararası Felsefe, Eğitim, Sanat Ve Bilim Tarihi Sempozyumu, Muğla, Turkey. 33. Walker, S.N., Sechrist, K.R. & Pender, N.J. (1987). The Health Promoting Lifestyle Profile development and psychometric characteristics. Nursing Research, 36(2): 76-80. 34. Yalçınkaya, M., Özer, F.G., Karamanoğlu, A.Y. (2007). Sağlık Çalışanlarında Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Değerlendirilmesi, Türk Silahlı KuvvetleriKoruyucu Hekimlik Bülteni, 6(6): 409-420. 35. Yörükoğlu, A. (2000). Gençlik Çağı. Özgür Yayınları: Ankara: 37-39. 36. Zorba E. (2000). Yaşam Boyu Spor, Gazi Kitabevi Ankara: 4.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Arşiv
Authors

İbrahim Kubilay Türkay 0000-0001-7694-3804

Publication Date June 28, 2020
Submission Date May 22, 2020
Acceptance Date June 8, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Türkay, İ. K. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Benlik Saygısı ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 107-117. https://doi.org/10.38021/asbid.741277

  Flag Counter     


27208
Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi  Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


26245 26366