Covid-19 Sürecinde Fiziksel Aktivite Yapan Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi
Year 2020,
Volume: 3 Issue: 1, 171 - 184, 28.06.2020
Yunus Şahinler
,
Mahmut Ulukan
,
Hasan Ulukan
Abstract
Bu çalışmada; Covid-19 sürecinde fiziksel aktivite yapan spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmaya Afyon ve Denizli illerinde %57,9’u erkek, %42,1’i kadın 214 öğrenci katılmıştır. Çalışmada; öğrencilerin saldırganlık düzeylerini ölçmek için İpek İlter Kiper (1984) tarafından geliştirilen “Saldırganlık Envanteri” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 25.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Kişisel özellikler frekans ve yüzde değerleri analiz edilmiştir. Verilerin normal dağılım göstermeleri sebebiyle parametrik testler olan bağımsız örnekler t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Öğrencilerin saldırganlık düzeylerini belirlemek için betimleyici istatistiklerden yararlanılmıştır. Ayrıca alt grupların farklılığı belirlemek için Bonferroni ve Tamhane kullanılmıştır (α=0,05).
Verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre; cinsiyet ve spor türü değişkenlerine göre yapılan karşılaştırmalarda ölçeğin yıkıcı ve edilgen saldırganlık alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma tespit edilirken atılganlık alt boyutunda anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin yaş değişkeni ile ölçeğin atılganlık ve edilgenlik alt boyutlarında anlamlı farklılık görülürken, yıkıcı saldırganlık alt boyutunda anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Günlük fiziksel aktivite süresi değişkeni ile edilgenlik alt boyutunda anlamlı farklılık görülürken, yıkıcı saldırganlık ve atılganlık alt boyutlarında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Boş zaman değerlendirme, günlük hayatta kendini nasıl hissediyorsun ve Covid-19’dan etkilenme durumları ile saldırganlık arasında anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür.
Sonuç olarak; spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin orta seviyede olduğu tespit edilmiştir.
References
- Acet, M. (2001). Futbol seyircisini fanatik ve saldırgan olmaya yönelten sosyal faktörler. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabi istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Dervent, F., Arslanoglu, E., Senel, O. (2010). Agressivity Level of The High School Students and Relation Witht Heirp Articipationto Sport Activities (Sample Of Istanbul) International Journal of Human Sciences7:521-33.
- Freedman, J.L., Sears, D.O., Carlsmithi J.M. (1993). Sosyal Psikoloji. (Çev: Ali Dönmez), Kırali Matbaası, Ankara.
- Gür, B, (2015). Evrensel bir sorun: sporda şiddet. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Kırımlıoğlu, H., Parlak N, Derecelioğlu Ç, Kepoğlu A. (2008). “Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Spora Katılım Düzeylerine Göre İncelenmesi” Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2 (2);147-154.
- Kıroğlu, F. (2020). COVID-19 Pandemi Ortamında Çalışma Koşulları ve Genel Sorunlar. Meyad Akademi Dergisi, 1(1), 9-90.
- Kiper, İ. (1984). Saldırganlık Türlerinin Çeşitli Ekonomik, Sosyal ve Akademik Değişkenlerle İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kocaman, O., Aktepe, E., Sönmez, Y. (2017). Isparta il merkezi lise öğrencilerinde olası internet bağımlılığı ile saldırganlık ve empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Anatolian Journal of Psychiatry, 18(6), 602-610.
- Koruç, Z., Bayar, P. (1989). Sporun Kişilik Üzerine Etkileri Araştırma Raporu, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü. SESAM, Ankara.
- Köknel, Ö. (1996). Bireysel ve toplumsal şiddet. Altın Kitaplar Yayınevi, 1, İstanbul.
- Odabaşı, Z. (2006). Çalışma yaşamında stres. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Ovalı, F. (2020). Yenidoğanlarda COVID-19 Enfeksiyonları. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25 (özel sayı 1):25-35.
- Russell, G.W. (2003). Sport riots social psychological review canada foundations of sport champaign. IL Human Kinetics Publishers, Canada.
- Sezer, A., Kolaç, N., Erol, S. (2013). Bir İlköğretim Okulu 4, 5, ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 184-190.
- Türkmen, M., Özsarı, A. (2020). Covid-19 Salgını ve Spor Sektörüne Etkileri, International Journal of Sport Culture and Science, 8(2), 55-67. Doi : 10.14486/IntJSCS.2020.596
URL1,https://www.saglik.gov.tr/TR,64383/koronavirus-alacagimiz-tedbirlerden-guclu-degildir. html (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020).
- Var, L. (2008). Futbolda seyircilerin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma (kırşehir ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- World Health Organization. Director-General’s remarks at the media briefing on 2019- nCoV on 11 February 2020. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director general-s-remarks-at-themedia-briefing-on-2019-ncov-on-11-february-2020 (Son Erişim: 9 Nisan 2020).
- Yılmaz, S. (2013). Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul ili Bayrampaşa ilçesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Year 2020,
Volume: 3 Issue: 1, 171 - 184, 28.06.2020
Yunus Şahinler
,
Mahmut Ulukan
,
Hasan Ulukan
References
- Acet, M. (2001). Futbol seyircisini fanatik ve saldırgan olmaya yönelten sosyal faktörler. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabi istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Dervent, F., Arslanoglu, E., Senel, O. (2010). Agressivity Level of The High School Students and Relation Witht Heirp Articipationto Sport Activities (Sample Of Istanbul) International Journal of Human Sciences7:521-33.
- Freedman, J.L., Sears, D.O., Carlsmithi J.M. (1993). Sosyal Psikoloji. (Çev: Ali Dönmez), Kırali Matbaası, Ankara.
- Gür, B, (2015). Evrensel bir sorun: sporda şiddet. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
- Kırımlıoğlu, H., Parlak N, Derecelioğlu Ç, Kepoğlu A. (2008). “Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Spora Katılım Düzeylerine Göre İncelenmesi” Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2 (2);147-154.
- Kıroğlu, F. (2020). COVID-19 Pandemi Ortamında Çalışma Koşulları ve Genel Sorunlar. Meyad Akademi Dergisi, 1(1), 9-90.
- Kiper, İ. (1984). Saldırganlık Türlerinin Çeşitli Ekonomik, Sosyal ve Akademik Değişkenlerle İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kocaman, O., Aktepe, E., Sönmez, Y. (2017). Isparta il merkezi lise öğrencilerinde olası internet bağımlılığı ile saldırganlık ve empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Anatolian Journal of Psychiatry, 18(6), 602-610.
- Koruç, Z., Bayar, P. (1989). Sporun Kişilik Üzerine Etkileri Araştırma Raporu, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü. SESAM, Ankara.
- Köknel, Ö. (1996). Bireysel ve toplumsal şiddet. Altın Kitaplar Yayınevi, 1, İstanbul.
- Odabaşı, Z. (2006). Çalışma yaşamında stres. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Ovalı, F. (2020). Yenidoğanlarda COVID-19 Enfeksiyonları. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25 (özel sayı 1):25-35.
- Russell, G.W. (2003). Sport riots social psychological review canada foundations of sport champaign. IL Human Kinetics Publishers, Canada.
- Sezer, A., Kolaç, N., Erol, S. (2013). Bir İlköğretim Okulu 4, 5, ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Anne Baba Tutumları ve Bazı Değişkenler İle İlişkisi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4), 184-190.
- Türkmen, M., Özsarı, A. (2020). Covid-19 Salgını ve Spor Sektörüne Etkileri, International Journal of Sport Culture and Science, 8(2), 55-67. Doi : 10.14486/IntJSCS.2020.596
URL1,https://www.saglik.gov.tr/TR,64383/koronavirus-alacagimiz-tedbirlerden-guclu-degildir. html (Son Erişim Tarihi: 09.04.2020).
- Var, L. (2008). Futbolda seyircilerin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma (kırşehir ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- World Health Organization. Director-General’s remarks at the media briefing on 2019- nCoV on 11 February 2020. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director general-s-remarks-at-themedia-briefing-on-2019-ncov-on-11-february-2020 (Son Erişim: 9 Nisan 2020).
- Yılmaz, S. (2013). Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul ili Bayrampaşa ilçesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.