Bu araştırma, dünyada büyük yankı uyandıran Squid Game serisi hakkında izleyicilerin ve Twitter kullanıcılarının görüşlerinden faydalanılarak oluşturulmuştur. Dizinin içeriğinin dikkat çekici birçok ayrıntıdan oluşmasının yanısıra geleneksel çocuk oyunlarının kanlı bir görsele dönüştürülmesinin izleyiciler üzerindeki etkisinin de incelenmesi hedeflenmiştir. Yapılan görüşmelerde Squid Game’nin izlenme nedenleri, seyircinin diziden aldığı mesajlar, geleneksel çocuk oyunlarının yorumlanması, empatik olarak düşünceleri ve izleyicilerin aileleri ile olan ilişkileri ele alınmıştır. Elde edilen veriler MAXQDA programına aktarılmış ve düzenlenmiştir. Araştırmada kullanılan veriler iki aşamada ortaya çıkmıştır. İlkinde MAXQDA yazılımı aracılığıyla 17.10.2021 ve 25.01.2022 tarihleri arasında Twitterdan toplanan 451.540 tweetin duygu analizi (tutum, duygu ve değerlendirmeler) yapılmıştır. İkinci olarak Squid Game dizisini izleyen 13 katılımcı ile nitel görüşmeler yapılmış ve ortaya çıkan transkripsiyonlar alan uzmanı ile düzenlenerek analizi yapılmıştır. Daha sonra tüm ortaya çıkan bulgular bütünsel olarak yorumlanmıştır. Sonuç olarak, Twitter kullanıcılarının Squid Game ile ilgili attıkları tweetler ve 13 katılımcıyla gerçekleştirilen görüşmelerde toplanan verilerin çoğu paralel olarak benzerlik taşımıştır. Geleneksel çocuk oyunlarının dizi sayesinde popülaritesi artmıştır. Bu popülariteye rağmen 18 yaş altı çocuk ve gençlerin kontrolsüz olarak şiddet içerikli sahneleri izlemeleri ile çocukluğumuzun oyunları şiddet ile birleştirilerek gerçek hayata aktarılmıştır. Bu durumun giderek yaygınlaşması ile dizinin gösterimi bazı ülkelerde yasaklanmıştır. Ayrıca dizinin izlenme nedenlerinde sosyal medyanın etkisi ve Twitter kullanıcılarının duygu durum analizleri sonucunda pozitif duygu içerikli tweetlerin (131.359) çokluğu dikkat çekicidir.
This research was constituted by taking advantage of the opinions of audiences and Twitter users about the Squid Game series, which has great repercussions in the world. Besides the fact that the content of the series consists of many remarkable details, it is also aimed to examine the effect of converting traditional children's games into a bloody image on the audience. In the interviews, the messages received by the audience from the series, the interpretation of the traditional children's games in the series, empathetic thinking, and the relationship of the audience with their families were discussed as reasons for watching Squid Game. The data obtained were transferred to the MAXQDA program and edited. The data used in the study were revealed in two stages. In the first step, sentiment analysis (attitudes, feelings, and evaluations) of 451,540 tweets between 10.17.2021 and 01.25.2022 collected from Twitter were conducted through MAXQDA software. Secondly, qualitative interviews were conducted with 13 participants who watched the Squid Game series, and the resulting transcriptions were edited and analyzed together with a field expert. Subsequently, all the emerging findings were interpreted aggregately. As a result, the tweets of Twitter users about Squid Game and most of the data collected during the interviews with 13 participants had similarities in parallel. The popularity of traditional children's games has increased thanks to this series, but with children and teenagers under the age of 18 watching uncontrollably violent scenes, the games of our childhood were combined with violence and transferred to real life. With the increasing prevalence of this situation, the display of the series has been banned in some countries. In addition, among the reasons for watching the series, the influence of social media and the multiplicity of tweets with positive sentiment content (131,359) because of the sentiment status analysis of Twitter users are noteworthy.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2023 |
Submission Date | November 30, 2022 |
Acceptance Date | February 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .