This study was conducted with the aim of determining the earthquake knowledge levels of university students before, during, and after earthquakes. The sample group of the study consisted of a total of 413 students, comprising 191 females and 222 males, who were enrolled at Erciyes University and Bingöl University. As the data collection tool, a questionnaire was used, which included questions related to participants' demographic information, and a earthquake knowledge achievement test based on Özgür's master's thesis (2023). The collected data were analyzed using the SPSS 22 software package, with a significance level set at 0.05. Descriptive statistics, including mean, standard deviation, frequency, and percentage distributions, were presented to provide insights into demographic information and other group questions. The Pearson Chi-Square test was applied to determine whether there were differences in qualitative characteristics examined between two or more groups or if there was an association between two qualitative variables. As a result, it was observed that university students who were disaster volunteers were more conscious about earthquakes. It was determined that male students had more knowledge about earthquakes compared to female students, and students enrolled at Bingöl University had more post-earthquake knowledge compared to those at Erciyes University. Overall, it was found that the average scores of students on the earthquake knowledge test were low.
Bu araştırma üniversite öğrencilerinin deprem öncesi, esnası ve sonrasındaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu, Erciyes Üniversitesi ve Bingöl Üniversitesi’inde öğrenim gören 191 kadın ve 222 Erkek öğrenci olmak üzere toplamda 413 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, katılımcıların demografik bilgilerine ilişkin soruların yer aldığı form ve Özgür (2023)’ün yüksek lisans tezinde uyguladığı deprem bilgisi başarı testi temel alınmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve anlamlılık derecesi 0.05 olarak belirlenmiştir. Demografik bilgiler ve diğer grup sorulara ait fikir edinilmesini sağlamak amacıyla aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde dağılımları içeren tanımlayıcı istatistikler sunulmuştur. İki ya da daha fazla grup arasında incelenen niteliksel özellik yönünden fark olup olmadığı ya da iki nitelik değişken arasında bir bağ olup olmadığının tespit edilmesi için bağımsız gruplarda Pearson Ki-Kare (Chi-Square) testi uygulanmıştır. Sonuç olarak; afet gönüllüsü olan üniversite öğrencilerinin deprem konusunda daha bilinçli olduğu görülmüştür. Erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre ve Bingöl Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin Erciyes Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilere göre daha fazla deprem sonrası bilgisine sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin geneline bakıldığında deprem bilgi testinden aldıkları puan ortalamalarının düşük olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | October 23, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | September 5, 2023 |
Acceptance Date | September 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .