Bu araştırmanın amacı; kadınların bedeni beğenme tutumlarını ve rekreasyon farkındalık düzeylerini tespit etmek, demografik değişkenlerin bu düzeyler üzerinde etkili olup olmadığını belirlemek ve bu iki kavram arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel araştırma yöntemi temel alınarak tasarlanan araştırma Gümüşhane il merkezinde ikamet eden 772 kadın katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri katılımcıların demografik bilgileri (yaş, vücut kitle indeksi ve medeni durum), bedeni beğenme tutumları (Bedeni Beğenme Ölçeği) ve rekreasyon farkındalık düzeyleri (Rekreasyon Farkındalık Ölçeği) şeklindedir. Verilerin analizinde betimsel analiz, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans (ANOVA) ve regresyon testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda; katılımcıların bedeni beğenme tutumlarının ve rekreasyon farkındalıklarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Yaş, medeni durum ve vücut kitle indeksi değişkenlerinin bedeni beğenme ve rekreasyon farkındalığı üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu görülmüştür.“Bedeni beğenme ile rekreasyon farkındalığı arasında doğrusal ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu, bedeni beğenme tutumu rekreasyon farkındalığının anlamlı bir yordayıcısı olup toplam varyansın %8’ini anlamlı olarak açıkladığı tespit edilmiştir.
The aim of this study is to specify the body attitudes and recreational awareness levels of women, to identify whether demographic variables are effective on these levels and to examine the relationship between these two concepts. The research, designed on the basis of the relational research method, was conducted with 772 female participants in Turkey. The data of the research are given to be the participants’ demographic information (age, body mass index and marital status), body attitudes (Body Appreciation Scale) and recreational awareness levels (Recreational Awareness Scale). In order to analyze the data, descriptive analysis, independent sample t-test, one-way analysis variance (ANOVA) and regression test have been used. The result of the analysis reveals that participants’ body appreciation and recreational one-way analysis variance (ANOVA) awareness are high. The result of the analysis reveals that participants’ body appreciation and recreational one-way analysis variance (ANOVA) awareness are high. It has been observed that age, marital status and body mass index variables create a significant difference on body appreciation and recreational awareness. It has been noted that there is a linear and low-level relationship between body appreciation and recreational awareness, body appreciation attitude is a significant predictor of recreational awareness and explains 8% of the total variance significantly.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology, Sports and Recreation, Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2022 |
Submission Date | December 6, 2022 |
Acceptance Date | December 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .